Unidade de Investigação - CARME - Centro de Investigação Aplicada em Gestão e Economia / Center for Applied Research in Management and Economics
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O Centro de Investigação Aplicada em Gestão e Economia (CARME) é uma nova unidade de investigação e desenvolvimento (I&D), que emerge da combinação da vontade e esforços de professores do Departamento de Gestão e Economia do Instituto Politécnico de Leiria (IPLeiria), para desenvolver atividades de I&D nas suas áreas de interesse e conhecimento.
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Browsing Unidade de Investigação - CARME - Centro de Investigação Aplicada em Gestão e Economia / Center for Applied Research in Management and Economics by Sustainable Development Goals (SDG) "12:Produção e Consumo Sustentáveis"
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- Alternative heavy tailed models in seismologyPublication . Felgueiras, Miguel; Martins, João; Santos, RuiGreat earthquakes are commonly considered as the ones with moment magnitude (Mw ) above or equal to 8.0. Since these earthquakes can destroy entire communities located near the epicentre, the search of physical laws that explain the energy released by them is an important issue. There is a connection between the radiated energy of an earthquake, its magnitude and its seismic moment (M 0). Thence, when fitting a heavy or an extremely heavy tailed distribution to a seismic moment dataset, we are in fact adjusting a mathematical model which explains the amount of energy released by these great seisms. Therefore, the main goal of this work is to study the more appropriated Pareto based models (the most used family in this field) when explaining the seismic moment of the great earthquakes. With this purpose in mind, we selected two different catalogs that accommodate recent events and are considered more accurate than other catalogs used in previous works. We conclude that the traditional Pareto distribution remains a good choice to deal with this kind of data, but Log-Pareto lead to higher p-values and Location-scale Pareto is better fitted to the biggest events.
- Atitudes e Comportamentos de Separação de Embalagens Usadas na Comunidade Intermunicipal da Região de LeiriaPublication . Fernandes, Maria Eduarda; Gomes da Silva, Carlos; Gaspar Ferreira, Alcina; Febra, Lígia; Maurício Costa, JoãoA Comunidade Intermunicipal da Região de Leiria (CIMRL) é composta por 10 Municípios, com cerca de 287 mil habitantes (INE, 2022) e recolhe anualmente 123 022 toneladas de resíduos sólidos urbanos, dos quais apenas 17% são recolhidos de forma seletiva (INE, 2025). Neste contexto, e enquadrado no Projeto Embalagem do Futuro (PPS08), é importante compreender melhor os comportamentos e atitudes dos agregados familiares da CIMRL face à separação de embalagens usadas (plástico, metal/alumínio, vidro, cartão/papel e cápsulas de café). Tendo por base a Theory of Planned Behavior, uma das principais teorias usadas para compreender a complexidade do comportamento social humano, as normas morais e os valores pro-ambientais, foi realizado um inquérito online junto dos agregados familiares da CIMRL.
- O efeito do greenwashing no consumo ético mediado pela confusão verde e pelo ódio à marcaPublication . Santos, Célia; Coelho, Arnaldo; Marques, AlziraO greenwashing verifica-se quando as empresas enganam os consumidores quanto às suas práticas ambientais ou benefícios dos seus produtos/serviços. Esta investigação centra-se nos impactos dessas práticas no consumo ético e analisa como a confusão verde e o ódio à marca atuam como mediadores nessa relação. Baseado em informações recolhidas por meio de questionário aplicado numa amostra de 420 consumidores portugueses, foi realizado estudo confirmatório, quantitativo e transversal (ou de corte único). A análise foi conduzida através de um modelo de equações estruturais com o software SmartPLS. Os resultados sugerem que o greenwashing aumenta a confusão verde entre os consumidores, dificultando a correta interpretação de aspetos ambientais de um produto/serviço. Além disso, o greenwashing gera emoções negativas extremas, como o ódio à marca. Os resultados também demostram que os consumidores, quando percecionam práticas de greenwashing por parte de uma empresa/marca tendem a deixar de comprar os seus produtos/serviços, optando por alternativas mais éticas e responsáveis. Foi estabelecida relação positiva direta e indireta entre greenwashing e consumo ético. Esta investigação avança o estado da arte, que carece de estudos relacionados com as consequências das práticas de greenwashing e elucida as empresas da necessidade de eliminar essas atividades enganadoras e irresponsáveis. Limitações e oportunidades de estudo futuras são abordadas.
- PrefacePublication . Moreira, António Carrizo; Dantas, José Guilherme LeitãoEntrepreneurship is far from being a novel concept. To find its roots we have to go back to the 18th century and to the original authors of the concept, namely Richard Cantillon and Jean-Baptiste Say. Nevertheless, despite the multiple authors who have successively addressed this issue over the many decades, entrepreneurship only earned “citizenship rights” in the economy from the 1970s/80s onwards, given the evidence that SMEs were critical regarding wealth and jobs creation, the reduction of regional asymmetries, and being more effective than larger firms in terms of innovation (particularly in the early stages of the innovation process).
- Young People’s Perceptions about the Difficulties of Entrepreneurship and Developing Rural Properties in Family AgriculturePublication . Yamaguchi, Cristina Keiko; Stefenon, Stéfano Frizzo; Ramos, Ney Kassiano; Santos, Vanessa Silva dos; Forbici, Fernanda; Klaar, Anne Carolina Rodrigues; Ferreira, Fernanda Cristina Silva; Cassol, Alessandra; Marietto, Marcio Luiz; Yamaguchi, Shana Kimi Farias; Borba, Marcelo Leandro deThis article aims to understand the perceptions of young rural entrepreneurs about the difficulties in investing in family farms in which they work. Ninety-eight people were interviewed at the event “Meeting of Young Entrepreneurs of the Rural Environment of Santa Catarina: the rural youth leading the sustainable development”, held in May 2019. The methodology applied in this paper is qualitative and quantitative, through a bibliographic review and a numerical analysis on work conditions and workers’ profile. A brief theoretical background is presented to facilitate the understanding of the results and their relation to family farming, entrepreneurship and its reality in Brazil. As a result, the economic issue was pointed out with 34% of the cases, as a hinter to undertake in rural properties, followed by the lack and low qualification of the workforce available with 12.6% of the cases and the lower selling price for the producer with 7.6% of the cases.