ESSLei - Capítulos de livros
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESSLei - Capítulos de livros by Author "Abreu, Tiago"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Assistive Technology and Functional Diversity: Enabling EducationPublication . Ribeiro, Jaime; Faria, Graça; Abreu, Tiago; Silva, Sílvia; Bento, Lúcia; Freitas, DanielTechnological and contextual developments have been transforming society and, inevitably, education, bringing opportunities and challenges in ICT, particularly for those with diverse functioning. This chapter considers the implications of informing the professionals who support people with disabilities and summarises a set of technologies available to respond to functional diversity. It aims to discuss ways to promote accessible and inclusive education, focusing on technological tools to support involvement in learning. It presents the different concepts and culminates with a summary table, which compiles high-tech solutions to address functional diversity. It seeks to present a practical and easily accessible set of guidelines for those looking for options to enable their student’s participation in their learning. It aims to bridge the gap between a person’s potential and accomplishment, and foremost, to promote knowledge in effectively implementing assistive technologies.
- Tecnologias de Apoio e Diversidade Funcional: Contributos para uma Educação Acessível e InclusivaPublication . Ribeiro, Jaime; Bento, Lúcia; Faria, Graça; Silva, Sílvia; Rodrigues, Sara; Azevedo, Luís; Abreu, TiagoA educação do(a)s aluno(a)s que apresentam diversidade funcional é um desafio frequente. As limitações funcionais emergem e devem ser colmata- das com maior brevidade para não constituírem impedimento à aprendizagem. As Tecnologias de Apoio, com serviços especializados na avaliação e aconselhamento de Produtos de Apoio, assumem-se como cruciais para aquele(a)s com padrões atípicos de funcionamento. Todavia, a própria escola, enquanto instituição, deve estar capacitada de recursos competentes, ambientes acessíveis, currículos e atividades universalmente desenhados para se acomodarem às competências diversas do(a)s aluno(a)s em situação de vulnerabilidade. Este capítulo tenta sumariar um conjunto de tecnologias disponíveis como resposta à diversidade funcional. Almeja apresentar um conjunto de linhas orientadoras, prático e de fácil consulta, para quem procura as opções possíveis para o seu/sua aluno(a) e que necessita destas acomodações para tornar possível a participação na sua aprendizagem.