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  • Methodological proposal for co-creation of the network of friendly cities of senior tourist
    Publication . Caetano, Marta; Martins, Rui
    Portugal is the 4th country in the European Union with the highest percentage of older people (2015 European Commission data), an age group that, despite its heterogeneity, has increasing motivations regarding tourism. Active aging implies a new economic capacity, a mental and physical readiness to acquire new knowledge and new experiences. Studies already conducted recognize patterns of active aging and identify barriers to their achievement, the development of successful strategies for their promotion, and the dissemination of good practices adopted in various contexts. In 2007 WHO created the Global Network of Senior Friendly Cities which aims to identify the essential characteristics of the urban environment that enable active aging. Already under development in some Portuguese cities, this program meets the need of the elderly to live in environments that provide support and skills development. The present study goes in this direction advocating concerns with the conditions offered by the city to the senior tourism. Based on the program “Friendly Cities of the Elderly” it was intended to develop a research model that allows, on a co-creation basis, to analyze the necessary conditions for the City to meet the attributes to be “friendly cities of senior tourist.” The study was based on the Focus Group methodology. The bottom-top participatory approach involving the elderly in analysis and communication allows them to feel empowered to participate in decision-making processes, promoting their inclusion. The choice of this qualitative methodology relates to the need for the involvement of different stakeholders in collecting information based on an in-depth interview analysis.
  • Elección de un destino turístico de ciudad. Importancia de los factores push & pull y del city brand: El caso del turista sénior
    Publication . Martins, Rui Alberto de Freitas,; Galera Casquet, Clementina,; Moral Agúndez, Alejandro del,; Coelho, Júlio Alberto Silva
    O objetivo central do nosso estudo é compreender as principais motivações push & pull dos indivíduos seniores, em contexto de viagem para as cidades, e de que forma essa motivação possa contribuir para a construção da “marca cidade”. Sabendo que o envelhecimento da população mundial é uma tendência irreversível na conjuntura mundial, considerando a crescente importância do segmento sénior no turismo, pela disponibilidade financeira e de tempos livres, para a economia dos países, das regiões e das cidades, pretendemos com o presente estudo analisar o papel das motivações dos turistas seniores e os fatores de atratividade das cidades na construção das suas marcas. Depois de revista a principal literatura científica da área, chegamos à conclusão de que, embora haja diversas pesquisas relacionadas com a temática do turismo sénior, foram encontrados pouquíssimos estudos que abordam o tema das motivações dos turistas de cidade, sendo que o destino cidade tem vindo a aumentar significativamente a procura, sobretudo na modalidade de “short city break”, afirmando-se como a motivação de viagens que mais cresceu nos últimos anos. Para compreender melhor as várias nuances da experiência dos turistas seniores e das suas motivações para viajar para cidade, realizamos um inquérito a indivíduos com 55 e mais anos (seniores) e um inquérito a indivíduos com menos de 55 anos e mais de 17 anos (não seniores), possibilitando assim validar algumas hipóteses comparativas das preferências e características de consumo destes dois segmentos demográficos. Com base no trabalho desenvolvido, foi ainda possível caracterizar grupos de seniores com características comuns, quanto às suas motivações e escolha de atributos, relativamente à eleição de um destino turístico cidade.
  • Manual de boas práticas e sustentabilidade no turismo
    Publication . Almeida, Paulo; Eurico, Sofia; Almeida, Sérgio; Oliveira, Fernanda; Jorge, João Paulo; Ramos, Dulcineia; Oliveira, Verónica; Simões, Ana Raquel; Borges, Patrícia; Malheiros, Cátia; Caetano, Marta; Amorim, Daniela; Viana, Ana Sofia; Coelho, Júlio; Sousa, Ana Elisa; Lourenço, Paulo; Rafael, Célia; Almeida, Nuno; Fonseca, Júlia; Schön, Michael; Martins, Rui; Dias, Francisco; Cardoso, Lucília; Mendes, Alexandra; Bento, Carla; Elias-Almeida, Anabela; Varela, Luciana; Varela, Jorge; Santos, Luís Lima; Gomes, Conceição; Brasão, Inês; Baptista, Pedro
  • Turismo inclusivo: A experiência Turística e a Terapêutica na Demência
    Publication . Rosa, Marlene; Martins, Rui; Silva, Emanuel
    [Introdução] Numa era marcada por desafios sem precedentes, a demência emerge como uma pandemia silenciosa, transpondo barreiras e convocando a necessidade de iniciar uma jornada por entendimento e respostas. Não limitada a fronteiras geográficas ou sociais, esta condição afeta uma parcela substancial da população mundial, sendo cada vez mais reconhecida como uma crise de saúde pública que exige uma resposta coordenada e compassiva. [Conclusão] Este guia foi meticulosamente concebido para fornecer orientações específicas e valiosas a diversos grupos que interagem com pessoas que vivem com demência, permitindo planear e realizar viagens seguras e confortáveis, e garantindo que as experiências turísticas sejam acessíveis e enriquecedoras para todos.
  • Dark tourists: Are almost all of us
    Publication . Martins, Rui; Martins, Rita; Sousa, Daniela
    Experiencing places associated with death is not a recent phenomenon. For a long time, people have been attracted to sites, attractions or events that somehow are associated with death or disaster. War related sites possibly constitute one of the largest categories of tourist attractions worldwide. This study raises the question of whether Dark Tourism is only of interest to a niche of tourists or if there is the desire and motivation in each of us to have a dark experience. One can conclude that, consciously or unconsciously, man in general is attracted to practice this type of tourism, and frequently not even the tourist realizes that his motivations are linked to the proximity of death and disaster.
  • Repensar el marketing estratégico de la ciudad: Análisis del comportamiento de los portugueses seniors en el contexto del turismo de ciudad
    Publication . Martins, Rui; Moral, Alejandro del; Schön, Michael
    The main objective of this study is to understand the behavior of tourists aged at 55 years or more (seniors) in the context of city tourism, and how knowledge of such behaviors can contribute to the construction of the "city brand" strategy. Knowing that the aging of the population is an irreversible trend worldwide and considering the growing importance of the senior segment tourists (due to its greater financial capacity and leisure time availability) for the economy of countries, regions and cities. The methodology applied in this study consisted in a survey with a sample of 426 valid senior tourist respondents in Portugal, to analyze the role played by the motivations of this tourism segment when they make a city-break.