ESTG - Mestrado em Ciência de Dados
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Browsing ESTG - Mestrado em Ciência de Dados by advisor "Gonçalves, Dulce Cristina dos Santos Iria"
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- Health literacy of the Leiria Polytechnic AcademiaPublication . Ascenso, Rita Margarida Teixeira; Dias, Sara Alexandra da Fonseca Marques Simões; Luís, Luís Francisco Soares; Gonçalves, Dulce Cristina dos Santos IriaLiteracy spans from economic, and financial to digital and information literacy, environmental and environmental sustainability and energy, and statistics literacy to health literacy. Health literacy (HL) has several definitions and numerous HL assessment tools. World Health Organization (WHO) has the 1998 Health Promotion Glossary and defines HL; “Health literacy implies the achievement of a level of knowledge, personal skills and confidence to take action to improve personal and community health by changing personal lifestyles and living conditions”. Several systematic reviews on HL identified tools for HL assessment, namely: Short Assessment of Health Literacy (SAHL) questionnaire and the European Health Literacy Survey with 47 questions (HLS-EU-Q47), with 16 questions (HLS-EU-Q16) , and with only 6 questions (HLS-EU-Q6). These have already been translated into Portuguese and used to assess HL since 2017. In a study published in 2022, Pedro et. al. described that almost half of higher education students in Portugal had inadequate or problematic health literacy levels, with no significant differences between first and last-year students but variations among health-related courses. Data revealed that HL tends to be adequate or excellent among those students with health-related degrees. Limited HL is confirmed at university and higher education students. Is it true in the Polytechnic of Leiria academia? This work follows the CRISP-DM methodology, used for data mining, to perform the exploratory analysis of existing data. Data came from the survey applied to the academia of the Polytechnic of Leiria. HLS-EU-Q16 was applied between 8th December 2020 and 26th March 2021 and saved. Data mining was proposed as a dissertation in the first edition of Data Science Masters. The objectives to be fulfilled by executing the work, started with a Literature review, from a perspective of business understanding and text mining was used. Dataset characteristics were deeply analysed, starting from 431 survey participants. After the whole sample analysis, data mining for students’ subset was performed. Classification analysis and predictive data analysis were performed to achieve School classification based on HL index.
- PROJETO DE TRANSFORMAÇÃO DIGITAL NO IEFP, IPPublication . Roque, Celia Maria Gomes; Gonçalves, Dulce Cristina dos Santos IriaVivemos uma conjuntura de profundas mudanças na economia e na sociedade, marcada por grandes incertezas e pela crescente digitalização. A transformação para o digital está a acelerar em todas as organizações, sejam elas públicas ou privadas. As soluções tecnológicas estão disponíveis e multiplicam-se um pouco por toda a parte, para fazer diferente, mais rápido e com menos recursos. A revolução em curso surpreende-nos a cada segundo com a Inteligência Artificial a liderar processos de inovação, integrando-se com modelos de Machine Learning e com robots. As potencialidades do Robotic Process Automation (RPA) estão a ser exploradas, permitindo a otimização de recursos, substituindo pessoas em tarefas sem valor acrescentado. O projeto que aqui se apresenta pretende sugerir uma mudança profunda numa organização com o aproveitamento deste novo mundo tecnológico e digital. Com recurso a processos de automação, integrando a inteligência artificial e os Large Language Models (LLM) será demonstrado o potencial de transformação de um serviço público e da sua forma de interagir com o cidadão. Propõe-se um processo de automação para cumprir o circuito de registo administrativo de documentos nos sistemas informáticos da organização e um Chatbot para integração com o site desta, alimentado por documentos de temas exclusivos dessa organização para posterior esclarecimento das dúvidas dos cidadãos / clientes. A adaptação à revolução digital é urgente e necessária e os serviços públicos não podem deixar de se envolver e de mudar a sua forma de estar e de prestar serviços. Porque um serviço público existe para satisfazer as necessidades dos cidadãos, estes, cada vez mais exigentes e informados, questionam sobre a execução, a transparência no processo de decisão, a própria capacidade de resposta. O projeto assume, por isso, particular relevância num contexto em que fazer mais e melhor e de forma inovadora tem que passar a fazer parte do nosso dia a dia.