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ESAD.CR - Mestrado em Design para a Saúde e Bem-Estar

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  • Design para as Perturbações do Neurodesenvolvimento: Estratégias de Apoio para Educadores do 1º Ciclo de Estudos
    Publication . Luz, Mariana Morais Bastos da; Ferreira, Elga Patrícia Maximiano; Frontini, Roberta Caçador
    As perturbações do neurodesenvolvimento são alterações neurológicas que podem interferir com diversas competências, como a memória, a comunicação, a linguagem, interação social, entre outras, dependendo de cada perturbação. Deste modo, estas perturbações tendem a impactar na aprendizagem e na evolução da criança (Pires de Matos P, 2009). A mudança para o 1º ciclo por si só é desafiante para as crianças, para as crianças com algum tipo de perturbação do neurodesenvolvimento ainda mais porque os seus sintomas podem interferir na aprendizagem e no seu dia a dia. Estas situações são frustrantes para as crianças e muitas vezes difíceis para os professores, por não saberem como agir principalmente no caso de a criança ainda não estar diagnosticada ou apresentar leves perturbações e não ser acompanhada pelo professor de educação especial. Como pode o design intervir, de forma a apoiar os professores do 1º ciclo a lidar com as diversas perturbações neurológicas e capacitá-los de estratégias de forma a exercerem uma educação mais inclusiva? O papel do professor é fundamental para que estas crianças se possam sentir compreendidas e integradas, por isso é fundamental capacitar os professores com estratégias e ferramentas que os apoiem nestas situações de modo a prestar o acompanhamento correto às características neurológicas. Numa primeira etapa, considerei fundamental a realização de entrevistas e questionários a vários professores do 1º ciclo, sendo que precisaria de perceber numa primeira fase se existe uma orientação governamental pré-estabelecida que seja fornecida aos professores do ensino básico com informações sobre as diversas principais perturbações, como identificar determinado problema, e como agir.
  • A design-driven conversational AI interface to enhance the self-management of patients living with IBS
    Publication . Ferrão, João Manuel Silva Carvalho Mendes Ferreira; Neves, Sandra Maria Pereira das; Maria, Filipe Plácido da Conceição; Mueller, Nick
    In the past two decades, there has been an increase in gastrointestinal diseases worldwide, including irritable syndrome, associated with a significant decrease in the population's quality of life (Rose et al., 2022). It is believed that IBS can affect over 800 million individuals worldwide (Longstreth et al., 2006), impacting patients' lives with gastrointestinal symptoms, fatigue, anxiety and depression, reducing the quality of life, and generating significant health costs that can go up to £2 billion a year in the United Kingdom (Goodoory et al., 2022; Gracie et al., 2019; Kearney et al., 2011; Saha, 2014; Talley & Spiller, 2002). Irritable bowel syndrome patients were actively involved and participated in several phases and activities throughout this project. This project documents the work and process to understand the IBS patient experience better and explore how patients could benefit from a conversational AI interface and find some relief, especially during flare-ups or symptom management situations. The results highlight understanding the current patient’s needs in living with IBS. It also created the opportunity to co-develop ideas with patients that informed the prototype phase. In this project, a design thinking framework was tested and proved adaptable to healthcare contexts, combined with the best guidelines and heuristics (Jacob Nielsen, 1994), to ensure usable user interfaces.
  • COMBINING DESIGN AND AUTOETHNOGRAPHY TO IMPROVE VISUALLY IMPAIRED PATIENTS´ EXPERIENCE IN HOSPITAL ENVIRONMENT: A CASE STUDY FOR AWARENESS THROUGH A PATIENT INNOVATOR PERSPECTIVE
    Publication . Marques, Raquel Alexandra Guerreiro; Pernencar, Cláudia Alexandra da Cunha; Jacinto, Maria João Cardoso
    A world where almost every sign is given by visual inputs amplifies the profoundly challenging experience endured by visually impaired people. The absence of vision significantly impacts a person's life, as simple daily tasks can become difficult or even impossible to accomplish. Blind and low-vision individuals face numerous barriers, and one of the most challenging obstacles is physical orientation within public spaces, such as schools and hospitals, in an autonomous way. Hospital facilities represent a critical touchpoint when considering wayfinding systems, even for sighted individuals. Supported by the Patient Innovation concept, autoethnography methodologies, and design practices, the author, who is simultaneously a designer, researcher, and patient with low vision, explores how personal experiences can assist other visually impaired patients while educating about disability and promoting inclusion in healthcare and design. This case study for awareness is based on a first-person perspective and aims to address the existing wayfinding elements for visually disabled patients within hospital facilities through an "auto-shadowing" journey – from a hospital's main entrance to the ophthalmology service in Porto (Portugal) – evaluating the ability to reach the ophthalmologist's appointment autonomously. The research findings reveal the absence of an effective navigation system capable of providing accessible tools to blind and low-vision patients. Considering the issues identified, the author proposes discussions and reflections on how design practices should be oriented to prioritize and facilitate societal change. Improving the experience of visually disabled patients is critical to providing better healthcare services and promoting a more equal and accessible world where they can have a more active voice in society. Regardless of their disability, healthcare should be accessible to all citizens.
  • Bridging design and health: Communication and capacitation processes in a cohort study
    Publication . Rocha, Constança Inês Fernandes Paulitos Netto; Ferreira, Elga Patrícia Maximiano; Santos, Estêvão Soares dos
    The project began on the basis of the Strategic Health Plan for the municipality of Leiria developed by Leiria City Council and ACES Pinhal Litoral (ACES Pinhal Litoral, 2019), which showed the high number of people going to the Emergency Room (ER) with minor problems, leading to a flooding of the emergency systems and a high rate of metabolic diseases and comorbidities in the municipality of Leiria. It is hypothesised that this data is being caused by the population's low levels of health literacy. Health literacy is the ability of a person to obtain, read, understand and use health care information to make appropriate health decisions, to use healthcare services and understand treatment instructions given by health professionals (Pedro et al, 2016). Thus, low levels of health literacy in the population can have a negative impact on the quality of health, the way people use and interact with healthcare and, consequently, contribute to high costs for healthcare systems. Thus, based on the assumption that there are low levels of health literacy among the population of the municipality of Leiria, it was decided to create a cohort study aimed at validating or refuting this assumption. A cohort study is a type of study that follows, monitors and analyses a subject over time ((Hammoudeh et al., 2016; Hulley et al., 2007). This study would follow the population over time to assess whether the actions taken (e.g. information campaigns on healthy behaviours and metabolic diseases) have an impact on the overall health of the population. The first phase of the cohort study includes the presentation and publicising of the study itself to the population, followed by a door-to-door survey carried out by interviewers. This is the phase to which this project will contribute. This project is based on applying design methodologies and tools to develop and implement the study. Informal interviews (Kumar, 2013; Martin & Hanington, 2012) will be conducted with the cohort study team, a group of cohort study experts and a sample of the population. The aim of these interviews is to understand the challenges of the study, strategies for resolving them and to understand the factors that contribute to participation in the study. The methodology of defining the user group (Kumar, 2013; Martin & Hanington, 2012; Petermans & Cain, n.d.) will also be applied, conducted to understand the different points of view of the participants, then allowing the creation of personas (B. Ferreira, Conte, et al., 2015; B. M. Ferreira et al., 2016; Ku & Lupton, 2020; Miaskiewicz & Kozar, 2011) consisting of archetypes of the door-to-door survey interviewers, providing a more accurate selection process. Workshops (IDEO, 2015) will also be held, which will serve as a testing ground for the previously developed processes. Given that this is an ongoing study, the project's own development will define its needs. Due to the high drop-out rates in similar studies, it is hoped that the design intervention in this study can reverse this trend, bridging the gap between what is expected by researchers and the perception of the study population. The ultimate goal is to create a process that can be replicated in other similar studies.
