Browsing by Author "Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues"
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- Acesso a cuidados de saúde sexual e planeamento familiar em adolescentesPublication . Teixeira, Catarina Sofia Serrasqueiro; Pedrosa, Inês Veríssimo; Frade, João Manuel Graça; Ramalho, Sónia; Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues; Barros, Teresa Madalena Kraus Brincheiro Hüttel; Moleiro, PascoalIntrodução: Os adolescentes valorizam o aconselhamento os profissionais de saúde sobre métodos contracetivos e sexualidade como fonte de informação. Objetivos: Caracterizar o conhecimento dos adolescentes sobre sexualidade e a adesão às consultas de medicina do adolescente/planeamento familiar; avaliar diferenças no conhecimento sobre métodos contracetivos e comportamentos sexuais de risco no grupo que frequenta as consultas; analisar limitações na comunicação sobre sexualidade com profissionais de saúde. Material e métodos: Estudo transversal e observacional, com amostra não probabilística e intencional, constituída por adolescentes de duas escolas do centro do país, dividida em dois grupos etários: G1 (13-15A); G2 (16-19A). Após consentimento informado dos pais e participantes aplicou-se um instrumento de colheita de dados, assumindo-se nível de significância estatística quando p<0,05. Resultados: Incluídos 394 adolescentes, 276 (70%) do G1, 53% do sexo feminino avaliam os serviços de saúde como fonte de informação fidedigna. Frequentavam as consultas de medicina do adolescente/planeamento familiar 119 (30,8%), destes 61,3% do G1 (p=0,02) e 66,3% do sexo feminino (p=0,01). Consideram-se esclarecidos sobre métodos contracetivos 64,2%, sendo o grau de esclarecimento semelhante em G1 e G2, mas superior nas raparigas frequentadoras das consultas (p=0,03). Iniciaram relações sexuais 21,1%, com mediana da idade de início de 15A, superior à dos adolescentes do G1 não frequentadores das consultas de medicina do adolescente/planeamento familiar (p=0,007). Em 32,8% dos adolescentes sexualmente ativos existiram relações sexuais desprotegidas, sobretudo no G2, e 8 não usavam habitualmente métodos contracetivos, sem diferença quanto à frequência das consultas. “A falta de abertura por parte dos profissionais, medo de serem mal interpretados e medo de que o profissional de saúde quebre a confidencialidade” foram os fatores mais frequentemente apontados como limitantes na comunicação com os profissionais de saúde. Discussão/Conclusão: Frequentavam as consultas de medicina do adolescente/planeamento familiar 30,8%, com predomínio do G1 e sexo feminino, com idade mais tardia da primeira relação sexual e a registar melhor esclarecimento sobre métodos contracetivos, respetivamente. Os fatores apontados como limitantes da comunicação com profissionais de saúde salientam a necessidade destes, a par dos cuidados de saúde preventivos, rastreio de comportamentos de risco e aconselhamento sobre saúde sexual, adotarem estratégias eficazes de comunicação com os adolescentes.
- Adolescent gender identity and sexual orientation: a school-based correlational studyPublication . Cordeiro, Ana Catarina Lobo Maurício; Da Mota, Ana João Dinis; Barros, Teresa Madalena Kraus Brincheiro Hüttel; Ramalho, Sónia; Gordo, Clementina Maria Gomes de Oliveira; Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues; Moleiro, PascoalAdolescents are increasingly encouraged to freely express their sexuality. The purpose of this study was to compare non-cisgender adolescents with cisgender/heterosexual adolescents and those who have an undefined gender identity and/or sexual orientation, on their future prospects, emotional state, sexuality, risk behaviors, and their perception of health care and its accessibility. Adolescents who identify as non-cisgender/heterosexual seem to have higher future aspirations, however, they have a more unstable emotional state, higher risky behaviors, and fear being prejudiced by health care professionals. The undefined group appears to be undefined about their sexuality and future aspirations, while reporting less risky behaviors.
- Atitudes dos alunos adolescentes sobre a sexualidade: construção e validação de uma escalaPublication . Barros, Teresa Madalena Kraus Brincheiro Hüttel; Ramalho, Sónia; Gordo, Clementina Maria Gomes de Oliveira; Frade, João Manuel Graça; Luz, Alexandra; Moleiro, Pascoal; Dixe, Maria dos Anjos Coelho RodriguesConstruir uma escala de atitudes dos adolescentes em face da sexualidade e determinar as suas caraterísticas psicométricas.
- Clinical Decision-Making in Nursing Scale (CDMNS-PT©) in nursing students: Translation and validationPublication . Duarte, Hugo Miguel Santos; Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodriguesto validate, for the Portuguese population, the Clinical Decision-Making Nursing Scale© (CDMNS©). Methods: this methodological study involved 496 nursing students who filled in a questionnaire created using sociodemographic and academic data, and the scale to evaluate the making of decisions in nursing. Results: the confirmatory factorial analysis showed that the adjustment of the factorial structure has good quality, being made up by three factors (X2/gl = 2.056; GFI = 0.927; CFI = 0.917; RMSEA = 0.046; RMR = 0.039; SRMR = 0.050). For the scale to be reliable, it had to include only the reliability of the scale required it to be constituted by 23 items, with correlation values that varied from 0.184 and 0.610, and a global Cronbach’s Alpha of 0.851, which showed its good reliability. Conclusions: the CDMNS-PT© is valid and reliable, showing a high potential to be used in clinical practice and investigation.
- Efetividade da simulação de alta-fidelidade na tomada de decisão dos estudantes de enfermagem: Revisão sistemática da literaturaPublication . Duarte, Hugo Miguel Santos; Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues; Baptista, Rui Carlos Negrão; Coutinho, Verónica; Oliveira, Luis; Paiva, Luis António RodriguesIntrodução: A simulação de alta-fidelidade (SAF) é uma ferramenta de ensino em enfermagem inserida na metodologia de ensino inovadora. Esta permite consolidar e integrar conhecimentos teóricos com a prática clínica, evidenciando uma melhoria do processo de tomada de decisão (TD; Fawaz & Hamdan Mansour, 2016). A TD encontra-se definida como um processo mental complexo, que engloba várias fases, etapas, atributos, antecedentes e consequentes, que podem ser denominados como competências não técnicas. Objetivos: Sintetizar a evidência sobre a efetividade da SAF na TD dos estudantes de enfermagem. Metodologia: Esta revisão sistemática, realizada em outubro de 2019, que pretendeu dar resposta à questão: A utilização da SAF é efetiva na TD dos estudantes de enfermagem analisou as bases de dados PubMed, Medline,Cochrane Central Register of Controlled Trials, Cinahl, MedicLatina, ERIC e SCOPUS, com os termos MeSH, seus sinónimos e metodologia PICOD. A qualidade metodológica dos estudos quantitativos foi avaliada usando os instrumentos do JBI – MAStARI. Resultados: Da pesquisa realizada foram inicialmente identificados 155 artigos, dos quais 42 eram duplicados. Após leitura do título e resumo foram eliminados 61 artigos. Os restantes artigos foram lidos na íntegra, sendo que apenas três cumpriram a totalidade dos critérios de inclusão. Estes artigos, que incluíam um total de 192 estudantes de enfermagem, demonstram que a prática de SAF desenvolve a TD dos estudantes, evidenciando-se a melhoria dos conhecimentos e de vários dos componentes da TD nomeadamente do raciocínio clínico, da recolha de dados, do diagnóstico do problema, do planeamento da ação, da aprendizagem percebida e do pensamento crítico (Ismailoglu & Zaybak, 2017; Kim & Kim, 2015; Lee, Kim, & Park, 2015). Conclusões: Apesar dos resultados enunciados, que demonstram efetividade da SAF na TD dos estudantes de enfermagem e revelam competências não técnicas que podem ser desenvolvidas nos estudantes, são necessários mais estudos, com uma amostra superior, desenvolvidos em diferentes países, assim como envolvendo estudantes de enfermagem de diferentes anos do curso de licenciatura.
- Hope in a depression therapeutic group: A qualitative case studyPublication . Querido, Ana Isabel Fernandes; Laranjeira, Carlos António; Dixe, Maria dos Anjos Coelho RodriguesTo understand the perceptions of hope for people with depression in the context of a therapy group. Methods: using a qualitative case study approach, a semi-structured in-depth interview and a self-report questionnaire were conducted with seven women with depression integrated in a therapy group at a Portuguese day-care psychiatric unit. Data collection and analysis used triangulation of sources. Results: the participants evidenced hope founded on the positive experiences of the past with a strong affiliation component. Hope management is done fundamentally through the interpersonal relationships established between the members of the group, based on communicational patterns that are established on a regular basis, mediated by the group therapist. Conclusion: the therapy group functioned towards the reinforcement of hope in people who experience depression, and it works as a motivation to manage the implications of illness in the participants’ life and health project. Descriptors: Case Study; Depression; Hope; Interpersonal Relations; Self-Help Groups.
- Hope-based interventions in chronic disease: an integrative review in the light of NightingalePublication . Laranjeira, Carlos António; Querido, Ana Isabel Fernandes; Charepe, Zaida Borges; Dixe, Maria dos Anjos Coelho RodriguesObjective: To identify the available evidence in the scientific literature about the strategies or interventions used to promote hope in people with chronic diseases. Method: An integrative literature review of literature published between 2009-2019, which was conducted in online browsers/databases: b-On, EBSCO, PubMed, Medline, ISI, SciELO, PsycINFO, Google Scholar. Forty-one studies were found, of which eight met the inclusion criteria. Results: Most studies used a quantitative approach. There was a predominance of studies from Asia and America, addressing patients with multiple sclerosis, diabetes, congestive heart failure, and cancer. Hope-based interventions were categorized by the hope attributes: experiential process, spiritual/transcendence process, rational thought process, and relational process. Conclusion: Hope-based interventions, in its essence, are good clinical practices in the physical, psychological, social and spiritual domains. This is congruent with the vision of nursing, first proposed by Florence Nightingale. There seem to be gaps in the literature regarding specific hope promoting interventions.
- Importance attributed by adolescents to sexual education: correlation with their attitudes, knowledge, and sexual behaviorPublication . Gonçalves, Raquel dos Santos; Alves, Carolina dos Santos Folques; Luz, Alexandra Maria Branco da; Ramalho, Sónia; Gordo, Clementina Maria Gomes de Oliveira; Barros, Teresa Madalena Kraus Brincheiro Hüttel; Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues; Moleiro, PascoalIntroduction: Sexual education plays an important role in the prevention of risk-taking sexual behaviors. The objective of this study was to evaluate the importance attributed to sexual education by adolescents, correlating it with the assessment they make of their attitudes and with their knowledge towards sexuality. Methods: This observational study included adolescents who attended elementary or high school in the central region of Portugal. A characterization of sociodemographic and sexual data was made and the Adolescent Students’ Attitudes Scale towards Sexuality (E3AS) was applied. Results: We included 394 adolescents with a mean age of 14.9 ± 1.4 years. The majority (89.3%) attributed importance to sexual education. Adolescents that gave more importance to sexual education were the ones that ranked higher the information they learned about sexuality (r = 0.236), had less unprotected sex due to lack of information (r = -0.363) or because they were under the effect of alcohol and/or drugs (r = -0.365) and had a superior classification in F2 (r = 0.380), F5 (r = 0.402) and in the total scale (r = 0.531). Discussion and conclusion: Adolescents that attributed greater importance to sexual education were the ones that ranked higher the information they possessed about sexuality. After initiating sexual activity, a greater importance attributed to sexual education seems to have a protective effect on risk-taking sexual behaviors.
- Knowledge of the Portuguese population on Basic Life Support and availability to attend trainingPublication . Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues; Gomes, José Carlos RodriguesObjective: To evaluate the level of knowledge and the availability of the Portuguese population to attend training in Basic Life Support (BLS) and identify factors related to their level of knowledge about BLS. Method: Observational study including 1,700 people who responded to a questionnaire containing data on demography, profession, training, interest in training and knowledge about BLS. Results: Among 754 men and 943 women, only 17.8% (303) attended a course on BLS, but 95.6% expressed willingness to carry out the training. On average, they did not show good levels of knowledge on basic life support (correct answers in 25.9 ± 11.5 of the 64 indicators). Male, older respondents who had the training and those who performed BLS gave more correct answers, on average (p<0.01). Conclusion: The skill levels of the Portuguese population are low, but people are available for training, hence it is important to develop training courses and practice to improve their knowledge.
- MANUAL DE CENÁRIOS DE SIMULAÇÃO CLÍNICA NO CONTEXTO DE SUPORTE BÁSICO DE VIDA. Cenários de Simulação de Alta-Fidelidade e de Simulação de Média-FidelidadePublication . Duarte, Hugo Miguel Santos; Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues
