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  • Conectando o enoturismo e a capacidade absortiva: evidências em um empreendimento turístico
    Publication . Noro, Claudiana Aparecida Silva; Padilha, Ana Cláudia Machado; Jorge, João Paulo
    O enoturismo é um dos setores que vem se desenvolvendo no Brasil, impulsionado pelas vinícolas localizadas na Serra Gaúcha e outras microrregiões do estado. No enoturismo, o visitante tem oportunidade de visitar espaços de produção e industrialização, conhecendo a cultura, a história, a gastronomia local, entre outros atrativos. O objetivo da pesquisa é compreender como ocorre o processo da capacidade absortiva na Vinícola Campestre, localizada no município de Vacaria/RS. Realizou-se uma pesquisa com abordagem qualitativa e exploratória, com dados coletados por meio de roteiro semiestruturado aplicado ao diretor da vinícola. Como resultados significativos, destaca-se que os diretores possuíam conhecimento prévio que são aplicados nas atividades desenvolvidas pela vinícola, sendo os fatores internos os que mais influenciam, e os fatores externos, como as tendências do mercado, são identificados como elementos que impulsionam e incrementam a capacidade absortiva individual e coletiva. Considera-se que no processo de gestão do conhecimento, a demanda por novos conhecimentos se desdobra na aprendizagem organizacional, e revela-se uma condição sine qua non para o sucesso e alcance das estratégias na vinícola. Assim, a maneira como a gestão organiza o caminho para acessar tais conhecimentos, a forma como as pessoas os combinam, é um dos maiores desafios à gerência.
  • Turismo baseado na Natureza: motivação e escolha de um destino. O caso de Gullfoss, Islândia
    Publication . Ribeiro, Vilma; Viana, Ana Sofia; Jorge, João Paulo
    A escolha de um destino turístico está relacionada com a decisão que as pessoas tomam quando atendem a uma necessidade e agem para satisfazê-la. Para a tomada de decisões, deve haver uma motivação que exija que um indivíduo aja e que tal possa ser entendido como um estímulo. O estudo das motivações turísticas é importante para entender o comportamento turístico e, assim, ajudar as empresas do sector do turismo a trabalhar de forma sustentável dentro de um segmento específico, no caso o turismo de natureza e o ecoturismo. Sendo o recurso “natureza” o elemento básico do turismo baseado na natureza, é importante encontrar soluções turísticas sustentáveis e, ao mesmo tempo, satisfazer as motivações dos turistas. As características do destino também são importantes para o processo de tomada de decisão e constituem um objetivo central deste estudo. Além disso, o estudo visa caracterizar o perfil da natureza turística que visita Gullfoss, Islândia, os fatores implícitos das suas motivações turísticas e a segmentação do mercado. A análise dessas questões é importante para um melhor desempenho, competitividade e promoção de um destino de natureza. A recolha de dados por meio de um questionário feito aos turistas de natureza permite concluir que atributos este segmento de turistas valoriza mais na escolha de um destino de natureza. Também permite a segmentação do mercado por meio da análise cluster, importante para a identificação de segmentos de mercado.
  • ITC'18: X International Tourism Congress: The image and sustainability of tourism destinations: proceedings book
    Publication . Almeida, Paulo; Jorge, João Paulo; Almeida, Anabela; Oliveira, Verónica; Costa, João
  • Surf tourism: segmentation by motivation and destination choice
    Publication . Reis, Patrícia; Jorge, João Paulo
    The choice of touristic destinations depends on a number of factors, whether they’re personal, sociological or economical. The tourist demand is, thus, closely related to the decision that people make when planning their leisure activities. The following analysis seeks to provide information that will provide guidance to public authorities and companies planning in the strategy of sustainable tourism development within a specific segment, in this case surf tourism. This is a new business opportunity, currently having an assuming an important role in the development of regions. Motivation involves a selection process based also on the attributes of the destination. The main goal of this study, trying to make the characterization and profile of surf tourists, is the identification of factors implied on their motivation and the resulting segmentation of this market. The understanding of these issues constitutes is an important contribution for the promotion of a destination’s better performance and competitiveness. The study was based supported in a collection of data from a questionnaire to surf tourists. The market was segmented using multivariate analysis: factor and cluster analysis. The main results of this study have identified that surf tourists value certain attributes when choosing a destination for surfing, which can be synthesized in the factors "Destination", "Entertainment and Recreation" and " Surf Quality”, as well as and the existence of two opposing segments, that value different attributes, when choosing a surfing destination.
  • The image and sustainability of tourism destinations: Proceedings of the 11th International Tourism Congress 2019: Abstract book
    Publication . Almeida, Paulo; Jorge, João Paulo; Costa, João
    Under the main theme “The Image and Sustainability of Tourism Destinations”, this 11th edition aims to be a forum to discuss updated issues on tourism and related topics. We believe that serious work and networking research is the chosen path to success! The CiTUR’s commitment to scientific and technical research, under the umbrella of sustainability and innovation, is the point from where we invite all the researchers to present their studies on several areas of tourism, such as “sustainability and development strategies”, “entrepreneurship, innovation and creativity”, “new products”, “consumer behaviour”, “tourist resources management”, “market strategy”, “destination branding / image / competitiveness”, “tourist information services” and “education and training”. In ITC’19, conditions are created for the publication of conference papers. Apart from the Conference Proceedings, The European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation (EJTHR), official journal of both CiTUR and ITC’19, plans to publish selected conference papers following a blind refereeing process; this opportunity is also available, for selected conference papers, on Enlightening Tourism and Finisterra, both indexed journals on SCOPUS.
  • Höpüpü: surfing stoked on the waves of Peniche. The surfer and the satisfaction with his surf tourism experience
    Publication . Nunes, J.M.; Mendes, S.; Jorge, J.P.
    More recently, surf has acquired an overwhelming dimension, both in terms of media coverage and in terms of economic relevance and direct impact in the communities. The Portuguese situation is a clear reflection of that, especially in Peniche, where this phenomenon is part of strategic documentation related with the “Sea economy”, namely via the so called “Surf Tourism”. Nowadays, Portugal is referred to as one of the most attractive countries as a tourist destination as a whole, but also as a tourist destination of reference when it comes to surfing. Furthermore, Peniche is one of the key locations for these activities, with an increasing range of packages and surf tourism offers, especially taking advantage of their environment, landscape and other characteristics related to nature. The main purpose of this work is to characterize in detail the “surfer/surf tourist” at Peniche and measure his satisfaction with this site as a surf tourism destination. In addition, it is proposed to the “surfer/surf tourist” to evaluate the satisfaction versus the level and quality of surf found. In order to achieve this purpose, a comprehensive survey was produced and conducted. The target was visitors of Peniche that matched to the typical “surfer/surf tourist”, achieving a response rate of 363 individuals. The results obtained and the knowledge produced as an outcome of this investigation lead us to build the profile of the “surfer/surf tourist” visiting Peniche in association with his expectative. Also, the study allowed leveraging policies and strategies directly addressing the expectations of this particular market niche in order to – using a sustainable approach – maximizing the potential of this activity.
  • Desenvolvimento de inovações nos tempos COVID-19: o caso da rota do Vale da Cerveja, Brasil
    Publication . Secchi, Morgana; Padilha, Ana Cláudia Machado; Souza, Marcelino de; Binotto, Erlaine; Fritz, Luiz Fernando Filho; Jorge, João Paulo
    O objetivo da pesquisa foi identificar, em meio à pandemia Covid-19, as inovações desenvolvidas nos empreendimentos que integram a Rota do Vale da Cerveja, no estado de Santa Catarina, Brasil. A inovação tem se mostrado um dos principais elementos promotores do desenvolvimento do turismo, pela possibilidade de permitir uma maior diversificação da oferta de produtos, serviços e atrações no Brasil e em diversos lugares do mundo. O procedimento metodológico utilizado na pesquisa incluiu a utilização de uma abordagem qualitativa e quantitativa, com dados coletados por meio de informação aos proprietários de oito cervejarias, com um roteiro semiestruturado contendo questões elaboradas com base na literatura. As entrevistas foram realizadas online em 2020, e os dados propagados com a técnica de análise de conteúdo apoiada pelo software Iramuteq. Os resultados induziram que as cervejas artesanais se diferenciam por serem produzidas com base na criatividade e inovação, com alta qualidade, derivada principalmente da utilização de insumos diferenciados e incorporados. Os empresários relataram que oferecem uma variedade de estilos e sabores de cerveja diferentes, mais caros e de alta qualidade para atender o nicho do mercado mais específico. No roteiro turístico, a pandemia Covid-19 obrigou os empreendimentos a adotarem novas práticas de gestão, porém na maioria dos empreendimentos houve demissões e queda no faturamento. Porém, algumas cervejarias aproveitaram o momento e inovaram, lançaram novos produtos e abriram novos mercados para seus produtos e serviços. Esta pesquisa identificou, considerando os condicionantes da pandemia Covid-19, as inovações desenvolvidas pelas cervejarias que integram a Rota do Vale da Cerveja, Santa Catarina, Brasil.
  • O turismo de surf em Peniche: um novo paradigma, um velho território
    Publication . Reis, Patrícia; Jorge, João Paulo
    O final do século XX apresentou-se como um século de viragem, onde são visíveis alterações nas mentalidades e na relação do Homem com a natureza. Esta viragem marca o aparecimento de novos turistas, novas modalidades de turismo e novos percursos, que enfatizam a natureza dos lugares visitados e o consumo de bens naturais e culturais diferenciados. Estas alterações desencadeiam novas territorialidades, nomeadamente nas zonas costeiras. Peniche é um exemplo de adaptação e renovação de território. Novas e antigas formas territoriais coexistem e reajustam-se às novas realidades de consumo. Os desportos de ondas, como o surf, encontram neste território um espaço de excelência para se desenvolverem, o que tem provocado a transformação do território e do modo de vida da comunidade, numa lógica de inovação e tradição. De território piscatório e de veraneio, Peniche é hoje um território de surf. O objetivo deste artigo é refletir sobre as várias funções do território Peniche e analisar o turismo de surf como fonte de reinvenção do território. Para tal recorreu-se a uma revisão bibliográfica e à observação não participante no território de Peniche. Conclui-se que o turismo de surf é um produto dinamizador das áreas costeiras e dos territórios adjacentes e que a aposta em produtos turísticos alternativos ao sol e à praia, baseados nas potencialidades existentes no território – o Mar - é uma alternativa à evolução económica dos espaços e uma verdadeira porta de oportunidades.
  • Ka Po’ina Nalu1: a preliminary analysis of Peniche local surfers’ satisfaction concerning the surf tourism growth
    Publication . Nunes, José Miguel; Mendes, Susana; Jorge, João Paulo
    It is recognized that tourism is a sector that can contribute to the economic growth of a territory. Tourism produces social benefits to the region and positively contribute to the maintenance of a natural environment by protecting natural areas such as coastal areas, for example. On the other hand, the support of the local population is essential for the development, successful operation, and sustainability of tourism. In the case of surf tourism, achieving the goal of favorable community support for the tourism industry requires also an understanding of how local surfers formulate their attitudes toward tourism. Therefore, assessing residents’ satisfaction plays an important role in the management of a surf destination, particularly the satisfaction of the local surfers. The purpose of this study is to examine the satisfaction, among local surfers, regarding the growth of surf tourism, development model and territorial management of the municipality of Peniche, Portugal. This city is a well-known surfing destination, specifically since one of the stages of the world surf tour takes place on the beaches of this municipality. In order to achieve the objective of this study, surveys were applied to the local surfers community (n=119). The questionnaire consisted of three parts: the first focused on the surf practice; the second on the satisfaction level about the tourism growth and development model; and the third on the local surfer’s profile. The results of the survey carried out on the local surfers community have led to the conclusion that the data and information provided by this preliminary study will enable better governance and planning for the destination, looking to ensure the sustainability of the surf tourism in Peniche and, consequently, greater satisfaction for the local community and tourists.