ESAD.CR - Mestrado em Design para a Saúde e Bem-Estar
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- Projeto Lifting Wells.pt - Design Digital para a Saúde e Bem-EstarPublication . Gaudêncio, Ana do Mar Libório; Ferreira, Elga Patrícia Maximiano; Soares Dos Santos, EstêvãoEste documento ilustra a forma como apliquei as competências adquiridas ao longo do Mestrado em Design para a Saúde e Bem-Estar num contexto profissional. Durante o meu estágio, participei no projeto prático intitulado de Lifting Wells.pt e pude colaborar com a Wells, uma marca de retalho do Grupo Sonae focada em saúde, bem-estar e beleza. O panorama digital é complexo e composto por um público mais exigente, assim sendo, as empresas têm de encontrar formas de promover uma experiência de utilizador única. A informação deve ser transmitida de forma clara, direta, atrativa e através de uma navegação intuitiva. É essencial que a comunicação digital seja eficaz, inovadora e que proporcione aos utilizadores uma experiência positiva. Ao reconhecer o impacto profundo da comunicação digital na perceção e experiência do utilizador, o objetivo principal do projeto Lifting Wells.pt foi melhorar a estratégia de comunicação digital da marca. Para tal, realizei uma análise exaustiva do mercado da saúde, bem-estar e beleza, o que me permitiu desenvolver soluções fundamentadas com vista a melhorar a presença digital do website da Wells.
- Design for a More Human School: Improving the Educational Climate of Students with Depressive SymptomatologyPublication . Monteiro, Marco António Fernandes Veiga; Pernencar, Cláudia Alexandra da Cunha; Frontini, Roberta Caçador; Mindrico, Tiago Miguel Montês PereiraUniversity students regularly experience depressive symptomatology due to academic, social and environmental challenges. These factors have an impact on their well-being and also in the academic performance and sense of belonging within the educational community. This study aims to explore how Human-Centered Design (HCD) and Co-Design methodologies are contributions to the improvement of the educational climate for students that face these symptoms. Through a practice-based action research approach, this study combines qualitative methods, including interviews with psychologists and students, shadowing observations and collaborative workshops with students. The findings of this study show relevant challenges related to the social, physical, and psychological dimensions of the learning environment, emphasizing the need for interventions with students' participation. A Design for Social Change Framework is proposed, including Design Thinking methodologies with the Social Change Model, to foster a more inclusive and supportive educational experience for the students. By involving the school community in the design process, this research aims to promote mental well-being, intensify academic engagement, and create sustainable strategies for a healthier learning environment.
- Contribuição do Design para perceber e melhorar a experiência dos Cuidadores Informais de pessoas com DemênciaPublication . Sousa, Tatiana Patrícia Gonçalves; Ferreira, Elga Patrícia Maximiano; Lima, Cláudia Raquel Marques Martins deDe acordo com a Organização Mundial de Saúde, em 2021, estimava-se que, em todo o mundo, havia mais de 55 milhões de pessoas a viver com demência. Referindo ainda que se previa que esse número aumente para 78 milhões de pessoas em 2030 e para 139 milhões em 2050. Especialistas indicam que o número de casos pode aumentar significativamente devido ao envelhecimento da população e ao crescimento de fatores de risco associados às doenças neurodegenerativas, como o Alzheimer. A demência é considerada uma síndrome complexa associada às populações idosas, sendo progressiva e levando, em última instância, à morte. Esta caracteriza-se por distúrbios em várias funções, incluindo a memória, a cognição, a orientação, a compreensão, a linguagem, a capacidade de aprendizagem e de julgamento. A presente investigação tem como objetivo compreender a experiência dos cuidadores informais de pessoas com Demência. Identificar as dificuldades que estes cuidadores experienciam no cuidado quotidiano e as estratégias utilizadas. As metodologias utilizadas baseiam-se na aplicação de métodos qualitativos, incluindo observações de campo no centro de dia da entidade envolvida no estudo, na residência do paciente, bem como entrevistas com cuidadores e profissionais de saúde. O objetivo é identificar e reunir um conjunto de necessidades e estratégias para apoiar os cuidadores informais na prestação de cuidados a pessoas com demência e orientar os designers em futuras intervenções de design, com o intuito de auxiliar estes cuidadores.
- Metodologias de Design como ferramentas de desconstrução do apoio aos sintomas de ansiedade do público jovem – Casos de estudoPublication . Silveira, Márcia de Fátima Cavalcanti; Pernencar, Cláudia Alexandra da Cunha; Frontini, Roberta CaçadorA ansiedade é um problema de saúde mental prevalente que afeta significativamente o bem-estar e o funcionamento diário dos indivíduos. Estima-se que cerca de 264 milhões de pessoas em todo o mundo sofram com os efeitos da ansiedade, incluindo a Perturbação de Ansiedade Generalizada (PAG) (Barnhill, J. 2023). John Barnhill (2023) analisa as manifestações fisiológicas da ansiedade e os desequilíbrios dos neurotransmissores envolvidos, destacando a complexa interação entre a regulação hormonal, a neurotransmissão e o bem-estar emocional. A ansiedade é uma emoção normal, experienciada por todos em situações de stress. No entanto, quando se manifesta de forma excessiva e persistente, interferindo no quotidiano, pode ser um indício de uma perturbação de ansiedade (Ye et al., 2021). A ansiedade está associada a diversas comorbilidades, incluindo a depressão. Existe uma elevada prevalência das perturbações de ansiedade a nível mundial, sendo importante que haja abordagens abrangentes para promover a literacia em saúde mental. De facto, um baixo nível de literacia em saúde mental é considerado um dos fatores que contribuem para a exclusão social e para o aumento da morbidade e mortalidade (Mancuso, J. 2008). Com a chegada da pandemia, verificou-se um aumento dos casos de depressão. Um estudo realizado durante esse período pelo Instituto de Saúde Pública da Universidade do Porto, revelou que um terço dos portugueses da amostra de 926 pessoas sofria ou tinha sofrido de sintomas de ansiedade e depressão (Aguiar et al., 2022). Considerando a natureza multifacetada das perturbações de ansiedade, esta proposta de dissertação explora de que forma o design, enquanto ferramenta criativa e estratégica, pode contribuir para a sensibilização sobre a importância da deteção precoce, o desenvolvimento de estratégias de tratamento eficazes e a compreensão do impacto dos estigmas sociais em indivíduos com problemas de saúde mental. Neste contexto, a dissertação procura, por outro lado, questionar o papel do design como ferramenta estratégica de pensamento crítico na deteção precoce e na gestão de sintomas de ansiedade, centrando-se na interseção entre a saúde mental e o design de experiência do utilizador. O principal objetivo é identificar abordagens que possam reduzir o estigma associado à discussão sobre saúde mental, em particular sobre a ansiedade. Além disso, pretende-se analisar casos de estudo para compreender como responder a estes desafios e estruturar redes de apoio eficazes.
- Design para as Perturbações do Neurodesenvolvimento: Estratégias de Apoio para Educadores do 1º Ciclo de EstudosPublication . Luz, Mariana Morais Bastos da; Ferreira, Elga Patrícia Maximiano; Frontini, Roberta CaçadorAs perturbações do neurodesenvolvimento são alterações neurológicas que podem interferir com diversas competências, como a memória, a comunicação, a linguagem, interação social, entre outras, dependendo de cada perturbação. Deste modo, estas perturbações tendem a impactar na aprendizagem e na evolução da criança (Pires de Matos P, 2009). A mudança para o 1º ciclo por si só é desafiante para as crianças, para as crianças com algum tipo de perturbação do neurodesenvolvimento ainda mais porque os seus sintomas podem interferir na aprendizagem e no seu dia a dia. Estas situações são frustrantes para as crianças e muitas vezes difíceis para os professores, por não saberem como agir principalmente no caso de a criança ainda não estar diagnosticada ou apresentar leves perturbações e não ser acompanhada pelo professor de educação especial. Como pode o design intervir, de forma a apoiar os professores do 1º ciclo a lidar com as diversas perturbações neurológicas e capacitá-los de estratégias de forma a exercerem uma educação mais inclusiva? O papel do professor é fundamental para que estas crianças se possam sentir compreendidas e integradas, por isso é fundamental capacitar os professores com estratégias e ferramentas que os apoiem nestas situações de modo a prestar o acompanhamento correto às características neurológicas. Numa primeira etapa, considerei fundamental a realização de entrevistas e questionários a vários professores do 1º ciclo, sendo que precisaria de perceber numa primeira fase se existe uma orientação governamental pré-estabelecida que seja fornecida aos professores do ensino básico com informações sobre as diversas principais perturbações, como identificar determinado problema, e como agir.
- A design-driven conversational AI interface to enhance the self-management of patients living with IBSPublication . Ferrão, João Manuel Silva Carvalho Mendes Ferreira; Neves, Sandra Maria Pereira das; Maria, Filipe Plácido da Conceição; Mueller, NickIn the past two decades, there has been an increase in gastrointestinal diseases worldwide, including irritable syndrome, associated with a significant decrease in the population's quality of life (Rose et al., 2022). It is believed that IBS can affect over 800 million individuals worldwide (Longstreth et al., 2006), impacting patients' lives with gastrointestinal symptoms, fatigue, anxiety and depression, reducing the quality of life, and generating significant health costs that can go up to £2 billion a year in the United Kingdom (Goodoory et al., 2022; Gracie et al., 2019; Kearney et al., 2011; Saha, 2014; Talley & Spiller, 2002). Irritable bowel syndrome patients were actively involved and participated in several phases and activities throughout this project. This project documents the work and process to understand the IBS patient experience better and explore how patients could benefit from a conversational AI interface and find some relief, especially during flare-ups or symptom management situations. The results highlight understanding the current patient’s needs in living with IBS. It also created the opportunity to co-develop ideas with patients that informed the prototype phase. In this project, a design thinking framework was tested and proved adaptable to healthcare contexts, combined with the best guidelines and heuristics (Jacob Nielsen, 1994), to ensure usable user interfaces.
- COMBINING DESIGN AND AUTOETHNOGRAPHY TO IMPROVE VISUALLY IMPAIRED PATIENTS´ EXPERIENCE IN HOSPITAL ENVIRONMENT: A CASE STUDY FOR AWARENESS THROUGH A PATIENT INNOVATOR PERSPECTIVEPublication . Marques, Raquel Alexandra Guerreiro; Pernencar, Cláudia Alexandra da Cunha; Jacinto, Maria João CardosoA world where almost every sign is given by visual inputs amplifies the profoundly challenging experience endured by visually impaired people. The absence of vision significantly impacts a person's life, as simple daily tasks can become difficult or even impossible to accomplish. Blind and low-vision individuals face numerous barriers, and one of the most challenging obstacles is physical orientation within public spaces, such as schools and hospitals, in an autonomous way. Hospital facilities represent a critical touchpoint when considering wayfinding systems, even for sighted individuals. Supported by the Patient Innovation concept, autoethnography methodologies, and design practices, the author, who is simultaneously a designer, researcher, and patient with low vision, explores how personal experiences can assist other visually impaired patients while educating about disability and promoting inclusion in healthcare and design. This case study for awareness is based on a first-person perspective and aims to address the existing wayfinding elements for visually disabled patients within hospital facilities through an "auto-shadowing" journey – from a hospital's main entrance to the ophthalmology service in Porto (Portugal) – evaluating the ability to reach the ophthalmologist's appointment autonomously. The research findings reveal the absence of an effective navigation system capable of providing accessible tools to blind and low-vision patients. Considering the issues identified, the author proposes discussions and reflections on how design practices should be oriented to prioritize and facilitate societal change. Improving the experience of visually disabled patients is critical to providing better healthcare services and promoting a more equal and accessible world where they can have a more active voice in society. Regardless of their disability, healthcare should be accessible to all citizens.
- Bridging design and health: Communication and capacitation processes in a cohort studyPublication . Rocha, Constança Inês Fernandes Paulitos Netto; Ferreira, Elga Patrícia Maximiano; Santos, Estêvão Soares dosThe project began on the basis of the Strategic Health Plan for the municipality of Leiria developed by Leiria City Council and ACES Pinhal Litoral (ACES Pinhal Litoral, 2019), which showed the high number of people going to the Emergency Room (ER) with minor problems, leading to a flooding of the emergency systems and a high rate of metabolic diseases and comorbidities in the municipality of Leiria. It is hypothesised that this data is being caused by the population's low levels of health literacy. Health literacy is the ability of a person to obtain, read, understand and use health care information to make appropriate health decisions, to use healthcare services and understand treatment instructions given by health professionals (Pedro et al, 2016). Thus, low levels of health literacy in the population can have a negative impact on the quality of health, the way people use and interact with healthcare and, consequently, contribute to high costs for healthcare systems. Thus, based on the assumption that there are low levels of health literacy among the population of the municipality of Leiria, it was decided to create a cohort study aimed at validating or refuting this assumption. A cohort study is a type of study that follows, monitors and analyses a subject over time ((Hammoudeh et al., 2016; Hulley et al., 2007). This study would follow the population over time to assess whether the actions taken (e.g. information campaigns on healthy behaviours and metabolic diseases) have an impact on the overall health of the population. The first phase of the cohort study includes the presentation and publicising of the study itself to the population, followed by a door-to-door survey carried out by interviewers. This is the phase to which this project will contribute. This project is based on applying design methodologies and tools to develop and implement the study. Informal interviews (Kumar, 2013; Martin & Hanington, 2012) will be conducted with the cohort study team, a group of cohort study experts and a sample of the population. The aim of these interviews is to understand the challenges of the study, strategies for resolving them and to understand the factors that contribute to participation in the study. The methodology of defining the user group (Kumar, 2013; Martin & Hanington, 2012; Petermans & Cain, n.d.) will also be applied, conducted to understand the different points of view of the participants, then allowing the creation of personas (B. Ferreira, Conte, et al., 2015; B. M. Ferreira et al., 2016; Ku & Lupton, 2020; Miaskiewicz & Kozar, 2011) consisting of archetypes of the door-to-door survey interviewers, providing a more accurate selection process. Workshops (IDEO, 2015) will also be held, which will serve as a testing ground for the previously developed processes. Given that this is an ongoing study, the project's own development will define its needs. Due to the high drop-out rates in similar studies, it is hoped that the design intervention in this study can reverse this trend, bridging the gap between what is expected by researchers and the perception of the study population. The ultimate goal is to create a process that can be replicated in other similar studies.
- Design for knowledge dissemination: towards Ecological Well-being, a design case with sea urchinsPublication . Cação, Ana Luísa Bóia; Ferreira, Elga Patrícia Maximiano; Santos, Estêvão Soares dosThis document details the Design process undertaken to support the communication of the “Living Surfaces” project, carried out during a scientific experiment conducted at CETEMARES. “Living Surfaces” is a shared project between CETEMARES - Marine Sciences R&D, Education, and Knowledge Dissemination Centre, and LiDA – Research Laboratory in Design and Arts, both research units from the Polytechnic of Leiria, and focuses on the preservation of the autochthonous species of sea urchin from the coast of Peniche, Portugal. The primary goal of the present study is to reflect on the role of Design in the dissemination of the “Living Surfaces” project, which aims to repopulate an area that is being destroyed due to the capture of sea urchins, whose numbers are a cause for concern. This research explores the collaboration between Design and Marine Biology, emphasizing the importance of interdisciplinary approaches in addressing complex contemporary issues, such as biodiversity loss. The project adopts an exploratory Design methodology centred on the concept of Ecological Well-being, prioritizing the health and sustainability of ecosystems over traditional human-centred approaches. By focusing on the species to be protected, rather than solely on human perspectives, this research aims for a deeper understanding of the ecological roles of sea urchins and seeks to foster empathy towards the species, through Design methods. This approach highlights the value of non-human life and considers the socio-economic implications of biodiversity loss and preservation. A crucial goal of this research is to understand Design’s role in the communication of scientific knowledge to a broader audience, making use of Design’s unique capacity to translate concepts, ideas, and experiences. This document details the first phase of a broader study that aims to raise public awareness and foster empathy towards the preservation of sea urchins and their habitats, thereby contributing to a discourse on Ecological Well-being and sustainable environmental practices mediated by Design.
- A digitalização corporal integrada no design de ortótesesPublication . Rufino, Sabrina Santos; Mateus, João Vasco de OliveiraO presente trabalho visa explorar como a aplicação da digitalização corporal no design de ortóteses permite capturar com precisão a anatomia, facilitando o ajuste das ortóteses criando soluções mais personalizadas e eficazes para os pacientes. Combinou-se o Human-Centered Design com exemplos de estudos de caso, analisando os processos empregues por empresas que utilizam scanners 3D e aplicando esses princípios a um caso prático, desde a captura de dados anatómicos até a modelação e prototipagem. Os resultados indicam que a digitalização 3D é eficaz para capturar a morfologia do paciente, embora a qualidade do processo dependa da precisão dos scanners e da habilidade do operador. A integração da digitalização associada a tecnologias de fabricação aditiva pode reduzir custos e acelerar a produção, no entanto, ainda existem desafios a serem superados, como a posição do paciente durante a digitalização. Assim, a digitalização corporal, junto com a impressão 3D, pode transformar o desenvolvimento de ortóteses, democratizar o acesso, tornando- as mais acessíveis e personalizadas.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »