Browsing by Issue Date, starting with "2024"
Now showing 1 - 10 of 680
Results Per Page
Sort Options
- Antropologia para que serve : excertos de um texto de Tim IngoldPublication . Fradique, Teresa
- River(s) Wear: Water in the Expanded FieldPublication . Santos, Miguel; Wainwright, JohnThis article elaborates on an artist-in-residence project funded by the Leverhulme Trust in the Geography Department at Durham University in 2015–16. The project confronted artistic and scientific perspectives to investigate how people in the North-East of England perceive and value their river environments and to recognize potential contributions to catchment management. The project identified a variety of disconnexions and hierarchies in the River Wear catchment and formulated artistic interventions for nonhuman audiences. This article reflects on water holistically and explores transdisciplinary views to propose water in its expanded field. Water in the Expanded Field is plural, complex, and aims at decentering the human importance. It promotes water multiple perspectives, including the more-than-human world and acknowledging water’s ontological importance, developed by the speculative artistic practice of producing works of art for nonhuman audiences and then transposed to water debates. The article converges distinct evidence pointing to the importance of composting existing knowledge and dualistic reasoning to promote pluriversal ontologies of water.
- A Educação Intergeracional, a partilha de saberes e o legado dos gerontes para uma vivência mais humanizadaPublication . Madureira, Cristiana PizarroPretende-se com esta comunicação refletir sobre o potencial da educação intergeracional no desenvolvimento e transformação das pessoas e das comunidades. Serão problematizadas práticas de intervenção sociocomunitária, onde, através da pedagogia da convivência intergeracional e da partilha de saberes dos gerontes, se desenvolve uma relação de proximidade humana e de trabalho em rede com instituições da comunidade, promovendo o desenvolvimento humano e comunitário.
- Introducing flying disc sports at schoolsPublication . Amoroso, José; Boulton, Becky; Erdõsi, Zoltán; Lai, Kennedy; McLeod, Rob; Morri, Davide; Rincones, Vanessa
- Competências-chave do professor do ensino superior – estudo em torno do domínio tecnológicoPublication . Mangas, Catarina; Sousa, JennyAs diretrizes que apontam caminhos para a melhoria da qualidade do ensino superior têm assumido o domínio tecnológico como uma competência basilar para a docência. Esta realidade é ainda mais eminente no ensino a distância, onde ter conhecimentos e competências específicas para utilizar equipamentos técnicos e procedimentos digitais, que permitam o tratamento e a difusão de con teúdos disciplinares de forma eficaz, é imprescindível. No entanto, face à evolução dos métodos de ensino e às naturais alterações dos perfis dos estudantes que chegam ao ensino superior, é legítimo pensar se é expectável que esta capacidade seja transversal a todos os docentes, mesmo os que trabalham apenas no ensino presencial, ou se é mais decisiva nos cursos a distância. Com o estudo que aqui se apresenta, pretendeu-se conhecer a perceção de docentes do ensino superior no que se refere às competências tecnológicas que os mesmos entendem como mais valiosas para a modalidade em EaD, por comparação com o ensino presencial. Assim, seguindo-se um paradigma misto, realizou-se um estudo de caso a partir dos dados obtidos, através de inquéritos realizados a professores da Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Politécnico de Leiria. Pela sua análise, percebeu- -se que os docentes entendem que a capacidade para integrar adequadamente as tecnologias digitais na sua atividade letiva, quer esta decorra no ensino presencial quer aconteça no ensino a distância, é, de uma forma geral, de extrema importância, sendo ligeiramente superior quando se trata de cursos em que os estudantes e os docentes se encontram espacial ou temporalmente afastados.
- Maria José Caetano Reis Alves: Uma vida dedicada à formação de professores – Volume 2Publication . Ávila, Virgínia Pereira da Silva; Morouço, Pedro; Castro, Cesar AugustoMaria José Caetano Reis Alves: uma vida dedicada à formação de professores é o título deste livro organizado por Virgínia Pereira da Silva de Ávila, Pedro Gil Frade Morouço e César Augusto Castro. A obra constitui-se em uma contribuição inestimável a todas as pessoas que se interessam pela história da educação em Portugal e no Brasil. Com ênfase na preservação da memória docente, a partir da publicação de documentos armazenados por professoras e professores cujas vidas profissionais foram inteiramente dedicadas à educação escolar, os organizadores publicam agora o segundo volume da coleção Memória Docente: Brasil e Portugal por meio do qual compartilham com o público leitor as memórias sobre formação, carreira e dados biográficos da Professora Maria José Caetano Reis Alves.
- Materiais Pedagógicos lIustração e Narrativa VisualPublication . Marques, Nuno FragataExemplos de materiais pedagógicos e apresentações.
- Translation, Cultural Adaptation, and Content Validation of a Pleural Mesothelioma Questionnaire to Portuguese Context – A Key Tool for Epidemiological SurveillancePublication . Santos, Cátia; Sacadura-Leite, Ema; Feijó, Salvato; Dixe, Maria dos Anjos; Astoul, Philippe; Sousa-Uva, AntónioObjective: The main objective of this study was to describe the translation, cultural adaptation, and content validation process of the French National Surveillance Programme for Pleural Mesothelioma (FNSPPM) questionnaire for the Portuguese context. Methods: A search was conducted in the PubMed database and Web of Science, in the period from January 1, 1960, to December 31, 2022, to select the questionnaire. Forward and reverse translations, calculation of the content validity index (CVI) by a panel of experts (n = 9), and cognitive interviewing with individuals with at least one exposure to asbestos (n = 10) were performed. Experts rated items on a Likert scale (1-4) based on their relevance. The item-level content validity index (I-CVI), scale-level content validity index based on the average method (S-CVI/Ave), and scale-level content validity index based on the universal agreement method (S-CVI/UA) were calculated. Results: The final version of the FNSPPM questionnaire for the Portuguese context resulted from a translation and content validation process. The panel of experts considered the questionnaire relevant, with an I-CVI of up to 0.78 in 68 of 69 of the questions, an S-CVI/Ave of 0.98, and an S-CVI/UA of 0.90. The participants in the cognitive interviews reported an understanding of the questionnaire. Conclusion: A validated FNSPPM questionnaire for the Portuguese context is now available to study individuals with pleural mesothelioma (PM) and asbestos exposure.
- The Effect of β-Hydroxy-β-Methylbutyrate on Muscle Strength and Functional Outcomes in Older AdultsPublication . Mendes, Joana; Guerra, Rita S.; Sousa, Ana S.Nutritional intervention is increasingly being recognized as playing an important role in functional status. The supplementation with β‑hydroxy-β-methylbutyrate (HMB), which is a metabolite of an essential amino acid, may be an effective nutritional intervention to improve muscle strength and functionality in older adults. The aim of this narrative review was to present an updated overview of the effects of HMB supplementation in older adults, specifically on muscle strength and functional outcomes. A PubMed database search was performed and only randomized controlled trial studies were included. More than half of the 14 analyzed studies reported that HMB supplementation improved muscle strength and other functional outcomes. HMB supplementation has demonstrated some promising effects on muscle strength and functional outcomes in older adults with different conditions of health and physical activity.