Mestrados da ESTM
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Browsing Mestrados da ESTM by advisor "Abranja, Nuno Alexandre Pereira"
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- DROMEN SURF EXPERIENCE: A SUSTAINABLE SURF TOUR OPERATOR Peniche – PortugalPublication . Zambrano, Gabriel Fernando Solorzano; Jorge, João Paulo da Conceição Silva; Abranja, Nuno Alexandre PereiraThis project is about Dromen Surf Experience a premier surf tour operator based in Peniche, Portugal that aims to provide unique multi-day surf experiences coupled with cultural activities and local gastronomy. The business seeks to fulfill the needs of mid-advanced surfers and their families by offering an authentic way to explore this renowned surfing destination. This comprehensive business project incorporates a market analysis of Peniche’s thriving surf tourism industry and the global surf tourism market. It defines the target customer segments and outlines Dromen Surf Experience’s unique value proposition of combining top-quality surf guiding with immersive cultural experiences and a strong focus on sustainability. The plan details the company's sustainable management approach and responsible tourism practices aimed at preserving the environment, engaging local communities, and driving positive impact. A thorough tourism site analysis is provided, highlighting Portugal's rich maritime culture, ideal climate for surfing, accessibility via international airports, safety, and widespread English proficiency. The country's diverse tourism offerings are explored, underscoring the significant economic impact of the tourism sector. Portugal's Tourism Strategy 2027 and key programs supporting its strategic goals are examined. The plan provides an overview of Peniche's natural conditions, infrastructure, and rise as a premier surfing destination. An assessment of the area's current surf tourism market is presented, including local surf schools, camps, hostels, and lodges. Key competitors are identified and evaluated based on services, pricing, target markets, and sustainability practices. Detailed financial projections are included, outlining revenue streams, operating costs, investments, and profitability over a five-year period. Ultimately, this project demonstrates how Dromen Surf Experience’s innovative concept, commitment to sustainability and community engagement, and experienced leadership team would position the company for success in Portugal's growing surf tourism market. By delivering exceptional, immersive, and responsible surf experiences, Dromen Surf Experience aims to become a leading sustainable surf tour operator in Peniche and beyond.
- A Indústria de Cruzeiros: fatores que determinam o segmento de luxo e ultraluxo no setorPublication . Lima, Ana Maria Carvalho Pedroso de; Abranja, Nuno Alexandre Pereira; Almeida, Anabela Clemente EliasA indústria de cruzeiros é um dos setores do turismo com crescimento mais acelerado e maior projeção nos próximos anos (CLIA, 2023). A literatura existente sugere a sua divisão em três setores – massas, premium e luxo. Contudo, esta segmentação não está institucionalizada e, assim, a sua caracterização torna-se um pouco vaga, o que leva não só a que os meios de comunicação posicionem as linhas de cruzeiro, mas também que as próprias empresas de cruzeiros se autossegmentem. Muitas vezes são as próprias companhias que se anunciam como “ultraluxo”, o que levantou mais uma ideia pouco clara. Todos estes aspetos se tornaram bastante interessantes para analisar: determinar como é feita a segmentação do setor de cruzeiros, com enfoque no estudo dos elementos que caracterizam o setor de luxo, que parece estar em profundo desenvolvimento até 2027, segundo a carteira de encomendas (Cruise Industry News, 2022). E, depois, chegar à distinção entre luxo e ultraluxo. Assim, o objetivo principal é: i) compreender os elementos que caracterizam o luxo e ultraluxo e ii) fazer uma distinção entre luxo e ultraluxo na indústria de cruzeiros. Para concretizar o objetivo, foi realizada uma ampla revisão da literatura que trouxe alguns pressupostos. A segmentação do mercado é, de facto, massas, premium e luxo, mas também inclui os cruzeiros de especialidade (tais como os cruzeiros de rio ou de expedição); os elementos que caracterizam o segmento de luxo são, principalmente, o tamanho do navio, os rácios, o serviço e preço; e a diferença entre luxo e ultraluxo encontra-se no preço e na elevada qualidade dos serviços, produtos e comodidades (tais como a qualidade dos alimentos e bebidas, a qualidade do staff, os materiais do mobiliário, etc.) Para confirmar estes pressupostos, decidiu-se abordar os consumidores de cruzeiros de luxo com um inquérito por questionário, e empresas de cruzeiro com um inquérito por entrevista. Recorreu-se ainda à observação participante e à análise documental relativa a três companhias de cruzeiros de luxo. Este estudo confirmou a segmentação existente e determinou os elementos dos cruzeiros de luxo: tamanho do barco, serviço personalizado, FB, itinerários e conceito de tudo incluído a um preço generoso. Além disso, contribui para aclarar a zona cinzenta da distinção entre luxo e ultraluxo.