Repository logo
 
Publication

Technology-mediated training programs for school health teams on special health care needs: a scoping review

datacite.subject.fosCiências Médicas::Ciências da Saúde
datacite.subject.sdg03:Saúde de Qualidade
datacite.subject.sdg04:Educação de Qualidade
datacite.subject.sdg17:Parcerias para a Implementação dos Objetivos
dc.contributor.authorPires, Maria do Céu Coelho Monteiro
dc.contributor.authorBarbieri-Figueiredo, Maria do Céu Aguiar
dc.contributor.authorCardoso, Daniela Filipa Batista
dc.contributor.authorDuque, Filipa Margarida
dc.contributor.authorTricas-Sauras, Maria Sandra
dc.contributor.authorProsen, Mirko
dc.contributor.authorMenino, Eva Guilherme
dc.contributor.editorSousa, Paulino Artur Ferreira de
dc.date.accessioned2025-09-01T13:51:15Z
dc.date.available2025-09-01T13:51:15Z
dc.date.issued2025-08-07
dc.descriptionArticle number - e20240328
dc.description.abstractObjective: To map technology-mediated training programs for school health teams thataddress special health needs in the school environment and to identify their characteristics.Method: The review followed the JBI methodology. Eight databases were searched forpublished and gray literature. Studies published in Portuguese, English or Spanish since2000 were included to capture emerging training programs. Results: Of the 1,106 studiesidentified, 29 were reviewed in full and eight were included in the final analysis. All studieswere carried out in the United States of America. Program topics included chronic healthconditions such as diabetes, asthma, procedures, as well as emergency situations, all aimed atschool nurses and based on a conceptual or pedagogical framework. The programs includedthematic modules of various lengths and offered online and hybrid training through variousdigital educational resources. Conclusions: Programs focused on chronic health conditionsand assessed professionals' knowledge, skill development, self-efficacy, and confidence; fewstudies provided a detailed exploration of the underlying pedagogical models and did notuse formative assessment.eng
dc.description.abstractObjetivo: Mapear programas de formación mediados por tecnología para equipos de salud escolar que aborden necesidades especiales de salud en el entorno escolar e identificar sus características. Método: La revisión siguió la metodología del JBI. Se buscaron literatura publicada y gris en ocho bases de datos. Se incluyeron estudios publicados en portugués, inglés o español desde el año 2000 para identificar los programas de formación emergentes. Resultados: De los 1.106 estudios identificados, 29 fueron revisados en su totalidad y ocho fueron incluidos en el análisis final. Todos los estudios fueron realizados en los Estados Unidos de América. Los temas del programa incluyeron condiciones de salud crónicas como diabetes, asma, procedimientos, así como situaciones de emergencia, todos dirigidos a enfermeros escolares y basados en un marco conceptual o pedagógico. Los programas incluyeron módulos temáticos de diversa duración y ofrecieron formación en línea e híbrida a través de diversos recursos educativos digitales. Conclusiones: Los programas se centraron en las condiciones de salud crónicas y evaluaron el conocimiento, el desarrollo de habilidades, la autoeficacia y la confianza de los profesionales; pocos estudios proporcionaron una exploración detallada de los modelos pedagógicos subyacentes y no utilizaron una evaluación formativa.spa
dc.description.abstractObjetivo: Mapear programas de treinamento mediados por tecnologia para equipes de saúde escolar que abordem necessidades especiais de saúde no ambiente escolar e identificar suas características. Método: A revisão seguiu a metodologia do JBI. Foram pesquisadas oito bases de dados para literatura publicada e cinzenta. Estudos publicados em português, inglês ou espanhol desde 2000 foram incluídos para capturar programas de treinamento emergentes. Resultados: Dos 1.106 estudos identificados, 29 foram revisados na íntegra e oito foram incluídos na análise final. Todos os estudos foram realizados nos Estados Unidos da América. Os tópicos do programa incluíam condições crônicas de saúde, como diabetes, asma, procedimentos e situações de emergência, todos voltados para enfermeiros escolares e baseados em uma estrutura conceitual ou pedagógica. Os programas incluíam módulos temáticos de durações variadas e ofereciam treinamento on-line e híbrido por meio de vários recursos educacionais digitais. Conclusões: Os programas concentraram-se em condições crônicas de saúde e avaliaram o conhecimento, o desenvolvimento de habilidades, a autoeficácia e a confiança dos profissionais; poucos estudos forneceram uma exploração detalhada dos modelos pedagógicos subjacentes e não usaram avaliação formativa.por
dc.description.sponsorshipThis study was financed in part by the Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - Brasil (CNPq) process: 401923/2024-0 (spanish language version).
dc.identifier.citationPires MDCCM, Barbieri-Figueiredo MDCA, Cardoso DFB, Duque FM, Tricas-Sauras MS, Prosen M, Menino EG. Technology-mediated training programs for school health teams on special health care needs: a scoping review. Rev Esc Enferm USP. 2025 May 9;59:e20240328. doi: 10.1590/1980-220X-REEUSP-2024-0328en. PMID: 40341907; PMCID: PMC12064086.
dc.identifier.doi10.1590/1980-220x-reeusp-2024-0328en
dc.identifier.eissn1980-220X
dc.identifier.issn0080-6234
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.8/13941
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyes
dc.publisherUniversidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
dc.relation.hasversionhttps://www.scielo.br/j/reeusp/a/WJLttQC37PWbbyfJDqmkskK/?lang=en
dc.relation.ispartofRevista da Escola de Enfermagem da USP
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSchool Health Services
dc.subjectChild Health
dc.subjectProfessional Training
dc.subjectEducational Technology
dc.subjectSchool Nursing
dc.subjectServicios de Salud Escolar
dc.subjectSalud Infantil
dc.subjectCapacitación Profesional
dc.subjectTecnología Educacional
dc.subjectServicios de Enfermería Escolar
dc.subjectServiços de Saúde Escolar
dc.subjectSaúde da Criança
dc.subjectCapacitação Profissional
dc.subjectTecnologia Educacional
dc.subjectServiços de Enfermagem Escolar
dc.titleTechnology-mediated training programs for school health teams on special health care needs: a scoping revieweng
dc.title.alternativeProgramas de capacitación mediados por tecnología para equipos de salud escolar sobre necesidades especiales de atención de salud: una revisión del alcancespa
dc.title.alternativeProgramas de treinamento mediados por tecnologia para equipes de saúde escolar sobre necessidades especiais de saúde: uma revisão de escopopor
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage12
oaire.citation.startPage1
oaire.citation.titleRevista da Escola de Enfermagem da U S P
oaire.citation.volume59
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
person.familyNameMenino
person.givenNameEva
person.identifier.ciencia-idC51E-6D76-88B5
person.identifier.orcid0000-0002-6761-9364
relation.isAuthorOfPublication12c02520-b61a-437a-9d4c-12e1d019d568
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery12c02520-b61a-437a-9d4c-12e1d019d568

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Technology-mediated training programs for school health teams on special health care needs a scoping review.pdf
Size:
617.86 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.32 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: