Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
200.63 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo teórico visa refletir sobre o papel da interação criança-educador em contexto de creche e o significado desta relação no desenvolvimento/aprendizagem da criança. Entendendo a creche como um contexto educativo de relações afetivas e interações, sustenta-se em dados advindos das neurociências para discutir a vertente emocional no processo de desenvolvimento/aprendizagem. Os dados levantados sugerem que, em creche, a interação criança/educador constitui-se como uma rede de afetos que permite à criança significar as suas ações e o mundo que a rodeia. É este envolvimento (relacional e interativo), sustentado em vínculos afetivos, que ampara o processo de desenvolvimento/aprendizagem da criança
This theoretical article aims to reflect on the role of the child-educator interaction in a day care context and the meaning of this relationship in the child's development/learning. Understanding day care as an educational context of affective relationships and interactions, it is based on data from neurosciences to discuss the emotional aspect in the development/learning process. The collected data suggest that, in a day care context, the child/educator interaction is formed as a network of affections that allows the child to give meaning to his actions and the world around him. It is this involvement (relational and interactive), assisted by affective bonds, that supports the child's development/learning process.
Este artículo teórico tiene como objetivo reflexionar sobre el papel de la interacción niño-educador en un contexto de guardería y el significado de esta relación en el desarrollo/aprendizaje del niño. Entendiendo la guardería como un contexto educativo de relaciones e interacciones afectivas, se basa en datos de las neurociencias para discutir el aspecto emocional en el proceso de desarrollo/aprendizaje. Los datos recogidos sugieren que, en una guardería, la interacción niño/educador se constituye como una red de afectos que permite al niño dar sentido a sus acciones y al mundo que le rodea. Es esta implicación (relacional e interactiva), sustentada en vínculos afectivos, la que sustenta el proceso de desarrollo/aprendizaje del niño.
This theoretical article aims to reflect on the role of the child-educator interaction in a day care context and the meaning of this relationship in the child's development/learning. Understanding day care as an educational context of affective relationships and interactions, it is based on data from neurosciences to discuss the emotional aspect in the development/learning process. The collected data suggest that, in a day care context, the child/educator interaction is formed as a network of affections that allows the child to give meaning to his actions and the world around him. It is this involvement (relational and interactive), assisted by affective bonds, that supports the child's development/learning process.
Este artículo teórico tiene como objetivo reflexionar sobre el papel de la interacción niño-educador en un contexto de guardería y el significado de esta relación en el desarrollo/aprendizaje del niño. Entendiendo la guardería como un contexto educativo de relaciones e interacciones afectivas, se basa en datos de las neurociencias para discutir el aspecto emocional en el proceso de desarrollo/aprendizaje. Los datos recogidos sugieren que, en una guardería, la interacción niño/educador se constituye como una red de afectos que permite al niño dar sentido a sus acciones y al mundo que le rodea. Es esta implicación (relacional e interactiva), sustentada en vínculos afectivos, la que sustenta el proceso de desarrollo/aprendizaje del niño.
Description
Keywords
Criança Educador Creche Interações Afetos Affections Interaction Day care Educator Child Afecciones Interacción Guardería Niño
Citation
DIAS, Maria Isabel Pinto Simões. A INTERAÇÃO CRIANÇA-EDUCADOR EM CONTEXTO DE CRECHE: APRENDENDO NUMA REDE DE AFETOS. EDUCERE - Revista da Educação da UNIPAR, [S. l.], v. 22, n. 2, 2022. DOI: 10.25110/educere.v22i2.2022.9079. Disponível em: https://revistas.unipar.br/index.php/educere/article/view/9079. Acesso em: 20 set. 2024.
Publisher
Unipar