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Advisor(s)
Abstract(s)
A escola é uma das instituições a quem compete a preparação dos cidadãos de amanhã,
promovendo competências para uma cultura democrática e aprendizagens com impacto a
nível cívico, ou seja, no relacionamento interpessoal e intercultural. Ao estabelecer parcerias
com outras organizações comunitárias de intervenção social, a escola promove a criação de
sinergias e recursos, encontrando soluções de complementaridade na preparação de alunos
mais conscientes. Nesta linha de orientação, o Agrupamento de Escolas de Marrazes - Leiria
é parceiro de várias organizações da sociedade civil, designadamente do projeto Redes na
Quint@, que tem como principal objetivo o desenvolvimento de competências intelectuais,
pessoais e sociais das crianças e jovens que nele participam. A parceria entre o Agrupamen to de Escolas e o projeto Redes na Quint@ demonstra que é possível desenvolver práticas
promotoras de democracia, através da participação plural e responsável, onde todos têm um
papel determinante na construção de sociedades mais justas e inclusivas, num quadro de
respeito pela diversidade.
The school is one of the institutions responsible for preparing tomorrow’s citizens, promoting skills for a democratic culture and learning that has an impact on civic life, i.e. interperson al and intercultural relationships. By establishing partnerships with other community social organisations, the school promotes the creation of synergies and resources, finding comple mentary solutions in the preparation of more aware students. Along these lines, Agrupamento de Escolas de Marrazes - Leiria is a partner of various civil society organisations, specifically the Redes na Quint@ project, whose main aim is to develop the intellectual, personal and social skills of the children and young people who take part in it. The partnership between the School Group and the Redes na Quint@ project demonstrates that it is possible to de velop practices that promote democracy through plural and responsible participation, where everyone has a decisive role to play in building fairer and more inclusive societies, within a framework of respect for diversity.
La escuela es una de las instituciones responsables de preparar a los ciudadanos del maña na, promoviendo competencias para una cultura democrática y un aprendizaje que repercuta en la vida cívica, es decir, en las relaciones interpersonales e interculturales. Al establecer asociaciones con otras organizaciones sociales de la comunidad, la escuela promueve la creación de sinergias y recursos, encontrando soluciones complementarias en la preparación de alumnos más conscientes. En esta línea, el Agrupamento de Escolas de Marrazes - Leiria trabaja conjuntamente con diversas organizaciones de la sociedad civil, concretamente con el proyecto Redes na Quint@, cuyo principal objetivo es desarrollar las capacidades intelectua les, personales y sociales de los niños y jóvenes que participan en él. La asociación entre el Grupo Escolar y el proyecto Redes na Quint@ demuestra que es posible desarrollar prácticas que promuevan la democracia a través de una participación plural y responsable, en la que todos tengan un papel decisivo en la construcción de sociedades más justas e inclusivas, en un marco de respeto a la diversidad.
The school is one of the institutions responsible for preparing tomorrow’s citizens, promoting skills for a democratic culture and learning that has an impact on civic life, i.e. interperson al and intercultural relationships. By establishing partnerships with other community social organisations, the school promotes the creation of synergies and resources, finding comple mentary solutions in the preparation of more aware students. Along these lines, Agrupamento de Escolas de Marrazes - Leiria is a partner of various civil society organisations, specifically the Redes na Quint@ project, whose main aim is to develop the intellectual, personal and social skills of the children and young people who take part in it. The partnership between the School Group and the Redes na Quint@ project demonstrates that it is possible to de velop practices that promote democracy through plural and responsible participation, where everyone has a decisive role to play in building fairer and more inclusive societies, within a framework of respect for diversity.
La escuela es una de las instituciones responsables de preparar a los ciudadanos del maña na, promoviendo competencias para una cultura democrática y un aprendizaje que repercuta en la vida cívica, es decir, en las relaciones interpersonales e interculturales. Al establecer asociaciones con otras organizaciones sociales de la comunidad, la escuela promueve la creación de sinergias y recursos, encontrando soluciones complementarias en la preparación de alumnos más conscientes. En esta línea, el Agrupamento de Escolas de Marrazes - Leiria trabaja conjuntamente con diversas organizaciones de la sociedad civil, concretamente con el proyecto Redes na Quint@, cuyo principal objetivo es desarrollar las capacidades intelectua les, personales y sociales de los niños y jóvenes que participan en él. La asociación entre el Grupo Escolar y el proyecto Redes na Quint@ demuestra que es posible desarrollar prácticas que promuevan la democracia a través de una participación plural y responsable, en la que todos tengan un papel decisivo en la construcción de sociedades más justas e inclusivas, en un marco de respeto a la diversidad.
Description
Keywords
Escola Educação para a cidadania Competências pessoais e sociais Parcerias institucionais Citizenship education School Personal and social skills Institutional partnerships Escuela Educación para la ciudadanía Competencias personales y sociales; Asociaciones institucionales
Citation
Sousa, J., Barreto, A., & Cravo, C. (2024). Parcerias entre a Escola e as Organizações Comunitárias na formação de cidadãos: O caso do Projeto Redes na Quint@. Indagatio Didactica, 16(1), 9-22. https://doi.org/10.34624/id.v16i1.35914
Publisher
CIDTFF/UA