Browsing by Author "Gouveia, Carlos A. M."
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- “É estar a ver a nossa casa a arder e atirar gasolina para o fogo”: poder, resistência e luta em defesa do planeta.Publication . Gouveia, Carlos A. M.; Alexandre, Marta
- Learning to use R2L in PortugalPublication . Gouveia, Carlos A. M.; Alexandre, Marta; Caels, Fausto Felix Geert; Claire Acevedo, Claire; Rose, David; Whittaker, RachelThis chapter reports on the use of the genre-based literacy pedagogy Reading to learn (R2L) in the cultural, educational and linguistic context of Portugal. R2L was officially introduced during the European Comenius project Teacher Learning for European Literacy Education (TeL4ELE). Following the project, R2L was introduced in pre-service teacher training programmes and in different university courses as part of their literacy development strategies. R2L workshops have been conducted in different parts of the country and there is a growing body of research on the use of R2L in different fields and educational settings (articles, book chapters, theses). Working closely with teachers and school boards, and creating interdisciplinary teams have proven to be crucial in overcoming initial resistance by professionals who claim to possess prior knowledge of genre principles (language teachers) and by those who fear R2L will compromise content teaching (subject teachers). Lack of materials on genre pedagogy, and the pre-existence of genre-related terminology in the Portuguese curriculum has led to a project to describe and exemplify the genres of the Portuguese curriculum and to promote dialogue between different genre-based approaches in use in Portugal.
- Teorias discursivas em diálogo: perspetivas e análisesPublication . Silva, Paulo Nunes da; Barbeiro, Luís; Caels, Fausto; Gouveia, Carlos A. M.; Santos, Joana Vieira; Marques, Carla; Barbeiro, CéliaTeorias Discursivas em Diálogo: Perspetivas e Análises oferece um olhar reflexivo sobre os textos escolares e académicos, numa perspetiva simultaneamente teórica e prática. O livro aborda a relação entre os textos e o contexto social; explora caminhos de análise segundo parâmetros discursivos; problematiza a organização dos textos em classes e apresenta propostas para a sua didatização. Adota, para o efeito, um enquadramento teórico múltiplo, convocando várias correntes linguísticas de pendor discursivo, com destaque para o Interacionismo Sociodiscursivo, a Linguística Sistémico-Funcional, a Análise do Discurso, a Análise Textual dos Discursos e a Sociolinguística Interacional. Esta abordagem heterogénea visa potenciar um entendimento mais aprofundado dos textos escolares e académicos, ao mesmo tempo que promove o diálogo entre teorias. O livro resulta de um percurso de reflexão e de escrita conjunta de sete investigadores do grupo Discurso e Práticas Discursivas Académicas do CELGA-ILTEC, da Universidade de Coimbra. As reflexões aqui reunidas constituem-se relevantes para todos os investigadores, professores e estudantes que se interessam pelo discurso por meio do qual se constrói o processo de ensino-aprendizagem.