Publication
Technology-mediated training programs for school health teams on special health care needs: a scoping review
datacite.subject.fos | Ciências Médicas::Ciências da Saúde | |
datacite.subject.sdg | 03:Saúde de Qualidade | |
datacite.subject.sdg | 04:Educação de Qualidade | |
datacite.subject.sdg | 17:Parcerias para a Implementação dos Objetivos | |
dc.contributor.author | Pires, Maria do Céu Coelho Monteiro | |
dc.contributor.author | Barbieri-Figueiredo, Maria do Céu Aguiar | |
dc.contributor.author | Cardoso, Daniela Filipa Batista | |
dc.contributor.author | Duque, Filipa Margarida | |
dc.contributor.author | Tricas-Sauras, Maria Sandra | |
dc.contributor.author | Prosen, Mirko | |
dc.contributor.author | Menino, Eva Guilherme | |
dc.contributor.editor | Sousa, Paulino Artur Ferreira de | |
dc.date.accessioned | 2025-09-01T13:51:15Z | |
dc.date.available | 2025-09-01T13:51:15Z | |
dc.date.issued | 2025-08-07 | |
dc.description | Article number - e20240328 | |
dc.description.abstract | Objective: To map technology-mediated training programs for school health teams thataddress special health needs in the school environment and to identify their characteristics.Method: The review followed the JBI methodology. Eight databases were searched forpublished and gray literature. Studies published in Portuguese, English or Spanish since2000 were included to capture emerging training programs. Results: Of the 1,106 studiesidentified, 29 were reviewed in full and eight were included in the final analysis. All studieswere carried out in the United States of America. Program topics included chronic healthconditions such as diabetes, asthma, procedures, as well as emergency situations, all aimed atschool nurses and based on a conceptual or pedagogical framework. The programs includedthematic modules of various lengths and offered online and hybrid training through variousdigital educational resources. Conclusions: Programs focused on chronic health conditionsand assessed professionals' knowledge, skill development, self-efficacy, and confidence; fewstudies provided a detailed exploration of the underlying pedagogical models and did notuse formative assessment. | eng |
dc.description.abstract | Objetivo: Mapear programas de formación mediados por tecnología para equipos de salud escolar que aborden necesidades especiales de salud en el entorno escolar e identificar sus características. Método: La revisión siguió la metodología del JBI. Se buscaron literatura publicada y gris en ocho bases de datos. Se incluyeron estudios publicados en portugués, inglés o español desde el año 2000 para identificar los programas de formación emergentes. Resultados: De los 1.106 estudios identificados, 29 fueron revisados en su totalidad y ocho fueron incluidos en el análisis final. Todos los estudios fueron realizados en los Estados Unidos de América. Los temas del programa incluyeron condiciones de salud crónicas como diabetes, asma, procedimientos, así como situaciones de emergencia, todos dirigidos a enfermeros escolares y basados en un marco conceptual o pedagógico. Los programas incluyeron módulos temáticos de diversa duración y ofrecieron formación en línea e híbrida a través de diversos recursos educativos digitales. Conclusiones: Los programas se centraron en las condiciones de salud crónicas y evaluaron el conocimiento, el desarrollo de habilidades, la autoeficacia y la confianza de los profesionales; pocos estudios proporcionaron una exploración detallada de los modelos pedagógicos subyacentes y no utilizaron una evaluación formativa. | spa |
dc.description.abstract | Objetivo: Mapear programas de treinamento mediados por tecnologia para equipes de saúde escolar que abordem necessidades especiais de saúde no ambiente escolar e identificar suas características. Método: A revisão seguiu a metodologia do JBI. Foram pesquisadas oito bases de dados para literatura publicada e cinzenta. Estudos publicados em português, inglês ou espanhol desde 2000 foram incluídos para capturar programas de treinamento emergentes. Resultados: Dos 1.106 estudos identificados, 29 foram revisados na íntegra e oito foram incluídos na análise final. Todos os estudos foram realizados nos Estados Unidos da América. Os tópicos do programa incluíam condições crônicas de saúde, como diabetes, asma, procedimentos e situações de emergência, todos voltados para enfermeiros escolares e baseados em uma estrutura conceitual ou pedagógica. Os programas incluíam módulos temáticos de durações variadas e ofereciam treinamento on-line e híbrido por meio de vários recursos educacionais digitais. Conclusões: Os programas concentraram-se em condições crônicas de saúde e avaliaram o conhecimento, o desenvolvimento de habilidades, a autoeficácia e a confiança dos profissionais; poucos estudos forneceram uma exploração detalhada dos modelos pedagógicos subjacentes e não usaram avaliação formativa. | por |
dc.description.sponsorship | This study was financed in part by the Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - Brasil (CNPq) process: 401923/2024-0 (spanish language version). | |
dc.identifier.citation | Pires MDCCM, Barbieri-Figueiredo MDCA, Cardoso DFB, Duque FM, Tricas-Sauras MS, Prosen M, Menino EG. Technology-mediated training programs for school health teams on special health care needs: a scoping review. Rev Esc Enferm USP. 2025 May 9;59:e20240328. doi: 10.1590/1980-220X-REEUSP-2024-0328en. PMID: 40341907; PMCID: PMC12064086. | |
dc.identifier.doi | 10.1590/1980-220x-reeusp-2024-0328en | |
dc.identifier.eissn | 1980-220X | |
dc.identifier.issn | 0080-6234 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.8/13941 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.peerreviewed | yes | |
dc.publisher | Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem | |
dc.relation.hasversion | https://www.scielo.br/j/reeusp/a/WJLttQC37PWbbyfJDqmkskK/?lang=en | |
dc.relation.ispartof | Revista da Escola de Enfermagem da USP | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | School Health Services | |
dc.subject | Child Health | |
dc.subject | Professional Training | |
dc.subject | Educational Technology | |
dc.subject | School Nursing | |
dc.subject | Servicios de Salud Escolar | |
dc.subject | Salud Infantil | |
dc.subject | Capacitación Profesional | |
dc.subject | Tecnología Educacional | |
dc.subject | Servicios de Enfermería Escolar | |
dc.subject | Serviços de Saúde Escolar | |
dc.subject | Saúde da Criança | |
dc.subject | Capacitação Profissional | |
dc.subject | Tecnologia Educacional | |
dc.subject | Serviços de Enfermagem Escolar | |
dc.title | Technology-mediated training programs for school health teams on special health care needs: a scoping review | eng |
dc.title.alternative | Programas de capacitación mediados por tecnología para equipos de salud escolar sobre necesidades especiales de atención de salud: una revisión del alcance | spa |
dc.title.alternative | Programas de treinamento mediados por tecnologia para equipes de saúde escolar sobre necessidades especiais de saúde: uma revisão de escopo | por |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.endPage | 12 | |
oaire.citation.startPage | 1 | |
oaire.citation.title | Revista da Escola de Enfermagem da U S P | |
oaire.citation.volume | 59 | |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |
person.familyName | Menino | |
person.givenName | Eva | |
person.identifier.ciencia-id | C51E-6D76-88B5 | |
person.identifier.orcid | 0000-0002-6761-9364 | |
relation.isAuthorOfPublication | 12c02520-b61a-437a-9d4c-12e1d019d568 | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 12c02520-b61a-437a-9d4c-12e1d019d568 |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- Technology-mediated training programs for school health teams on special health care needs a scoping review.pdf
- Size:
- 617.86 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
License bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- license.txt
- Size:
- 1.32 KB
- Format:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Description: