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  • Turismo baseado na Natureza: motivação e escolha de um destino. O caso de Gullfoss, Islândia
    Publication . Ribeiro, Vilma; Viana, Ana Sofia; Jorge, João Paulo
    A escolha de um destino turístico está relacionada com a decisão que as pessoas tomam quando atendem a uma necessidade e agem para satisfazê-la. Para a tomada de decisões, deve haver uma motivação que exija que um indivíduo aja e que tal possa ser entendido como um estímulo. O estudo das motivações turísticas é importante para entender o comportamento turístico e, assim, ajudar as empresas do sector do turismo a trabalhar de forma sustentável dentro de um segmento específico, no caso o turismo de natureza e o ecoturismo. Sendo o recurso “natureza” o elemento básico do turismo baseado na natureza, é importante encontrar soluções turísticas sustentáveis e, ao mesmo tempo, satisfazer as motivações dos turistas. As características do destino também são importantes para o processo de tomada de decisão e constituem um objetivo central deste estudo. Além disso, o estudo visa caracterizar o perfil da natureza turística que visita Gullfoss, Islândia, os fatores implícitos das suas motivações turísticas e a segmentação do mercado. A análise dessas questões é importante para um melhor desempenho, competitividade e promoção de um destino de natureza. A recolha de dados por meio de um questionário feito aos turistas de natureza permite concluir que atributos este segmento de turistas valoriza mais na escolha de um destino de natureza. Também permite a segmentação do mercado por meio da análise cluster, importante para a identificação de segmentos de mercado.
  • Empregabilidade e ensino superior: o estudo de caso do mestrado em Gestão e Direção Hoteleira - ESTM
    Publication . Viana, Ana Sofia; Pais, Sónia; Sousa, Ana Elisa; Schön, Michael
    Empregabilidade é uma meta para todos aqueles que fazem um mestrado ou outro curso superior. No entanto, mais importante do que conseguir um bom emprego é encontrar o emprego para o qual os estudantes foram preparados durante os estudos e permitir-lhes alcançar a carreira que desejam/ambicionam. Neste sentido, o mestrado em Gestão e Direção Hoteleira da Escola Superior de Turismo e Tecnologia do Mar (ESTM) do Politécnico de Leiria foi projetado para permitir que os estudantes desenvolvessem competências organizacionais das muitas responsabilidades operacionais necessárias para gerir um hotel e que estão ligadas a conceitos práticos da tomada de decisões de gestão. Para preparar melhor os estudantes para o que o mercado de trabalho precisa e os empregadores desejam, é importante entender como o mercado de trabalho recebeu os estudantes após a graduação e se os empregadores reconheceram essas qualificações. Portanto, o objetivo deste estudo foi saber onde estão os mestres e o que estão a fazer no mercado de trabalho após o término deste mestrado, se sentem que a graduação foi importante e se lhes deu alguma vantagem no alcance de melhores posições de trabalho. Foi aplicado um método quantitativo a este estudo através da realização de um questionário a 19 mestres em Gestão e Direção Hoteleira. Os resultados mostraram que apesar do esforço das instituições de ensino superior procurarem, através dos mestrados, dar maiores competências aos futuros recursos humanos das organizações, a maioria das organizações ainda não reconhece nem valoriza muito estas formações.
  • Protecção ambiental e informação financeira : os impactos, os riscos e a sua divulgação em direcção a um desenvolvimento sustentável
    Publication . Santos, Luís Lima; Mouga, Teresa; Viana, Ana Sofia
    Com a presente comunicação, os autores pretendem sintetizar os principais danos ambientais provocados pela acção do homem, de forma isolada ou através das unidades económicas, evidenciando a responsabilização dos agentes e os programas da União Europeia (UE) quanto às questões ambientais.
  • The perception of tourists regarding the use of social networks to choose and book a hotel
    Publication . Sousa, Ana Elisa; Pais, Sónia; Viana, Ana Sofia
    The internet, and in particular social networks, has transformed the relationship between the consumer and the hotel industry, increasingly imposing itself as an alternative to traditional means in choosing and booking a hotel. The hotel sector, recognizing the importance of social networks, has increased its commitment in promoting its services through them. The main objective of this study is to verify the perception of the consumer regarding the use of social networks to choose and book a tourist accommodation. Our research is based on data from a quantitative online survey, with a descriptive and inferential analysis of the data collected. The findings reveal that the importance of hotel establishments being present online is unavoidable today, as the analysis of information collected online about accommodations, user comments, as well as publications made by influencers, are a decisive factor when choosing and book a hotel establishment.
  • A aplicação do modelo SERVQUAL nas áreas de serviço dos hotéis de 3 Estrelas: um estudo de caso
    Publication . Coelho, Júlio; Viana, Ana Sofia
    O turismo tem assumido um papel central nas políticas de desenvolvimento dos destinos em geral e da economia em particular. Nesta linha, a competitividade da oferta hoteleira tem sido muito debatida. Aqui, é a “qualidade do serviço” que assume o papel central, uma vez que se tratando da oferta de um serviço, deve-se ser capaz de o qualificar, como sendo “melhor” ou “pior”, ou seja, deve-se ser capaz de identificar falhas nos serviços, para assim se poder encontrar as soluções apropriadas. O presente trabalho aplica o modelo SERVQUAL aos hotéis de 3 estrelas numa determinada região de Portugal. Procurou-se abranger as áreas de serviço, de modo a que os gestores possam identificar, com mais rigor, onde maioritariamente falham os hotéis de 3 estrelas, na ótica do cliente. Foram aplicados 56 questionários, em 3 hotéis de 3 estrelas, composto por 20 questões que pretendiam aferir a “qualidade do serviço”, divididas pelas 5 dimensões do modelo SERVQUAL que se cruzavam pelas 4 áreas de serviço identificadas, para essa categoria de hotéis. Aplicaram-se os Coeficentes V de Cramer e o Coeficiente de Contingência de Pearson para verificar a relação entre duas variáveis qualitativas e utilizou-se a estatística descritiva, para verificar quais as áreas de serviço que apresentam falhas. Concluiu-se, que a área do “serviço de manutenção” é o que apresenta mais falhas, logo seguido pelo serviço do “restaurante/bar”.
