Browsing by Issue Date, starting with "2011"
Now showing 1 - 10 of 174
Results Per Page
Sort Options
- Search for mycosporine-like amino acids and fatty acids in Isochrysis galbana and Nannochloropsis gaditanaPublication . Furtado, JoanaIn this work two unialgal cultures, one of Isochrysis galbana (I. galbana) and another of Nannochloropsis gaditana (N. gaditana), were exposed to photosynthetic active radiation (PAR) plus ultraviolet radiation (UVR-B) (supplemented with 4h daily) in a photoperiod 16h: 8h, light: dark cycle. The content on mycosporine-like amino acids (MAAs) was determined by reverse phase isocratic high performance liquid chromatography (HPLC) employing C18 phase, in methanolic and aqueous methanolic extracts. No MAAs were identified, with the five standards available, but a peak (unknown compound) with absorption maximum (ëmax) at 338 nm was detected. The content on fatty acids (only for N. gaditana) was determined by gas chromatography (GC), eight fatty acids were identified (in ten presented in N. gaditana) and the most abundant fatty acid was the palmitic acid with 26,86% of the total fatty acids. In order to identify new sources of safe and inexpensive antioxidants, the antioxidant activity of different fractions of N. gaditana was evaluated, by the á,á-diphenyl-â-picrylhydrazyl (DPPH) radical scavenging assay. The N. gaditana was extracted using nhexane, ethyl acetate and water by a three-step sequential extraction procedure. The results varied between 0,23±0,46% and 1,23±0,60%, for the three fractions, when compared with the commercial standard butylated hydroxytoluene (BHT) that obtained a 95,0±2,68% of capacity for reduction of DPPH. With this work was concluded that the extracting procedures used were not adequate for the extraction of this kind of compounds, not only for the finding of MAAs or another UVabsorbing compounds, but also for other compounds with antioxidant properties. The results obtained for the extraction procedure for fatty acids showed good results.
- Funcionamento da língua - descoberta, integração, jogo e criatividadePublication . Barbeiro, Luís
- As parcerias entre a Escola e as entidades da comunidade : estudo dos casos de um Agrupamento de Escolas e de uma Escola SecundáriaPublication . Monteiro, Ricardo Filipe GomesEste estudo teve como objetivo central determinar que objetivos estratégicos visam as parcerias estabelecidas entre a Escola e as entidades da comunidade., entre os quais empresas, autarquias e outras entidades locais. O conhecimento desta realidade torna-se urgente uma vez que, sendo a atualidade marcada por profundas mudanças sociais, económicas, tecnológicas e culturais, a aproximação das entidades locais à escola, através do estabelecimento de parcerias, visa quebrar o fosso entre a vida ativa e a educação/formação, abandonando a Escola a sua posição tradicional de agente centralista e individualista. O estudo empírico foi desenvolvido através de um trabalho de natureza qualitativa, recorrendo-se à análise de conteúdo de entrevistas realizadas a vários intervenientes. Procurou-se, desta forma, estudar as parcerias, os objetivos estratégicos que estão na sua base, assim como os seus reflexos, tendo como base um Agrupamento de Escolas e uma Escola Secundária de duas regiões portuguesas. A partir da pesquisa realizada é possível descrever um conjunto de práticas assentes em objetivos que vão, por exemplo, desde a oferta formativa alargada e a promoção do sucesso até à realização de projetos e à solidariedade social. O funcionamento integrado das instituições permite a partilha e o envolvimento em projetos comuns, contribuindo para o desenvolvimento e a coesão social. Pretendeu-se com o estudo que o conhecimento pudesse contribuir para a melhoria das práticas e, desta forma, para a melhoria da escola.
- Contabilização do direito desportivo sobre jogadores profissionais em clubes portugueses e brasileirosPublication . Cruz, Sérgio Nuno da Silva Ravara Almeida; Santos, Luís Lima; Azevedo, Graça Maria do CarmoNas empresas desportivas o principal item intangível é o direito desportivo sobre o jogador profissional. O nosso estudo debruça-se sobre a contabilização desse direito, sendo aprofundado no que respeita aos resultantes da formação, em clubes portugueses e brasileiros. Como objectivos desta investigação de- finimos os seguintes: 1) Verificar se o direito desportivo sobre o jogador pre- enche os requisitos necessários para ser reconhecido como activo intangível; 2) Verificar se as práticas contabilísticas dos clubes portugueses e brasileiros estão de acordo com o normativo contabilístico aplicável; 3) Identificar as se- melhanças e diferenças nas práticas contabilísticas entre os clubes portugue- ses e os clubes brasileiros, com ênfase nos direitos desportivos resultantes da formação; 4) Dissecar as razões dos clubes para a valorização, ou não valori- zação, do direito desportivo resultante da formação. Propomo-nos alcançar estes objectivos através da análise do normativo contabilístico aplicável, da análise da informação financeira elaborada pelos clubes e da interpretação dos resultados de um inquérito por questionário enviado aos clubes. Concluí- mos que o direito desportivo sobre o jogador profissional, independentemen- te da sua origem, cumpre com os requisitos necessários para ser reconhecido como activo intangível. Ao longo deste estudo verificámos, também, que nem sempre as práticas contabilísticas dos clubes portugueses e brasileiros estão de acordo, ou não é claro se estão, com o normativo contabilístico aplicável. Em Portugal, a quase totalidade dos clubes não reconhece o direito desportivo resultante da formação, porque consideram que não existe um critério fiável para a valorização desse direito. Contrariamente, a totalidade dos clubes bra- sileiros reconhecem esse direito como activo intangível.
- Polytechnic Institute of Leiria’s Technological Specialization Courses under competence based training dnd learning models : a Leonardo da Vinci project studyPublication . Barreto, Antónia; Santos, FilipeThe Polytechnic Institute of Leiria has been participating since 2009 in project TrainFrame, a Leonardo da Vinci project where 12 institutions from 9 countries aim to create a competence based training and learning model for vocational training contexts. In this model the partners aim to take into account the differences of the partner institutions and the Polytechnic Institute of Leiria participates in this project with their Technological Specialization Courses. In this article we present some results of the Portuguese partnership concerning its Technological Specialization Courses concerning the first phase of the project, aimed at knowing the conceptions of both trainers and trainees of these courses on competence based learning and training (CBL/CBT) and how well the trainers used them in their practices. The results obtained suggest that the Technological Specialization Courses of the Polytechnic Institute of Leiria meet these vocational training methodologies and that both trainers and trainees know their objectives and roles in the course.
- Tourist destination image formed by the cinema : Barcelona positioning through the feature film Vicky Cristina BarcelonaPublication . Rodríguez Campo, Lorena; Fraiz Brea, José Antonio; Rodríguez-Toubes Muñiz, DiegoThe image formed by the movie industry often represents an added value for certain destinations because it works as a real tool for promotion at an international level and as a factor that induces travel. The representations and images of tourist destinations developed through the mass media, such as cinema, television and literature play a truly significant role which influences in the process of vacation spot decision. These media are very influential in promoting, confirming and reinforcing images, opinions and the destination identity, and play an outstanding role in the image construction of tourist destinations. In other words, the way in which the destination is represented in films and television series can have an enormous influence worldwide in perpetuating a particular image and vision of the country. Barcelona as a destination, in recent years, has been positioning itself in a number of full‑length feature films to be internationally promoted. The latest cinematographic promotional action can be witnessed in the movie "Vicky Cristina Barcelona" (Woody Allen, 2008), which has contributed to placing this city strategically in the mind of the potential consumer. The present paper analyses the principal images film lovers have perceived in this destination through the film.
- A Casa-Museu Afonso Lopes Vieira em S. Pedro de Moel - ninho de artistasPublication . Nobre, Cristina
- Los códigos de conducta de las multinacionales como instrumento regulador de las relaciones laborales en las redes de empresasPublication . Lambelho, AnaEl presente estudio se basa en el análisis de varios códigos de conducta de empresas multinacionales y pretende hacer una reflección sobre su capacidad para resolver el problema de la precariedad del empleo en las redes de empresas. No obstante las debilidades que presentan, fruto muchas veces de su carácter unilateral, concluimos que los códigos de conducta son instrumentos importantes en el camino de defensa de los derechos mínimos de los trabajadores en las redes de empresas, pues que muestran el sentido de la política empresarial en materia de recursos humanos y cuanto a las relaciones que enceta con sus proveedores, contratistas entre otros.
- The impact of secondary information sources on the formation of the tourist image : the case of rural tourism in GaliciaPublication . Andrade Suárez, María JoséIn a context of intense competition among tourist destinations, the perceived image is key and plays, in turn, a key role in the choice of destination, as the values associated to it represent a decisive factor in the purchase decision process by potential tourists. In this context, many researchers agree that the image is usually formed by two main forces: stimulus or external factors and internal personal factors. The former refer to the number and nature of sources of information to which individuals are exposed. The latter include motivations, demographic characteristics and the geographical and cultural background of tourists. The aim of this paper is, therefore, to identify the set of cognitive‑affective components forming the a priori perceived image of the destination and, moreover, the study of the main factors influencing stimulus formation. In particular, we analyze the effects of secondary sources of information (autonomous, organic and induced) on the perceived destination image.