ESECS - Artigos em revistas internacionais
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESECS - Artigos em revistas internacionais by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 429
Results Per Page
Sort Options
- Crossing boundaries with action research: A multinational study of school-family-community collaborationPublication . Davies, Don; Johnson, Vivian R.; Martínez Gonzalez, Raquel-Amaya; Icaza, Bernadita; Marques, Ramiro; Silva, Pedro; Vieira, Ricardo; Toomey, Derek; Villas-Boas, M. Adelina; Walterová, EliskaWhen it began in 1990 with funds from the US Department of Education, the Center on Families, Communities, Schools, and Children's Learning established an International Network of Scholars as a forum of researchers around the world who were studying various aspects of the topic. The Center sponsored an informal journal, Unidad, and International Roundtables in the USA and Europe to promote exchange of ideas and research plans. Out of these exchanges, the idea for a multinational action research project grew. The multinational study, which began in 1992 and involved more than 40 researchers in eight projects in five countries (Australia, Chile, The Czech Republic, Portugal, and Spain), is based on the conceptual framework of the Center which views the inter-institutional connections of the school, family, and community as a set of overlapping spheres of influence on children's learning and …
- La subtitulación para s/Sordos, panorama global prenormativo en el marco ibéricoPublication . Neves, Josélia; Lorenzo, Lourdes
- Formación continua de profesores para una orientación CTS de la enseñanza de química: un estudio de casoPublication . Martins, Isabel P.; Pedrosa, Maria Arminda; Rebelo, Isabel Sofia Godinho da SilvaEl presente artículo expone sumariamente las características generales de la educación científica emergente en el umbral del siglo XXI y algunos condicionamientos socioeconómicos que la contextualizan. Asume que sus finalidades subyacentes se enmarcan en el movimiento CTS y que éste contribuye a perfilar metodologías y enfoquesnnovadores en la enseñanza de las ciencias, con el objetivo de desarrollar la capacitación científica (y tecnológica) de los alumnos. Describe las características y los resultados principales de un programa de formación continua de profesores de ciencias/química concebido para contribuir a hacer efectiva esta meta de la educación científica mediante elmpulso de unandispensablennovación de las prácticas.
- Formación continua de profesores para una orientación CTS de la enseñanza de química. Un estudio de casoPublication . Martins, Isabel P.; Rebelo, Isabel Sofia Godinho da Silva; Pedrosa, Maria ArmindaThis paper summarily exposes the general characteristics of the emergent science education in the treshold of the twenty century and some socio-economical conditions that contextualiza it. It is supposed that its subjacent finalities frame in the STS movement and that this contibutes to profile new methodologies and focus in science teaching, with the aim of the development pupils scientific (and technological) skills.
- Projecto Zero/Cinco Algumas Reflexões.Publication . Milhano, Sandrina
- Ethnography and education in Portugal: a brief lookPublication . Silva, PedroIn this paper I shortly consider the relationship between ethnography and education and the ethnographer and the teacher. Most of the paper, however, is dedicated to a description and analysis of what has been done in Portugal in what concerns ethnographic research on educational issues. I also point to some works on the ethnographic method made in Portugal.
- O perfil formativo-profissional do(a) educador(a) social : uma experiência de investigação a partir do enfoque biográfico-narrativoPublication . Canastra, Fernando Augusto CoelhoO presente artigo tem como propósito apresentar uma experiência de investigação empírica , a partir da exploração do enfoque Biográfico-Narrativo (Bolívar, et alii, 2001). Com este tipo de metodologia procura-se realçar o papel da produção científica, tendo como olhar privilegiado a experiência singular dos actores (sociais ou profissionais). O foco de interesse, deste novo tipo de abordagem investigativa, centra-se na co-construção de significados, recorrendo às narrativas experienciais dos próprios actores (sociais e/ou profissionais). Nesta perspectiva, o papel do investigador visa dar voz aos “práticos” mediante a convocação de uma “postura dialógica”, favorável à co-construção do sentido produzido em torno de uma experiência singular. O estudo, que foi objecto desta experiência de investigação, teve como principal intuito realçar o modo subjectivo como um grupo de futuros profissionais de Educação Social foi dando sentido ao processo de (re)configuração do seu perfil formativo-profissional, a partir da (re)significação da sua experiência singular, tendo como estratégia privilegiada a dinâmica de “retroacção reflexiva” em torno, quer das suas “temporalidades subjectivas”, quer das suas “transacções simbólicas” (Autès, 1999; Dubet, 2002; Josso, 2002; Pineau, 2000). Este artigo está organizado em três secções. Numa primeira secção, aborda-se a perspectiva a partir da qual construímos no nosso quadro teórico. Numa segunda secção, destacam-se alguns dos elementos que caracterizam o tipo de metodologia adoptada nesta experiência de investigação. Finalmente, numa terceira secção, evidenciam-se alguns dos resultados mais significativos deste estudo.