  • The level of utility and trustiness of the statistical data provided by tourism authorities to the stakeholders of tourism industry
    Publication . Dias, Francisco; Viana, Ana Sofia; Deus, Anita; Reis, Mariana; Dinis, Beatriz; Gomes, Gonçalo; Ramos, Dulcineia
    When destination management organizations (DMO) are about to create (or adopt) a monitoring system for a continuous assessment of tourism performance in terms of sustainability and competitiveness, they face some crucial questions, such as: (1) what are the most relevant indicators in terms of its utility for tourism management?; (2) how many indicators have to be included to ensure a satisfactory coverage of all relevant aspects of tourism activity?; (3) what are the appropriate measures for each indicator and how get the necessary information?; (4) what are the pertinent sources of information? These and other related questions are considered as a preliminary step when introducing the monitoring system in tourism destinations. Aiming to get knowledge on this matter and to anchorage the empirical model of the Tourism Observatory of Center of Portugal (TOCP), a team of affiliated researchers of NID carried out a qualitative survey with a group of 40 tourism experts asking them a set of questions concerning the level of utility and trustiness of the statistical data are provided by tourism authorities to the stakeholders of tourism industry. Data analysis allowed us to identify the most relevant gaps regarding the quality of tourism information that has been provided to tourism decision makers, as well as to give some useful cues to improve the set of relevant indicators to be considered in the TOCP monitoring system.
  • Gestão de Destinos Turísticos
    Publication . Almeida, Paulo; Oliveira, Verónica Nobre de; Carvalho, Mário; Coelho, Júlio; Almeida, Nuno; Almeida, Anabela Elias; Fonseca, Júlia Fragoso; Eurico, Sofia; Viana, Ana Sofia; Almeida, António Sérgio Araújo de
  • Gamification in education: The case study of the use of IdeaChef as a learning strategy in the hospitality master's degree
    Publication . Sousa, A.E.; Pais, S.; Viana, A.S.
    Nowadays we live in an ever-changing society. The educational context is no exception and requires a renewal of paradigms. Profound changes to the role and function of the professor and the students are particularly vital. Active, cooperative and participative learning methodologies must be privileged, breaking with magisterial education and the mere transmission of knowledge. The increasingly recurrent adoption of gamification strategies in teaching-learning processes is intended to ensure that students learn and deepen knowledge in an active and collaborative manner. Several studies highlight the positive impact of the adoption of gamification strategies in teaching/learning, both in student motivation and in the development of soft skills (teamwork, creativity, decision-making, leadership, communication and critical thinking). Game-based learning thus promotes students' interest and involves them in this process. In this sense, the board game ideaChef was used in the lessons of the E-Business subject, with the Master's students of Hotel Management.This game is a method and tool (board game that uses cooking metaphors), which allows teams to create solutions ("recipes") for a certain challenge, need or problem. Based on the proposal presented, related to the course contents, the students, with the support of cards and dice from the game, are invited to define ideas for solutions for the challenge, through interaction and team spirit, feedback and permanent debate. At the end of the game, students present their solution to the challenge, as if it were a cooking recipe (final ideas and conclusions obtained). Learning the contents of the subject through the game allows students to apply theory to practical cases, promoting their integration and preparation for real-life situations. After using the game in class, a semi-structured interview was applied to the students in order to assess the impact of the game on their learning. This evaluation was also carried out through the final report (solution found to the challenge) delivered by the students. The preliminary results of the study indicate that students considered that the novelty of the game and the possibility of solving practical cases by playing, contributes to a better understanding of theory and therefore has a positive impact on learning.
  • From the intentions to the reality: the real status of empirical knowledge in tourism destination management domain
    Publication . Dias, Francisco; Ramos, Dulcineia; Reis, Mariana; Dinis, Beatriz; Deus, Anita; Gomes, Gonçalo; Viana, Ana Sofia
    Despite the declarative consensus among tourism stakeholders regarding the importance of scientific knowledge as the basis for a competent tourism management, and despite the permanent discourses concerning the assessment of tourism impacts as the sine qua non condition to ensure a sustainable tourism development, the real situation seems discouraging and confusing: most of tourism destinations have not an observatory or a monitoring system composed of reliable indicators to assess the tourism impacts. In Portugal, for instance, aside from the statistical data provided by the accommodation sector and reported by the INE (Portuguese National Statistical Institute), the activity of other tourism sectors – tour operators, transports, restaurants, entertainment, cultural and sport activities, etc. – is not taken into consideration. At regional level, this lack of crucial data transforms the whole picture of tourism into a pale and almost fictional caricature. This circumstance not only makes impossible the assessment of the specific impacts of each of the various tourism products, but also hinders an efficient management of tourist destinations. The main goal of this paper is to highlight the paradox between the discourse and practice in this domain, and to propose a set of procedures to overcome it, since the exiting alternative – the so-called Tourism Satellite Account (TSA) – does not provide any valid input for tourism destination management at regional level. Using interviews with representatives of different tourism sectors as primary data, this study also sheds light on the tourism stakeholders’ points of view regarding the difficulties to operationalize a tourism monitoring system, and also on the best practices they suggest to deal with this issue.