Repository logo
 
Publication

Using an interdisciplinary approach to the teaching of solid geometry in a professional development course for preschool and primary school teachers

dc.contributor.authorHall, Andreia
dc.contributor.authorPais, Sónia
dc.date.accessioned2022-05-24T13:12:34Z
dc.date.available2022-05-24T13:12:34Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractThis paper presents some results of a professional development course for teachers where the participants studied basic solid geometry and developed applied projects in an interdisciplinary context. The course took place in a Portuguese university, from February to May 2020, and involved 19 teachers of preschool and primary levels (grades 1 to 4). The authors have developed a qualitative case study to evaluate how an interdisciplinary approach to the teaching of solid geometry is perceived, by the mathematics teachers, as a contribution to the teaching/learning process of geometry. Overall, the activities developed have proved to be successful examples of interdisciplinary methodologies. Moreover, the approach followed during the course helped the teachers develop their geometric competences concerning solid geometry in a more consistent appropriation and application of the geometric concepts involved.pt_PT
dc.description.abstractNeste artigo, são apresentados alguns resultados de uma ação de formação para professores. Nessa ação de formação, os formandos estudaram os sólidos geométricos e desenvolveram projetos num contexto de interdisciplinaridade. A ação de formação decorreu numa universidade portuguesa, entre fevereiro e maio de 2020. Envolveu 19 professores do ensino pré-escolar e do ensino básico. As autoras desenvolveram um estudo de caso, com o objetivo de avaliar se uma estratégia interdisciplinar pode ser percecionada, pelos professores, como uma mais-valia no processo de ensino/aprendizagem da geometria. No geral, as atividades desenvolvidas evidenciaram ser bons exemplos de metodologias interdisciplinares. Além disso, a abordagem adotada durante a formação contribuiu para os formandos desenvolverem competências de geometria, nomeadamente, no que respeita a sólidos geométricos, numa mais sólida apropriação e aplicação dos conceitos envolvidos.pt_PT
dc.description.abstractEn este artículo se presentan algunos resultados de un curso de formación continua para profesores. En este curso, los alumnos estudiaron los sólidos geométricos y desarrollaron proyectos en un contexto interdisciplinario. Lo curso se llevó a cabo en una universidad portuguesa, entre febrero y mayo de 2020. En el participaron 19 profesores de educación infantil y primaria. Los autores desarrollaron un estudio de caso, con el objetivo de evaluar si una estrategia interdisciplinaria puede ser percibida, por los docentes, como un valor agregado en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la geometría. En general, las actividades desarrolladas resultaron ser buenos ejemplos de metodologías interdisciplinarias. Además, el enfoque adoptado durante la formación contribuyó a que los alumnos desarrollaran habilidades geométricas, es decir, en lo que respecta a los sólidos geométricos, en una apropiación y aplicación más sólida de los conceptos involucrados.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationHall, A. & Pais, S. (2021). Using an interdisciplinary approach to the teaching of solid geometry in a professional development course for preschool and primary school teachers. Indagatio Didactica, 13(3), 449-471. https://doi.org/10.34624/id.v13i3.25584pt_PT
dc.identifier.doi10.34624/id.v13i3.25584pt_PT
dc.identifier.issn1647-3582
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.8/7184
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade de Aveiropt_PT
dc.relationCenter for Research and Development in Mathematics and Applications
dc.relationCenter for Research and Development in Mathematics and Applications
dc.relationCentre for Tourism Research, Development and Innovation
dc.subjectProfessional developmentpt_PT
dc.subjectMathematicspt_PT
dc.subjectMathematics educationpt_PT
dc.subjectSolid geometrypt_PT
dc.subjectInterdisciplinaritypt_PT
dc.subjectFormação contínuapt_PT
dc.subjectMatemáticapt_PT
dc.subjectGeometria sólidapt_PT
dc.subjectEducação matemáticapt_PT
dc.subjectInterdisciplinaridadept_PT
dc.subjectFormación contínuapt_PT
dc.subjectEducación matemáticapt_PT
dc.subjectInterdisciplinariedadpt_PT
dc.titleUsing an interdisciplinary approach to the teaching of solid geometry in a professional development course for preschool and primary school teacherspt_PT
dc.title.alternativeUma abordagem interdisciplinar no ensino de geometria sólida num curso de formação contínua para educadores de infância e professores do 1º ciclopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.awardTitleCenter for Research and Development in Mathematics and Applications
oaire.awardTitleCenter for Research and Development in Mathematics and Applications
oaire.awardTitleCentre for Tourism Research, Development and Innovation
oaire.awardURIinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/6817 - DCRRNI ID/UIDB%2F04106%2F2020/PT
oaire.awardURIinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/6817 - DCRRNI ID/UIDP%2F04106%2F2020/PT
oaire.awardURIinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/6817 - DCRRNI ID/UIDB%2F04470%2F2020/PT
oaire.citation.endPage471pt_PT
oaire.citation.issue3pt_PT
oaire.citation.startPage449pt_PT
oaire.citation.titleIndagatio Didacticapt_PT
oaire.citation.volume13pt_PT
oaire.fundingStream6817 - DCRRNI ID
oaire.fundingStream6817 - DCRRNI ID
oaire.fundingStream6817 - DCRRNI ID
person.familyNameHall
person.familyNamePais
person.givenNameAndreia Oliveira
person.givenNameSónia
person.identifier.ciencia-idFD19-2486-6D2E
person.identifier.ciencia-id5019-B8B4-1E45
person.identifier.orcid0000-0001-8759-7927
person.identifier.orcid0000-0003-2834-2267
person.identifier.ridK-7902-2018
project.funder.identifierhttp://doi.org/10.13039/501100001871
project.funder.identifierhttp://doi.org/10.13039/501100001871
project.funder.identifierhttp://doi.org/10.13039/501100001871
project.funder.nameFundação para a Ciência e a Tecnologia
project.funder.nameFundação para a Ciência e a Tecnologia
project.funder.nameFundação para a Ciência e a Tecnologia
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication84a4a215-a045-46ab-b769-97911cb291c0
relation.isAuthorOfPublication47836870-8ba6-41a7-9dfb-b4b8db896b68
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery84a4a215-a045-46ab-b769-97911cb291c0
relation.isProjectOfPublication198b0a26-89c6-4507-9459-313b8f692514
relation.isProjectOfPublication12b5a55f-76f1-4cab-b7e3-cb84215f36c1
relation.isProjectOfPublication3a88203b-72d3-43e6-b11e-2805fe8b1821
relation.isProjectOfPublication.latestForDiscovery198b0a26-89c6-4507-9459-313b8f692514

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Pais et al_2021_Indagatio Didactica.pdf
Size:
1.43 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description: