Browsing by Author "Sousa, Ana Elisa"
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- Applications, advantages and disadvantages of artificial intelligence in tourism and hospitalityPublication . Sousa, Ana Elisa; Viana, Ana Sofia; Pais, SóniaArtificial Intelligence (AI) has received special attention in the Tourism and Hospitality sector. The researchers of this paper conducted a systematic literature review, in the timeframe from 1990 to October 2022, in three scientific databases: Scopus, Web of Science and Science Direct. This study allows the identification of the authors and relevant publications in the research area; the identification of the objectives, contexts, theoretical approaches and methods used in the literature on the subject; to verify the applications that Artificial Intelligence has in Tourism and Hospitality and to understand which are the advantages and disadvantages of the use of this technology in the sector.
- Comunicação no turismoPublication . Sousa, Ana Elisa
- Empregabilidade e ensino superior: o estudo de caso do mestrado em Gestão e Direção Hoteleira - ESTMPublication . Viana, Ana Sofia; Pais, Sónia; Sousa, Ana Elisa; Schön, MichaelEmpregabilidade é uma meta para todos aqueles que fazem um mestrado ou outro curso superior. No entanto, mais importante do que conseguir um bom emprego é encontrar o emprego para o qual os estudantes foram preparados durante os estudos e permitir-lhes alcançar a carreira que desejam/ambicionam. Neste sentido, o mestrado em Gestão e Direção Hoteleira da Escola Superior de Turismo e Tecnologia do Mar (ESTM) do Politécnico de Leiria foi projetado para permitir que os estudantes desenvolvessem competências organizacionais das muitas responsabilidades operacionais necessárias para gerir um hotel e que estão ligadas a conceitos práticos da tomada de decisões de gestão. Para preparar melhor os estudantes para o que o mercado de trabalho precisa e os empregadores desejam, é importante entender como o mercado de trabalho recebeu os estudantes após a graduação e se os empregadores reconheceram essas qualificações. Portanto, o objetivo deste estudo foi saber onde estão os mestres e o que estão a fazer no mercado de trabalho após o término deste mestrado, se sentem que a graduação foi importante e se lhes deu alguma vantagem no alcance de melhores posições de trabalho. Foi aplicado um método quantitativo a este estudo através da realização de um questionário a 19 mestres em Gestão e Direção Hoteleira. Os resultados mostraram que apesar do esforço das instituições de ensino superior procurarem, através dos mestrados, dar maiores competências aos futuros recursos humanos das organizações, a maioria das organizações ainda não reconhece nem valoriza muito estas formações.
- Empregabilidade e ensino superior: o estudo de caso do mestrado em gestão e direção hoteleira: ESTMPublication . Viana, Ana Sofia; Pais, Sónia; Sousa, Ana Elisa; Schön, MichaelEmpregabilidade é uma meta para todos aqueles que fazem um mestrado ou outro curso superior. No entanto, mais importante do que conseguir um bom emprego é encontrar o emprego para o qual os estudantes foram preparados durante os estudos e permitir-lhes alcançar a carreira que desejam/ambicionam. Neste sentido, o mestrado em Gestão e Direção Hoteleira da Escola Superior de Turismo e Tecnologia do Mar (ESTM) do Politécnico de Leiria foi projetado para permitir que os estudantes desenvolvessem competências organizacionais das muitas responsabilidades operacionais necessárias para gerir um hotel e que estão ligadas a conceitos práticos da tomada de decisões de gestão. Para preparar melhor os estudantes para o que o mercado de trabalho precisa e os empregadores desejam, é importante entender como o mercado de trabalho recebeu os estudantes após a graduação e se os empregadores reconheceram essas qualificações. Portanto, o objetivo deste estudo foi saber onde estão os mestres e o que estão a fazer no mercado de trabalho após o término deste mestrado, se sentem que a graduação foi importante e se lhes deu alguma vantagem no alcance de melhores posições de trabalho. Foi aplicado um método quantitativo a este estudo através da realização de um questionário a 19 mestres em Gestão e Direção Hoteleira. Os resultados mostraram que apesar do esforço das instituições de ensino superior procurarem, através dos mestrados, dar maiores competências aos futuros recursos humanos das organizações, a maioria das organizações ainda não reconhece nem valoriza muito estas formações.
- High school students’ perception on the use of ICT in learning vocational courses: A surveyPublication . Sousa, Ana ElisaThis study focuses on how students of vocational courses related to Information and Communication Technologies (ICT) perceive the use they make of technologies in their learning. A questionnaire survey was applied in classroom to 314 students from 4 private and public schools, with the aim of understanding if the students recognize benefits in the use of ICT in teaching and learning, by answering the 34 premises presented to them. Most students recognize benefits from the use of ICT in teaching considering it improves and facilitates learning. They recognize the need to improve the pedagogical use of ICT and that teachers from the scientific and sociocultural components still make little use of the technologies in the classroom. These students consider that the courses they take prepare them to integrate the labor market, indicating good practices in learning with and from technologies in the technical classes. The premises about the disadvantages and obstacles resulting from the use of ICT were the ones that gathered the lowest consensus among students. They consider that the use of ICT is essential in learning and preparing to work with ICT and in a broader sense to live in a society of information and knowledge.
- O impacto da COVID-19 nos planos de viagem depois da pandemiaPublication . Sousa, Ana Elisa; Pais, Sónia; Viana, Ana SofiaA pandemia por COVID-19 teve um forte impacto no setor do turismo com uma redução acentuada do número de viagens realizadas. O objetivo deste artigo é verificar qual o impacto da pandemia no comportamento de viagem dos turistas depois da pandemia, e de que modo este é influenciado pela perceção de segurança dos turistas para viajar e quais as medidas que estes consideram indispensáveis para retomarem as suas viagens. Para isso, foi aplicado um inquérito por questionário a 311 indivíduos, que revela a importância da continuidade da aplicação das medidas de higiene e sanitárias, como fulcrais para o aumento da perceção de segurança e a decisão de viajar, que se prevê que aumente progressivamente ao longo dos próximos anos.
- Manual de boas práticas e sustentabilidade no turismoPublication . Almeida, Paulo; Eurico, Sofia; Almeida, Sérgio; Oliveira, Fernanda; Jorge, João Paulo; Ramos, Dulcineia; Oliveira, Verónica; Simões, Ana Raquel; Borges, Patrícia; Malheiros, Cátia; Caetano, Marta; Amorim, Daniela; Viana, Ana Sofia; Coelho, Júlio; Sousa, Ana Elisa; Lourenço, Paulo; Rafael, Célia; Almeida, Nuno; Fonseca, Júlia; Schön, Michael; Martins, Rui; Dias, Francisco; Cardoso, Lucília; Mendes, Alexandra; Bento, Carla; Elias-Almeida, Anabela; Varela, Luciana; Varela, Jorge; Santos, Luís Lima; Gomes, Conceição; Brasão, Inês; Baptista, Pedro
- Measures and strategies adopted by hospitality in Portugal during pandemicPublication . Sousa, Ana ElisaThe COVID-19 pandemic caused an unprecedented crisis in the accommodation sector. In Portugal, there was a drop of almost 70% in total income from the hotel industry during 2020. Semi-structured interviews with directors and owners of 27 lodging units in Continental Portugal promoting one of the three following tourist products: sun and sea, nature and city break, unveiled the measures and strategies adopted during the pandemic, in 2020, in their establishments at different levels: finances, communication, infrastructure, promotion, human resources, technology, as well as safety, hygiene and sanitation. This investigation also discusses the recovery strategies and future prospects for the sector, indicating good practices and new paths for the accommodation industry in general.
- The perception of tourists regarding the use of social networks to choose and book a hotelPublication . Sousa, Ana Elisa; Pais, Sónia; Viana, Ana SofiaThe internet, and in particular social networks, has transformed the relationship between the consumer and the hotel industry, increasingly imposing itself as an alternative to traditional means in choosing and booking a hotel. The hotel sector, recognizing the importance of social networks, has increased its commitment in promoting its services through them. The main objective of this study is to verify the perception of the consumer regarding the use of social networks to choose and book a tourist accommodation. Our research is based on data from a quantitative online survey, with a descriptive and inferential analysis of the data collected. The findings reveal that the importance of hotel establishments being present online is unavoidable today, as the analysis of information collected online about accommodations, user comments, as well as publications made by influencers, are a decisive factor when choosing and book a hotel establishment.
- The role of social networks in the choice and reservation of the hotel establishmentPublication . Sousa, Ana Elisa; Pais, Sónia; Viana, Ana SofiaTechnology brings new challenges and opportunities for Tourism and Hospitality. Nowadays, social media are popular tools to searching, communicate and sharing, increasingly imposing itself as an alternative to traditional means in the choice and reservation of the hotel establishment. Recognizing the importance of technologies, more specifically of social networks, there has been an increase in the bet of the hotel sector in the dissemination of its services through these. The main objective of this study is to verify the role of social networks in choosing and booking tourist accommodation. An online questionnaire survey was applied. A descriptive and inferential analysis of the collected data was carried out, using the Excel and the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), version 26.0. The findings reveal that the social media are today the main means for collecting and sharing information about tourist accommodation. However, with regard to the reservation of the establishment, although this is done preferably online, it is essentially through the online tourist agencies and the website of the establishment itself.