Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 10 of 19
  • A integração da tecnologia no ensino de língua inglesa no Ensino Superior
    Publication . Chagas, Laura; Pedro, Neuza
    Esta comunicação visa apresentar os primeiros resultados de um estudo em que se analisam as atitudes e as práticas de utilização da tecnologia no ensino da língua inglesa no contexto do ensino superior, designadamente nas atividades de desenvolvimento de competências de comunicação oral e escrita. Para tal, foram inquiridos os docentes de língua inglesa do ensino superior português, a nível universitário e politécnico, através de um questionário que permitiu recolher informação acerca das atitudes e uso da tecnologia; utilização de plataformas, ferramentas, recursos e aplicações; ferramentas Web 2.0 utilizadas e sua associação com o ensino das competências de compreensão e expressão oral e escrita. Foram, ainda, recolhidos dados sobre o uso de tecnologias na avaliação. Os dados foram recolhidos em 2015/2016 junto de 46 professores e os resultados encontrados indiciam uma elevada recetividade ao uso da tecnologia, sendo que os docentes manifestam, de forma geral, uma atitude favorável às TIC. O Moodle aparece como a plataforma mais utilizada pela maioria dos participantes, sendo o computador sinalizado como recurso mais comum. Relativamente às ferramentas Web 2.0 mais utilizadas para desenvolvimento das competências de compreensão e expressão oral e escrita, os índices médios mais elevados remetem para as componentes de escrita. A abordagem metodológica mais utilizada é a aprendizagem baseada em projetos. No que respeita à avaliação com recurso às TIC, elemento que não parece recolher tanta concordância entre os participantes, o instrumento mais utilizado é o quiz online com questões em formato de escolha múltipla.
  • Student receptiveness to Kahoot! in higher education
    Publication . Pires, A.; Pais, S.; Chagas, L.
    The use of technology in higher education has been increasing in the past few years and new online tools have emerged for very different purposes. Kahoot! is an example of a platform that can be used for reviewing content and motivating students for learning. Our research is based on data from a quantitative survey conducted in the previous school year and the participants were 86 undergraduate students from a Portuguese higher education institution. The preliminary results of the survey showed that students are very receptive to this tool and highly recommend it, as it promotes motivation. Other studies have shown that higher education students are usually receptive to web tools and consider technology can positively impact learning. To better understand students’ responses to the platform, in this study we aim at analysing the results according to area of study and investigating new correlations between variables, specifically (i) gender vs receptiveness to Kahoot!, (ii) gender vs recommendation of its use and (iii) technology readiness vs receptiveness to Kahoot!.
  • Enhancing students’ motivation with Kahoot!: a case study in English and mathematics
    Publication . Pais, S.; Pires, A.; Chagas, L.
    In the last few decades, technology has advanced in multiple fields, including Education. Some of its benefits include improving student performance and motivation, fostering active learning and tracking student progress. As a "new learning generation" is around, profound changes to the role and function of both teachers and students are particularly vital, so active, cooperative and participative methodologies of learning must be privileged. Given that most higher education students are technology savvy and very receptive to the integration of Web 2.0 tools in class, the teachers involved in this study began using Kahoot! in their classes as an alternative teaching methodology. The participants in the study are undergraduate students from a Portuguese higher education institution and encompassed the curricular units of Statistical Analysis and English. The aim of the study is to investigate students’ perceptions of how Kahoot! can be used as a tool for testing new vocabulary, reviewing class content or designing warm-up activities. A quantitative survey is being conducted to gather information about students’ insights on the use of Kahoot!. Similar studies have shown that students are generally receptive to the use of this tool and find it useful to increase their motivation.
  • Kahoot! and socrative in higher education: a comparative study
    Publication . Chagas, L.; Pires, A.; Pais, S.
    Technology brings new challenges and opportunities to higher education institutions, as it can promote learner-centered activities. Mobile devices such as smartphones are very popular among students and can easily engage them and promote motivation and active learning. In this study, we investigate Tourism undergraduate students’ perceptions on the use of mobile technology in the classroom, specifically two quiz makers in a comparative perspective: Kahoot! and Socrative. The purpose of this two-stage study is to identify and meet students’ preferences, so as to design activities that can truly promote learning. The participants are Mathematics and English students from a Portuguese higher education institution. At the first stage, in a preliminary survey, 33 students have identified their quiz preferences and most of them (87,88%) selected Socrative as their favourite quiz maker. At the second stage, students were also inquired about their general perceptions and preferred features, such as collaborative mode, competition mode, self-paced mode or immediate feedback. Similar studies have shown that these tools can promote engagement, motivation, concentration and learning. Therefore, we hope to contribute to a better understanding of how technology can improve the learning process.
  • Game-Based Learning in Higher Education: A Comparative Study In Tourism Degrees
    Publication . Pais, Sónia; Chagas, Laura; Pires, Ana
    New strategies regarding student-centered approaches have emerged in higher education contexts, in order to promote student motivation and engagement towards the learning process. Online quiz platforms such as Kahoot! seem to contribute to the consolidation of learning, particularly through content review. A quantitative survey was conducted among 86 students from a higher education institution offering undergraduate degrees in the area of Tourism, specifically within the subjects of English and Statistical Analysis. Following a consistent application of Kahoot! quizzes in class for reviewing purposes, the survey was implemented in order to allow for an examination of how the students perceived the usage of this game-based learning tool. Results show that most students consider the use of Kahoot! in classes to make learning more challenging and dynamic, while positively contributing to content consolidation.. However, the results obtained evidence that further studies are needed to confirm the effect on the use of Kahoot! in student performance.
  • Chat GPT in Foreign Language Learning: A Short Experiment With Tourism Students
    Publication . Chagas, Laura
    ChatGPT presents significative potential as a versatile tool for foreign language learning, particularly for improving reading and writing skills, so in the context of higher education, it is important to find out how to take advantage of it, especially for argumentative writing, which involves a higher-order thinking skill. To explore the practicality and benefits of integrating ChatGPT into the pedagogical framework, a quantitative study was conducted involving 38 undergraduate Tourism students. The central focus of the investigation is to gauge their perceptions of ChatGPT as a supplementary tool for English language learning. This is assessed through their experiences engaging in discussions with the chatbot. The results of the study reveal that students not only find ChatGPT to be a valuable asset in their English language learning journey but also recommend its use within the classroom setting. The positive feedback underscores the potential of ChatGPT as an effective aid in language acquisition. Research shows that the use of Chat CPT can bring numerous advantages but requires careful consideration of ethical and academic principles, so a few suggestions are given in this context.
  • TURLING: Jornadas de Línguas e Turismo 2023: livro de resumos. Book of abstracts. Libro de resúmenes
    Publication . Pires, Ana; Chagas, Laura; Santos, Natália; Cardoso, Paula; Cabral, Paula; Eurico, Sofia
    (Excerto do Prefácio). Esta primeira edição representa um desafio precursor enquanto fórum onde a investigação no âmbito das línguas estrangeiras e do turismo no Ensino Superior se consubstancia na partilha de práticas pedagógicas, estudos académicos e participação em projetos que visem estas temáticas. Este encontro proporcionou aos docentes e investigadores um ambiente ideal para trocar ideias e apontar os avanços sobre os temas em questão.
  • Utilização da aplicação Kahoot no Ensino Superior
    Publication . Pais; Pires; Chagas
    A experiência apresentada neste relato consiste na utilização da plataforma Kahoot em contextos do ensino superior e na análise dos resultados relativos à satisfação dos estudantes, bem como das vantagens associadas a este recurso.
  • A integração das TIC na aprendizagem e avaliação da língua inglesa no Ensino Superior em Portugal
    Publication . Chagas, Laura; Pedro, Nueza
    Esta comunicação visa descrever as práticas de lecionação de língua inglesa com recurso à tecnologia, no ensino superior público universitário e politécnico, e a sua relevância decorre da inexistência de trabalhos prévios que incidam sobre esta problemática em Portugal. O problema de investigação subdivide-se em dois e consiste, assim, no seguinte enunciado: ‘Qual o uso que os docentes de língua estrangeira do ensino superior português fazem das TIC e de que forma são trabalhadas as quatro principais competências de comunicação em língua estrangeira (ouvir/falar/ler/escrever) e a avaliação com o recurso à tecnologia? E de que modo a efetiva integração das TIC pode contribuir, na perspetiva dos docentes e estudantes, para a construção de um guia que inclua as melhores práticas do presencial e do regime EaD?’ Recorrendo a um design metodológico de cariz quantitativo procura-se dar resposta à primeira questão enunciada através do recurso a um questionário online, a aplicar aos docentes do ensino superior que lecionem língua inglesa em unidades curriculares obrigatórias dos cursos de licenciatura, numa primeira fase. Posteriormente, serão inquiridos os alunos e entrevistados alguns docentes, de modo a analisarem-se, em maior profundidade, as práticas docentes e os resultados de aprendizagem percecionados, de modo a poder responder-se à segunda questão do problema. Através dos resultados previstos, espera-se contribuir para a sistematização de um conjunto de boas práticas para o ensino da língua inglesa no ensino superior e, em última análise, contribuir para promover melhoria das práticas docentes com recurso à tecnologia.
  • Perceções dos estudantes acerca do regime blended learning: estudo de caso
    Publication . Chagas, Laura; Cardoso, Paula
    Este estudo incide sobre a perceção dos estudantes de dois cursos de mestrado de uma instituição portuguesa de ensino superior público acerca da modalidade blended learning, nomeadamente em relação às principais razões que os levam a optar por este regime, às perceções das suas vantagens e desvantagens, assim como as metodologias e ferramentas mais utilizadas pelos docentes. Através de uma metodologia quantitativa, os dados foram recolhidos a partir de um inquérito por questionário. Os resultados provisórios indicam que as perceções dos estudantes relativamente ao regime de b-learning são positivas. No que diz respeito às metodologias e ferramentas utilizadas, existe ainda algum caminho a percorrer no sentido de recorrer a metodologias e ferramentas mais diversificadas.