Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

O sentido espacial na creche: a torre dos cubos

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Artigo PNA_o sentido espacial na creche.pdf334.91 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Este estudo visa perceber como se desenvolveu o sentido espacial num momento de brincadeira livre na creche entre 11 crianças (12/24 meses) e um adulto, no episódio denominado torre dos cubos. Adotando o paradigma interpretativo, recorreu-se à observação participante para aceder aos dados. Os resultados revelam comportamentos das crianças e do adulto (e.g., as crianças aproximam-se e afastam-se do local da construção; o adulto modela comportamentos) que nos levam a inferir que a criança desenvolve o sentido espacial de forma intuitiva e espontânea, na interação com objetos, com pares e com adulto(s) responsivo(s).
This study aims to understand how the spatial sense was developed in a moment of free play in the nursery between 11 children (12/24 months) and an adult, in the episode called tower of cubes. Adopting the interpretive paradigm, participant observation was used to access the data. The results reveal behaviors of children and adults (e.g., children approach and move away from the construction site; the adult models behaviors) that lead us to infer that the child develops the spatial sense intuitively and spontaneously, in the interaction with objects, with peers and with responsive adult(s).
Este estudio tiene como objetivo comprender cómo se desarrolló el sentido espacial en un momento de juego libre entre 11 niños (12/24 meses) y un adulto, en el episodio denominado torre de cubos. Adoptando el paradigma interpretativo, se utilizó la observación participante para acceder a los datos. Los resultados revelan comportamientos de niños y adultos (p. ej., los niños se acercan y se alejan del sitio de construcción; el adulto modela comportamientos) que nos llevan a inferir que el niño desarrolla el sentido espacial de manera intuitiva y espontánea, en la interacción con objetos, con pares y con adultos receptivos.

Description

Keywords

Adulto Criança Creche Sentido espacial Torre dos Cubos Tower of cubes Spatial sense Nursery Child Adult Sentido espacial Educación infantil Niño

Citation

Pinto, H., Dias I. S. e Duarte, N. (2023). O sentido espacial na creche: a torre dos cubos. PNA, 17(4), 347-370. https://doi.org/10.30827/pna.v17i4.26639

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Editorial Universidad de Granada

CC License

Altmetrics