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  • The work of people with disabilities in the perception of colleagues and managers
    Publication . Nogueira, Marta; Sousa, Célia
    The main objective of this study was to explore the work of disabled people (PwD) in the perception of colleagues and managers, assessing four dimensions: General Perception of Hiring; Emotional Intelligence; Interpersonal Communication; and Inclusion in the workplace. This study used a quantitative methodology, with a closed answer questionnaire applied via Googleforms. The sample was made up of 314 PwD co-workers, including supervisors (n=314), employees of the Auchan Portugal Group. Data analysis was performed through descriptive and inferential statistics, using SPSS-24.0 software. The results were the following: the vast majority of participants considered that hiring PwD contributes to the social responsibility of the company (92.7%), although a small percentage considered that PwD have more difficulty in understanding a task (30%) and lower productivity (23.6%) [General Perception of Hiring]; most participants are sensitive to the emotions and feelings of PwD (89.2%) [Emotional Intelligence]; part of the participants did not agree or disagree that living with PwD improves the climate of the organization (42%); about half of the co-workers disagreed that PwD do not adopt inappropriate behavior in the organization (51%) [Interpersonal Communication]; the majority considered that PwD are well integrated into the organizational environment (77.1%), were well accepted by all (71.7%) and agree with the legislation that requires companies with 75 or more workers to hire a PwD (82.2%) [Inclusion in the workplace].
  • Os Desafios da Inclusão Laboral das Pessoas com Deficiência
    Publication . Nogueira, Marta; Sousa, Célia
    Este trabalho tem como objetivo perceber como se dá o processo de inclusão da Pessoa com Deficiência (PcD) na empresa, explorar as suas emoções nas interações diárias no seu local de trabalho, e analisar as interações comunicativas das PcD em contexto laboral, explorando também a perceção dos seus colegas de trabalho. Foi utilizada a metodologia mista, com recurso à pesquisa qualitativa e quantitativa. Participaram no estudo 50 trabalhadores com deficiência e 314 colegas de trabalho das mesmas, funcionários do Grupo Auchan Portugal. Os resultados permitiram verificar que o orgulho é sentimento mais reportado pela PcD no dia a dia de trabalho, que cerca de metade das PcD não diz ao outro qual a emoção sentida e disfarça o desconforto das emoções sentidas, que a comunicação na empresa é acessível, clara e que a interação entre PcD e responsáveis/colegas é constante e colaborativa. Em relação aos colegas de trabalho, estes consideram que a contratação destas pessoas contribui para a responsabilidade social da empresa,que existe uma boa comunicação com a PcD, e que a empresa tem o objetivo de promover a inclusão social da PcD. Apesar da maioria das PcD se sentir integrada, sugere uma maior sensibilidade da entidade empregadora e trabalho adaptado. Espera-se que esta investigação contribua para o aumento do conhecimento científico e para promover o processo de inclusão das PcD no mercado de trabalho.
  • Inclusão no Envelhecimento: Avaliação das Acessibilidades na Restauração
    Publication . Vicente, Luís; Olmos Migueláñez, Susana; Pocinho, Ricardo; Sousa, Célia
    Não existe em Portugal uma legislação específica para que os espaços de restauração sejam acessíveis a todas as pessoas. As pessoas idosas apresentam muitas vezes algumas dificuldades nas suas capacidades motoras, sensoriais, comunicativas, intelectuais. O Decreto-Lei n.º 163/2006 de 8 de agosto aprova o regime da acessibilidade de edifícios e estabelecimentos que recebem público, mas um espaço tão específico como um restaurante necessita de uma legislação que indique as distâncias que devem existir entre mesas para que os funcionários e clientes com e sem mobilidade condicionada possam circular livremente, mas também indicações sobre como comunicar oralmente e digitalmente, prestar um atendimento personalizado, o tipo de instrumentos que devem estar ao dispor de clientes idosos e as atitudes a ter com esta população. Os resultados deste estudo mostram que as pessoas idosas podem frequentar um espaço de restauração com segurança e conforto para realizar a sua refeição com dignidade. Existem também algumas fragilidades, no entanto a gerência e os funcionários apresentam muita disponibilidade e sensibilidade para a população idosa.
  • Assessing the Importance of Work for People with Disabilities at Auchan, Portugal
    Publication . Nogueira, Marta; Sousa, Célia
    The inclusion of People with Disabilities (PwD's) in the labor market is a challenge and a great opportunity for companies. This inclusion process has the power to generate a great social impact in the life of PwD since they can be paid and can also play an important role that makes them feel proud and useful to society. However, this community faces many difficulties both in their inclusion and during their day-to-day work. This paper, therefore, focuses on exploring and understanding how organizations welcome these workers, what emotions they feel and how they manage them, and how well communication takes place in this context. A mixed methodology was used, with recourse to qualitative and quantitative research. Fifty disabled workers and 314 of their co-workers, employees of the Auchan Portugal Group, participated in the study. The results showed that PwD's recognize their emotions when interacting with their co-workers, but most of them disguise themselves when they feel discomfort. The feeling/emotion that mostly characterizes the daily professional life of these people is pride, which refers to the importance that work plays in their daily lives. As for organizational communication, PwD's consider it to be accessible. It was also possible to notice that although most PwD feel integrated, they suggest greater sensitivity from the employer, adapted work, and more accessibility in the workplace.
  • A importância da acessibilidade nos espaços de restauração
    Publication . Vicente, Luís; Sousa, Célia; Barreto, Maria Antónia
  • Emotional Intelligence Assessment, Interpersonal Communication and Integration of People With Disabilities in the Portuguese Labour Market
    Publication . Nogueira, Marta; Sousa, Célia; Cuadrado-Gordillo, Isabel
    This research aims to evaluate emotional intelligence, interpersonal communication and the integration of PwD's in the labor market. In this sense, and given the difficulties experienced by these people during the process of labor inclusion, we have tried to: explore and understand the emotions felt by these workers during their working hours and how they manage them; how communication is processed in this context; and also to verify to what extent the Convention on the Rights of Persons with Disabilities has improved the process of inclusion. The mixed methodology was used, using qualitative and quantitative research. Fifty workers with disabilities and 314 work colleagues of the Auchan Portugal Group participated in the study. The results showed that the PwD's recognize their emotions when interacting with co-workers, however most disguise them when they feel discomfort, ending up not having a clear communication at the organizational level. Moreover, it was found that, although most PwD's feel integrated, it suggests a greater sensitivity of the employer, adapted work and more accessibility in the workplace.
  • A inclusão laboral e a sua relevância no dia a dia da pessoa com deficiência
    Publication . Nogueira, Marta; Sousa, Célia
    Esta pesquisa teve como objetivo avaliar a inclusão laboral e a sua relevância no dia a dia da pessoa com deficiência (PcD). Optou-se pela metodologia mista, com recurso à pesquisa qualitativa e quantitativa. Participaram no estudo 50 trabalhadores com deficiência e 314 colegas de trabalho das mesmas, funcionários do Grupo Auchan Portugal, uma cadeia de hipermercados. Os resultados principais das entrevistas realizadas à PcD permitiram verificar que o orgulho em trabalhar é sentimento mais reportado no dia a dia de trabalho; que as situações que geralmente geram uma emoção intensa em contexto laboral são as chamadas de atenção pelo seu trabalho; e a indiferença, discriminação e exclusão que estas pessoas sentem. Também foi possível verificar que a maioria das PcD ingressou com recurso a entidades; sente-se integrada; há interação constante e colaborativa com a pessoa responsável e com os colegas; frequentaram formação profissional e não foi realizada nenhuma adaptação especifica. Os principais resultados dos questionários realizados aos colegas da PcD revelaram que a maioria considera que: a contratação de PcD contribui para a responsabilidade social da empresa; contratar uma PcD melhora a imagem da organização junto dos trabalhadores; as PcD podem desempenhar adequadamente as suas funções, desde que tenham as condições de trabalho adequadas. As limitações deste estudo dizem respeito ao factor temporal, ao tamanho reduzido da amostra e ao tempo de permanência das PcD na empresa. Sugere-se novos estudos com uma amostra maior que englobe diferentes contextos de trabalho, assim como trabalhadores com vários tipos de vínculo contratual.