Unidade de Investigação - CiTUR - Centre for Tourism Research, Development and Innovation
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Browsing Unidade de Investigação - CiTUR - Centre for Tourism Research, Development and Innovation by Author "Almeida, António Sérgio Araújo de"
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- Diferenciação do produto através da valorização do turismo industrialPublication . Guerra, Tânia Ferreira; Pacheco, Maria Pilar Moreno; Almeida, António Sérgio Araújo deThis article aims to analyze the industrial resources that are able to define a tourism product, this being assumed as a differentiating factor of a destination. In addition to a documentary research the practical example of S. João da Madeira has been used. Combined with the concept of cultural tourism, we find the concept of industrial heritage and in this setting the cultural offer, in its industrial expression, becomes an alternative solution that might promote diversified experiences. However, not all existing industrial heritage or industrial offer emerges as something attractive or interesting to the visitor. Mainly, the interest lies in the exceptionality and differentiation of experiences and in a global experience, holistically organized by the Destination. In this context, the search for alternatives to the traditional tourism product stands out, in order to respond to the needs of an increasingly demanding market with permanent oscillations.
- Fatores intensificadores da experiência turística: O caso do mercado medieval de Óbidos, PortugalPublication . Ribeiro, Ricardo José Pedras Rodrigues; Dias, Francisco; Almeida, António Sérgio Araújo deO presente estudo examina o Mercado Medieval de Óbidos (MMO), Portugal, visando evidenciar alguns aspetos relevantes da gestão e cocriação da experiência turística em eventos de recriação histórica. Partindo de uma revisão da literatura sobre conceitos centrais e da observação das interações no seio da organização do evento, foi elaborado um Modelo de Gestão de Experiências em Eventos de Recriação Histórica, servindo de grelha de leitura ao processo de cocriação do certame como um todo. Adotou-se como instrumento analítico a Pirâmide da Experiência Turística (Tarssanen e Kylänen, 2005) com o objetivo de examinar fatores de intensificação da experiência que levam à incorporação de valores da comunidade por parte dos visitantes. Neste estudo de caso conclui-se que os principais fatores de intensificação da experiência turística são o envolvimento, a perceção de autenticidade e os sentidos lúdico e educacional.
- Feira Nacional da Cebola de Rio Maior: Constrangimentos e incentivos para a afirmação local em contextos de envolvimento comunitárioPublication . Figueiredo, Maria João; Firmino, Diogo; Couto, Leonardo; Almeida, António Sérgio Araújo deAludindo ao primado do envolvimento comunitário para a afirmação de eventos sustentáveis, o presente trabalho, constatou um desinteresse popular local em torno da Feira Nacional da Cebola de Rio Maior, paradoxalmente, por parte dos indivíduos com maior grau de escolaridade. A metodologia deste trabalho consistiu numa pesquisa de campo, com a aplicação de inquéritos presenciais junto dos moradores de Rio Maior. Desta forma, percebeu-se o afastamento da comunidade local com mais elevados níveis de formação, embora haja uma perceção generalizada dos potenciais benefícios ao nível do turismo e da economia local, decorrentes da afirmação da Feira Nacional da Cebola de Rio Maior. Ao invés, os indivíduos com graus mais baixos de escolaridade estão mais próximos e envolvidos no evento.
- Gestão de Destinos TurísticosPublication . Almeida, Paulo; Oliveira, Verónica Nobre de; Carvalho, Mário; Coelho, Júlio; Almeida, Nuno; Almeida, Anabela Elias; Fonseca, Júlia Fragoso; Eurico, Sofia; Viana, Ana Sofia; Almeida, António Sérgio Araújo de
- The inter-community competition as a factor for sustainability and differentiation of tourism product : the case of National Park of Peneda GerêsPublication . Almeida, António Sérgio Araújo deThe inter-community competition through its local traditions may emerge as a decisive factor to pave the way for the forthcoming of sustainable touristic opportunities, involving communities and contributing decisively to its economic development. The Assumption of the Identity Power (Castells, 1999) by the local communities emerges as a key factor to strengthen their identity. The isolation of certain communities, usually regarded as negative, strongly favours their involvement around their values, encouraging and promoting the emergence of rivalries and consequent inter-community competitions.