Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
133.72 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O propósito desta comunicação consiste em proceder a um enquadramento teórico das iniciativas de integração da tecnologia na
aprendizagem e avaliação da língua inglesa no ensino superior. A
presente comunicação enquadra-se num projeto de doutoramento a ser
desenvolvido atualmente, cuja relevância decorre da inexistência de
estudos que incidam sobre esta temática no contexto nacional, apesar
das diretrizes europeias que enfatizam a importância da competência
digital e da proficiência em línguas estrangeiras para o cidadão atual.
A abordagem metodológica do trabalho seguirá várias fases de
desenvolvimento. Inicialmente, através de um estudo de matriz
quantitativa, materializado na aplicação de um questionário a docentes
de universidades e institutos politécnicos portugueses, procura-se
identificar o uso que os docentes fazem das várias ferramentas
tecnológicas, de modo a promover o desenvolvimento das quatro
competências de comunicação em Inglês Língua Estrangeira e suportar
atividades de avaliação. Posteriormente, os estudantes serão inquiridos
acerca da sua perceção relativa à integração da tecnologia. Numa
terceira fase, um grupo específico de docentes será confrontado com a
visão dos estudantes em processo de entrevista. A análise de dados
será feita à luz da distinção entre o regime presencial e o regime a
distância.
Pretende-se, com este trabalho, caracterizar o perfil do docente de
língua inglesa no ensino superior, no que respeita ao uso que faz da
tecnologia e eventuais necessidades formativas; identificar as
ferramentas e metodologias que mais concorrem para a aprendizagem
e avaliação de uma língua estrangeira e, em última análise, sinalizar
um conjunto de boas práticas de lecionação e avaliação neste domínio.
In this paper, we intend to present a theoretical framework of the current situation regarding the use of technology in English learning and assessment, in higher education. It is part of a PhD project that is currently being developed and its relevance derives from the lack of studies in the area in Portugal, in spite of the European guidelines that emphasize the importance of digital competence and foreign language proficiency. 1464 The methodological approach will include different stages. Firstly, Portuguese faculty will be surveyed so as to identify the use of technology in the development of English as a Foreign Language communications skills, as well as in evaluation. Secondly, higher education students will be surveyed regarding their views on technology integration. Thirdly, a specific faculty group will be interviewed, as they are expected to analyse the perspective of their students on the use of technology, as well as to express their personal views in detail. Data analysis will be carried out regarding face-to-face and distance education. In conclusion, we intend to identify Portuguese faculty’s use of technology in language instruction and possible training needs; to point out the technological tools and methods that are most suitable for language learning; and to identify good practice in teaching and assessment with the use of technology.
In this paper, we intend to present a theoretical framework of the current situation regarding the use of technology in English learning and assessment, in higher education. It is part of a PhD project that is currently being developed and its relevance derives from the lack of studies in the area in Portugal, in spite of the European guidelines that emphasize the importance of digital competence and foreign language proficiency. 1464 The methodological approach will include different stages. Firstly, Portuguese faculty will be surveyed so as to identify the use of technology in the development of English as a Foreign Language communications skills, as well as in evaluation. Secondly, higher education students will be surveyed regarding their views on technology integration. Thirdly, a specific faculty group will be interviewed, as they are expected to analyse the perspective of their students on the use of technology, as well as to express their personal views in detail. Data analysis will be carried out regarding face-to-face and distance education. In conclusion, we intend to identify Portuguese faculty’s use of technology in language instruction and possible training needs; to point out the technological tools and methods that are most suitable for language learning; and to identify good practice in teaching and assessment with the use of technology.
Description
Keywords
Tecnologias da informação Inglês língua estrangeira Avaliação Ensino superior Corpo docente Estudantes do ensino superior Information technology EFL Evaluation Higher education College students
Citation
Chagas, L. & Pedro, N. (2016, set. 8-10). Língua inglesa no Ensino Superior: Aprendizagem e avaliação com recurso à tecnologia [Conference paper]. Atas do IV Congresso Internacional das TIC na Educação Tecnologias digitais e a Escola do Futuro, Lisboa, Portugal