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  • Efectividade da educação para a saúde nas práticas e comportamentos dos adolescentes
    Publication . Cravo, Lídia Faria; Gaspar, Pedro; Dixe, Maria dos Anjos; Gomes, José Carlos; Teixeira, Maria José
    Os jovens têm merecido particular atenção, no contexto do estudo das práticas e comportamentos determinantes de saúde, devido ao facto de este ser um grupo etário onde nas últimas décadas não se têm verificado melhorias nas taxas de mortalidade e morbilidade (Lee e Tsang, 2004), de integrarem nos seus estilos de vida muitas práticas e comportamentos responsáveis pela maioria das actuais doenças crónicas e diminuição da qualidade de vida (European Commission, 2003; Ministério da Saúde, 2004). São igualmente um grupo em que uma saúde pobre pode ter a longo prazo efeitos muito negativos (WHO, 2001; Gabhainn, 2004; Pereira et al, 2005). Capacitar os indivíduos para identificarem os seus problemas e necessidades, utilizarem adequadamente os seus recursos, e promoverem uma vida saudável, implica esforços conjuntos dos vários agentes da promoção da saúde. A forma como os jovens se comportam, acedem à informação de saúde, e o impacto que esta tem nas suas práticas e comportamentos constitui uma questão de interesse fulcral.
  • Grupos de ajuda mútua com cuidadores informais de pessoas com demência: empowerment do cuidado
    Publication . Alencar Leão da Costa, Mônica Braúna; Azevedo, Maria João Tinoco; Torgal, Maria Constança Paúl; Gomes, José Carlos
    A demência representa atualmente um grande problema de saúde e social na esfera mundial, ao qual Portugal não está alheio. Cuidar de uma pessoa com demência é uma tarefa muito exigente em que o cuidador, ao assumir este papel, deixa de desempenhar as suas atividades cotidianas, enfrentando muitos desafios. O grupo de ajuda mútua (GAM) é um modelo de cuidado fundamentado na partilha e ajuda mútua dentro de um contexto social, emocional e de educação. Desenhamos um estudo qualitativo, descritivo e exploratório, com o objetivo de explorar e descrever as experiências dos cuidadores informais após seis meses de participação no GAM. Para análise de conteúdo, recorremos ao software Web Qualitative Data Analysis (WebQDA) para a contagem de referências e categorização dos temas. Este estudo foi desenvolvido na zona Norte de Portugal, e integra parte do Projeto CuiDem- Cuidados para a Demência. Participaram nove cuidadores informais de pessoas com demência e três profissionais de saúde de GAM. Após codificação e contagem de referências, foram integradas quatro categorias para análise: i) enfrentamento e a visão prospectiva do futuro; ii) construção de uma rede de apoio; iii) o resgate do quotidiano e a importância da gestão do tempo; e iv) promoção da competência de cuidado. Nossos resultados, confluem com os existentes na literatura e reforçam que os GAM para cuidadores informais de pessoas com demência aprimoram as competências pessoal e instrumental, incluindo o reconhecimento da importância do autocuidado e gestão do tempo, além de fomentar o empowerment no quotidiano do cuidado.
  • Apoiar no autocuidado de utentes e cuidadores informais
    Publication . Dixe, Maria dos Anjos; Querido, Ana; Soares, Elsa; Gomes, José Carlos; Pereira, Cidália; Teixeira, Liliana; Sousa, Pedro; Amado, Sandra; Peralta, Teresa
  • Grupos de ajuda mútua em cuidadores informais de pessoas com demência : uma revisão sistemática
    Publication . Braúna, Mônica; Gomes, José Carlos; Paúl, Constança; Azevedo, Maria João
  • Development and psychometric validation of a multidimensional scale on the self-care needs of dependent people
    Publication . Dixe, Maria dos Anjos; Soares, Elsa; Gomes, José Carlos; Pereira, Cidália; Carvalho, Daniel; Teixeira, Liliana; Sousa, Pedro Miguel Lopes; Amado, Sandra Cristina Fernandes; Peralta, Teresa de Jesus de Almeida; Lopes, Paulo; Querido, Ana
    Objectives: To develop and validate an interprofessional, multidimensional self-care needs scale of dependent people. Methodology: After a literature search, 61 items were identified and divided into nine self-care dimensions. The items were then reviewed by an expert panel (N = 11) to confirm the content validity of the scale. Refined items were pilot-tested in 12 patients, using a 5-point Likert-type scale. A final version was generated and psychometrically tested in 143 dependent men and women aged 37–102 (80.7 ± 10.1) years. Results: The nine multidimensional self-care needs scales were developed on a broad theoretical and empirical basis. The scales showed very good psychometric properties, having adequate characteristics, satisfactory reliability, and good validity. Conclusions: The scales have good psychometric properties, with minor differential item functioning. The scales can be used by health professional and policy makers to measure dependent people’s self-care needs. Nevertheless, it is necessary to perform further psychometric validations using a larger sample. This is an appropriate tool for application in clinical and research settings to assess patients’ self-care needs.
  • Knowledge of the Portuguese population on Basic Life Support and availability to attend training
    Publication . Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues; Gomes, José Carlos Rodrigues
    Objective: To evaluate the level of knowledge and the availability of the Portuguese population to attend training in Basic Life Support (BLS) and identify factors related to their level of knowledge about BLS. Method: Observational study including 1,700 people who responded to a questionnaire containing data on demography, profession, training, interest in training and knowledge about BLS. Results: Among 754 men and 943 women, only 17.8% (303) attended a course on BLS, but 95.6% expressed willingness to carry out the training. On average, they did not show good levels of knowledge on basic life support (correct answers in 25.9 ± 11.5 of the 64 indicators). Male, older respondents who had the training and those who performed BLS gave more correct answers, on average (p<0.01). Conclusion: The skill levels of the Portuguese population are low, but people are available for training, hence it is important to develop training courses and practice to improve their knowledge.
  • Curriculum Meeting Points: A transcultural and transformative initiative in nursing education
    Publication . Cook, Sarah Sheets; Sheerin, Fintan; Bancel, Suzanne; Gomes, José Carlos Rodrigues
    Following the Bologna initiative in the 1990s, schools of nursing across Europe began considering ways in which they might collaborate with each other in educating nurses in advanced/post-bachelor programs. There were various levels of success which led the writers to explore if such collaboration was possible with similar programs in the United States.Spearheaded by the Institute of Nursing at the Oslo and Akershus University College of Applied Sciences (HiOA), a consortium was established in 2010 to explore the possibilities of international collaborations in this area. In the process, recognition of subtle and more obvious barriers to such collaborations emerged. Consortium members agreed that there was a need to explore the origins and effects of these barriers and the assumptions which seemed to underpin them.The identified barriers were often caused by assumptions about the content of educational programs and about individual and collective approaches to teaching and learning. Several participants experienced a shift in consciousness about nursing education following the consortium's initial meeting in Oslo. For some, there was a feeling of finding 'like-minded thinkers' and for others it was like viewing a new landscape.This article details the evolution of the consortium and the philosophic underpinnings which guide its continued deliberations.