Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Health literacy of the Leiria Polytechnic Academia

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Rita_Ascenso_Dissertation_report_c_f.pdf9.81 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Literacy spans from economic, and financial to digital and information literacy, environmental and environmental sustainability and energy, and statistics literacy to health literacy. Health literacy (HL) has several definitions and numerous HL assessment tools. World Health Organization (WHO) has the 1998 Health Promotion Glossary and defines HL; “Health literacy implies the achievement of a level of knowledge, personal skills and confidence to take action to improve personal and community health by changing personal lifestyles and living conditions”. Several systematic reviews on HL identified tools for HL assessment, namely: Short Assessment of Health Literacy (SAHL) questionnaire and the European Health Literacy Survey with 47 questions (HLS-EU-Q47), with 16 questions (HLS-EU-Q16) , and with only 6 questions (HLS-EU-Q6). These have already been translated into Portuguese and used to assess HL since 2017. In a study published in 2022, Pedro et. al. described that almost half of higher education students in Portugal had inadequate or problematic health literacy levels, with no significant differences between first and last-year students but variations among health-related courses. Data revealed that HL tends to be adequate or excellent among those students with health-related degrees. Limited HL is confirmed at university and higher education students. Is it true in the Polytechnic of Leiria academia? This work follows the CRISP-DM methodology, used for data mining, to perform the exploratory analysis of existing data. Data came from the survey applied to the academia of the Polytechnic of Leiria. HLS-EU-Q16 was applied between 8th December 2020 and 26th March 2021 and saved. Data mining was proposed as a dissertation in the first edition of Data Science Masters. The objectives to be fulfilled by executing the work, started with a Literature review, from a perspective of business understanding and text mining was used. Dataset characteristics were deeply analysed, starting from 431 survey participants. After the whole sample analysis, data mining for students’ subset was performed. Classification analysis and predictive data analysis were performed to achieve School classification based on HL index.
A Literacia abrange desde a área económica e financeira até à literacia digital e da informação, passando pela literacia ambiental e da sustentabilidade ambiental e da energia, pela literacia estatística e pela Literacia da Saúde. A Literacia em Saúde (HL, Health Literacy) tem várias definições e numerosos instrumentos de avaliação da HL. A Organização Mundial de Saúde (OMS) apresenta a definição de Literacia em Saúde como: “o grau em que os indivíduos têm a capacidade de obter, processar e entender as informações básicas de saúde para utilizarem os serviços e tomarem decisões adequadas de saúde”. Entre as ferramentas de avaliação de HL existe o questionário Short Assessment of Health Literacy (SAHL) e a nível europeu existe o Health Literacy Survey com 47 questões (HLSEU- Q47), com 16 questões (HLS-EU-Q16) e com apenas 6 questões (HLS-EU-Q6) . Estes já foram traduzidos para português e utilizados para avaliar a HL desde 2017. Num estudo publicado em 2022, Pedro verificou que quase metade dos estudantes do ensino superior em Portugal apresentava níveis inadequados ou problemáticos de literacia em saúde, sem diferenças significativas entre os estudantes do primeiro e do último ano, mas com variações entre os cursos relacionados com a saúde. Os dados revelaram que o nível de literacia em saúde tende a ser adequado ou excelente entre os estudantes dos cursos da área da saúde. Confirma-se que a literacia em saúde é limitada nos estudantes universitários e do ensino superior. Será que isso é verdade na população académica do Politécnico de Leiria? Esta tese segue a metodologia CRISP-DM, utilizada para data mining, para efetuar a análise exploratória dos dados existentes. Os dados são provenientes do inquérito aplicado na comunidade académica do Politécnico de Leiria. O HLS-EU-Q16 foi aplicado entre 8 de dezembro de 2020 e 26 de março de 2021 e guardado. O dataset foi proposto como tese na primeira edição do Mestrado em Ciência de Dados. Os objetivos a cumprir com a execução do trabalho, iniciaram-se com uma revisão da literatura, numa perspetiva de compreensão do negócio; tendo-se utilizado text mining. As caraterísticas dos dados foram analisadas, a partir de 431 respostas dos participantes no inquérito. Após a análise de toda a população, foi efetuada a extração de dados para o subconjunto de estudantes. Foi efetuada a análise e a classificação para obter a previsão de escola com base nos índices de HL.

Description

Keywords

Text mining Data mining Health literacy Healthcare Disease prevention Health promotion Leiria academia population

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue