ESECS - Capítulos de livros
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESECS - Capítulos de livros by Author "Alexandre, Marta"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- A causalidade na Didática da História: levantamento de padrões lexicogramaticais em manuais escolaresPublication . Alexandre, Marta; Caels, Fausto Felix Geert; Gonçalves, Matilde; Jorge, Noémia; Marques, CarlaA transversalidade da língua portuguesa constitui atualmente elemento fundamental para as orientações programáticas implementadas no sistema educativo português (cf. Sá & Lima, 2015). De facto, os documentos ofciais valorizam a importância de haver práticas integradas de leitura e escrita em todas as disciplinas do currículo. Este artigo visa contribuir para esta realidade, com conhecimento orientado para a operacionalização da transversalidade, oferecendo a caracterização do português enquanto língua veicular e selecionando, para o efeito, a expressão lexicogramatical da causalidade em textos de manuais escolares de História. Nesta primeira secção, esclarece-se o conceito de causalidade e o seu papel no ensino da História, apresentando-se uma breve revisão dos estudos dedicados a estes tópicos e destacando-se os aspetos mais relevantes para uma descrição linguística aplicada ao contexto do ensino.
- “É estar a ver a nossa casa a arder e atirar gasolina para o fogo”: poder, resistência e luta em defesa do planeta.Publication . Gouveia, Carlos A. M.; Alexandre, Marta
- Learning to use R2L in PortugalPublication . Gouveia, Carlos A. M.; Alexandre, Marta; Caels, Fausto Felix Geert; Claire Acevedo, Claire; Rose, David; Whittaker, RachelThis chapter reports on the use of the genre-based literacy pedagogy Reading to learn (R2L) in the cultural, educational and linguistic context of Portugal. R2L was officially introduced during the European Comenius project Teacher Learning for European Literacy Education (TeL4ELE). Following the project, R2L was introduced in pre-service teacher training programmes and in different university courses as part of their literacy development strategies. R2L workshops have been conducted in different parts of the country and there is a growing body of research on the use of R2L in different fields and educational settings (articles, book chapters, theses). Working closely with teachers and school boards, and creating interdisciplinary teams have proven to be crucial in overcoming initial resistance by professionals who claim to possess prior knowledge of genre principles (language teachers) and by those who fear R2L will compromise content teaching (subject teachers). Lack of materials on genre pedagogy, and the pre-existence of genre-related terminology in the Portuguese curriculum has led to a project to describe and exemplify the genres of the Portuguese curriculum and to promote dialogue between different genre-based approaches in use in Portugal.