  • Design for knowledge dissemination: towards Ecological Well-being, a design case with sea urchins
    Publication . Cação, Ana Luísa Bóia; Ferreira, Elga Patrícia Maximiano; Santos, Estêvão Soares dos
    This document details the Design process undertaken to support the communication of the “Living Surfaces” project, carried out during a scientific experiment conducted at CETEMARES. “Living Surfaces” is a shared project between CETEMARES - Marine Sciences R&D, Education, and Knowledge Dissemination Centre, and LiDA – Research Laboratory in Design and Arts, both research units from the Polytechnic of Leiria, and focuses on the preservation of the autochthonous species of sea urchin from the coast of Peniche, Portugal. The primary goal of the present study is to reflect on the role of Design in the dissemination of the “Living Surfaces” project, which aims to repopulate an area that is being destroyed due to the capture of sea urchins, whose numbers are a cause for concern. This research explores the collaboration between Design and Marine Biology, emphasizing the importance of interdisciplinary approaches in addressing complex contemporary issues, such as biodiversity loss. The project adopts an exploratory Design methodology centred on the concept of Ecological Well-being, prioritizing the health and sustainability of ecosystems over traditional human-centred approaches. By focusing on the species to be protected, rather than solely on human perspectives, this research aims for a deeper understanding of the ecological roles of sea urchins and seeks to foster empathy towards the species, through Design methods. This approach highlights the value of non-human life and considers the socio-economic implications of biodiversity loss and preservation. A crucial goal of this research is to understand Design’s role in the communication of scientific knowledge to a broader audience, making use of Design’s unique capacity to translate concepts, ideas, and experiences. This document details the first phase of a broader study that aims to raise public awareness and foster empathy towards the preservation of sea urchins and their habitats, thereby contributing to a discourse on Ecological Well-being and sustainable environmental practices mediated by Design.
  • A digitalização corporal integrada no design de ortóteses
    Publication . Rufino, Sabrina Santos; Mateus, João Vasco de Oliveira
    O presente trabalho visa explorar como a aplicação da digitalização corporal no design de ortóteses permite capturar com precisão a anatomia, facilitando o ajuste das ortóteses criando soluções mais personalizadas e eficazes para os pacientes. Combinou-se o Human-Centered Design com exemplos de estudos de caso, analisando os processos empregues por empresas que utilizam scanners 3D e aplicando esses princípios a um caso prático, desde a captura de dados anatómicos até a modelação e prototipagem. Os resultados indicam que a digitalização 3D é eficaz para capturar a morfologia do paciente, embora a qualidade do processo dependa da precisão dos scanners e da habilidade do operador. A integração da digitalização associada a tecnologias de fabricação aditiva pode reduzir custos e acelerar a produção, no entanto, ainda existem desafios a serem superados, como a posição do paciente durante a digitalização. Assim, a digitalização corporal, junto com a impressão 3D, pode transformar o desenvolvimento de ortóteses, democratizar o acesso, tornando- as mais acessíveis e personalizadas.
  • Comunicar com utentes com demência: Uma abordagem de codesign participativo para promover a qualidade da experiência da comunicação durante os cuidados de saúde hospitalares
    Publication . Pereira, Joana Rosa Gonçalves; Neves, Sandra Maria Pereira; Carichas, Graça
    Com o aumento da esperança média de vida, as pessoas tendem a viver com condições de saúde crónicas e complexas, como é o caso da demência. Afetando mais de 55 milhões de pessoas em todo o Mundo (World Health Organization, 2022), Portugal apresenta-se como o quarto país da OCDE com mais casos por cada mil habitantes (OECD, 2021). Estas estimativas destacam preocupações ao nível da prestação de cuidados de saúde, visto que estudos de investigação indicam que os profissionais de saúde estão a enfrentar dificuldades em comunicar com utentes com demência (UcD), particularmente os que apresentam esta condição em fases mais avançadas (Kwame & Petrucka, 2021; Stanyon et al., 2016). No entanto, a Alzheimer’s Society (2023) reporta que a comunicação tem um papel fundamental para apoiar o tratamento e os cuidados de saúde dos utentes. Considera-se, por isso, importante que a comunicação sirva de veículo para criar uma relação de proximidade entre os utentes e os profissionais de saúde e, desta forma, promover uma maior cooperação dos utentes durante o tratamento. Este relatório de projeto reporta o trabalho desenvolvido pela equipa de design no projeto “Designing to ensure good communication in hospital” (Projeto LiDA Design&Health, 2022), cujo objetivo passou por utilizar uma abordagem metodológica de codesign participativo para repensar a experiência da comunicação nos cuidados de saúde de utentes com demência no Serviço de Ortopedia Hospitalar. Para isso, o estudo envolveu a participação direta de profissionais de saúde (5 enfermeiros, 1 médico, 8 assistentes operacionais, 1 psicóloga e 1 copeira). O processo de investigação foi desenvolvido ao longo de duas fases, com vista a reunir conhecimento relevante através de: (1) observações e um workshop de design participativo; (2) um workshop de codesign. Os resultados do estudo em design destacam um entendimento da experiência atual da comunicação no SOH, nomeadamente, a identificação de estratégias, ferramentas e recursos utilizados na prática da comunicação com utentes com demência. Aqui, as perspetivas dos participantes revelam a necessidade de IX uma maior empatia, de melhorar a partilha de informação inter e intrahospitalar, de capacitar os profissionais de saúde no reconhecimento da doença da demência e de promover maior familiarização para apoiar e estimular o utente, durante o período de tratamento e recuperação no hospital. Na segunda fase, são destacadas situações promotoras de mudanças importantes para o futuro da comunicação com UcD no serviço de Ortopedia. Aqui, os pontos de vista dos profissionais de saúde destacam a importância da comunicação em criar momentos de preparação e visualização sobre o que vai acontecer no percurso de tratamento, promover uma maior personalização e criar estratégias para melhorar o diálogo no cuidado do utente com demência. As descobertas servirão de base para dar seguimento a futuras investigações em design, com o objetivo de conceptualizar e redesenhar a experiência de comunicação nos cuidados de saúde de utentes com demência no Serviço de Ortopedia Hospitalar, promovendo conforto, bem-estar e confiança. Este estudo testou a Framework de codesign participativo (Neves, 2014) no contexto do SOH, verificando a sua adaptabilidade nas práticas de investigação de design em Portugal. O envolvimento ativo e direto dos principais intervenientes é fundamental para o desenvolvimento de intervenções em saúde, uma vez que permite a exploração de técnicas e ferramentas visuais que apoiam a comunicação de uma diversidade de informação, com base na partilha de experiências e geração de ideias. Desta maneira, também contribui para o processo de tomada de decisão em relação às melhorias da comunicação hospitalar nos cuidados de saúde de utentes com demência no Serviço de Ortopedia Hospitalar.
  • CODESIGN – Prática criativa como processo de análise de: A empatia com a natureza através da educação
    Publication . Mendes, Paula Cristina Cainço Domingues; Pernencar, Cláudia Alexandra da Cunha; Frontini, Roberta Caçador
    As escolas de 1.º Ciclo do ensino básico têm um compromisso fundamental na promoção da literacia em saúde e educação ambiental para capacitar os alunos para um mundo mais saudável e, por sua vez, mais sustentável, de forma a prevenir os comportamentos alimentares problemáticos nos adultos do futuro. Os professores-tutores devem assumir que a escola não está isolada da sociedade, mas que, pelo contrário, é uma parte integrante e essencial da mesma (Inglês, 2021). Cabe à escola desenvolver uma consciência democrática entre as crianças, proporcionando oportunidades para experienciarem e refletirem sobre a cidadania. Perspetivar a aprendizagem não apenas como aquisição de conteúdos curriculares, mas também proporcionar o desenvolvimento de competências, valores e atitudes que permitam a cada criança agir dentro das possibilidades, limites e valores da sociedade em que se insere (Pacheco, 2022). Segundo a ONU, a Agenda 2030 procura fortalecer a paz universal com liberdade em todos os países afetados através de dezassete Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ONU, 2015). O estudo apresentado neste documento pretende encontrar atividades que permitam chegar a quatro destes dezassete objetivos, sendo eles a educação, a saúde, a sustentabilidade e a produção de alimentos, mais especificamente, na produção das hortícolas. As Hortas Escolares (HE) têm uma valiosa componente pedagógica. Familiarizam os alunos com as plantas e as suas famílias, com os ciclos de plantação, fertilização e rega (Brito et al., 2020; Vilanueva et al., 2021). Mostram como podemos fazer as coisas bem feitas e como podemos criar. Para além disso, as HE também têm uma forte componente simbólica. Elas permitem criar, desde cedo, uma ligação das crianças à terra e ao sustento que dela tiramos. Por outro lado, sensibilizam para os hábitos de uma alimentação saudável (McPherson et al., 2017; Pinto & Monteiro, 2020; Silva & Coelho, 2018), fator crítico para uma vida longa e feliz de todos quantos compõem a nossa comunidade (Afshin et al., 2019). Num mundo de hiperconsumo e de desperdício, restaurar esta ligação à terra é essencial para que todas as crianças percebam que há um ciclo de vida e de sustentabilidade no qual todos temos um papel a desempenhar (Brito et al., 2020). Nascemos e aprendemos a construir a empatia com a natureza desde a infância V (Panksepp, 2020), por isso, esta investigação tem como público-alvo alunos do 1.º Ciclo de ensino básico. Neste sentido, a investigação foi realizada numa escola do 1.º Ciclo de ensino básico na zona litoral centro de Portugal. O estudo aqui apresentado de natureza exploratória, propôs perceber, através da aplicação da ferramenta de Codesign participativo (Bon Ku, 2020) como e onde acrescentar valor aos comportamentos alimentares e socio-emocionais num universo escolar. Como tal, propôs-se observar (Kumar, 2012) a ação direta das crianças dos oito aos dez anos de uma escola com o intuito de analisar o seu nível de participação no cuidado com a natureza (Gazola et al., 2017). Com esta observação explorou-se se existiria ou não aprendizagem empática com a natureza. A metodologia proposta nesta investigação inclui um estudo etnográfico (Cresweel, 2009) com crianças. Neste processo metodológico incluiu-se a realização de entrevistas informais e questionários. Além disso, foi ainda realizado um workshop Design Thinking com o objetivo de capacitar as crianças de mais conhecimento sobre: literacia em saúde e educação ambiental no cuidado de uma horta escolar (Santos, 2022).
  • Design for Oceanic Health & Wellbeing Through Sustainable Practices. An Online Platform for Educational Content Creation and Incentivising Innovation, Driven by Open Science and Blockchain Technology
    Publication . Flynn, Joseph Frederick; Pernencar, Cláudia Alexandra da Cunha; Mouga, Teresa Margarida Lopes da Silva
    The health of our oceans is under threat from climate change, ecosystem degradation, and pollution, posing significant risks to global human health and well-being. The COVID-19 pandemic has highlighted the consequences of environmental mismanagement, underscoring the urgency of sustainable practices. This study explores the potential for building environmentally sustainable and regenerative foundations for society, fostering green growth. New ocean farming technologies and algae research hold immense promise across various domains, including health, biomaterials, medicine, ecosystem services, food production, circular economies, global industries, and design applications to name a few. By sequestering carbon dioxide from the atmosphere, the oceans mitigate climate change, supply food, and support vital economic sectors like tourism and fishing, while nurturing diverse ecosystems. In the pursuit of environmental sustainability, the world needs eco-friendly and sustainable industries like regenerative ocean farming and land-based sustainable agriculture. Additionally, the oceans’ economic value, stemming from their rich biodiversity, underscores their importance. This thesis addresses a critical need for an accessible online platform that consolidates information on ocean-related innovations. The platform aims to inspire individuals to develop solutions, fostering innovation in environmental recovery, healthcare, design, food production, industry, and the ocean economy. By providing an Open Educational Resource (OER) integrated with crowdfunding capabilities, users can learn, share, fund, and innovate, thereby advancing sustainable economic and environmental solutions. Blockchain technology and cryptocurrencies offer the potential for decentralized governance, increasing user engagement and trust within the platform. The envisioned platform seeks to empower individuals to drive sustainable change and contribute to a healthier planet.