Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Homegreens: Aquaponics and Education
    Publication . Carreira, Rute; Pessanha, Luis
    The Homegreens project aims to develop small freshwater or saltwater aquaponic systems, which can be in-stalled in schools, serving as a pedagogical tool for the apprenticeship of subjects such as biology and sustaina-bility to the juvenile audience. A multidisciplinary team of designers, biologists, and agronomists was responsi-ble for the project’s research. The development and installation of experimental models, for qualitative analy-sis of user interaction, determined the methodology layout. This small-scale aquaponic system consists of two different grow beds, an aquarium with a capacity of 45L, a separating barrier for plants’ roots, a biofilter mesh with an integrated aerator, a valve for sediment cleaning, and two tripods. The involvement and the interaction with the Homegreens’ aquaponic system provides a group learning oppor-tunity, which contributes to environmental literacy in children with relevant values and experiences.
  • Homegreens - Aquaponia e Educação
    Publication . Carreira, Rute Vanessa Silva; Pessanha, Luis Miguel de Sousa Pereira Colaço
    A aquaponia é uma prática de produção que surge da combinação de duas técnicas: hidroponia e aquacultura. Esta atividade consiste na construção de um ecossistema natural, que permite o cultivo de plantas suportadas por um substrato, através das águas enriquecidas com nutrientes provenientes da aquacultura. Este tipo de produção oferece várias vantagens, designadamente económicas e ecológicas. O projeto Homegreens visa o desenvolvimento de pequenos sistemas aquapónicos de água doce ou salgada, que podem ser instalados em escolas, servindo como ferramenta pedagógica para a introdução de conteúdos como a biologia e sustentabilidade ao público infantojuvenil. Este projeto foi desenvolvido por uma equipa multidisciplinar de designers, biólogos e engenheiros agrónomos, responsáveis pelas diversas vertentes da investigação. A metodologia foi baseada no desenvolvimento e na instalação de modelos experimentais, para análise qualitativa relativa à interação com o utilizador. Este sistema aquapónico de pequena escala é constituído por duas camas de cultivo opcionais, um aquário com capacidade para 45L, uma barreira separadora para as raízes das plantas, um suporte para biofiltro com arejador integrado, uma válvula para limpeza de sedimentos e três diferentes estruturas de suporte. Foram conduzidos testes laboratoriais com a finalidade de viabilizar uma análise quantitativa sobre a utilização da cortiça para efeitos de cama de cultivo. O envolvimento e a interação com os modelos desenvolvidos, indica que o sistema aquapónico Homegreens proporciona uma oportunidade de aprendizagem em grupo, que contribui com valores e experiências importantes para a conceção de uma literacia ambiental nas crianças.
  • Homegreens - Aquaponics System as an Educational Tool towards a Sustainable Future
    Publication . Carreira, Rute; Diz, Francisco; Pessanha, Luis; Bernardino, Raul; Franco, Inês M.; Mota, Alexandra; Faustino, Emanuel; Silva, Orlando R.; Ferreira, Susana M. F.
    Aquaponics is an integrated production practice that emerges from the combi-nation of two farming techniques: hydroponics and aquaculture. It consists in a simulation of a natural ecosystem that grows plants without soil substrate in the nutrient enriched waters recirculated from aquaculture systems. This type of production offers several advantages, namely economic and ecological ones. Homegreens is a project that aims to create small saltwater and freshwater aquaponic sys-tems, which can be installed in schools and serve as a didactic tool for introducing contents such as biology and sustainability to a juvenile audience. Implemented by a designers, biol-ogists and agronomists’ multidisciplinary team, the methodology was based on the develop-ment and quantitative validation of prototypes, and the installation and qualitative analyses of user’s interaction. These small scale aquaponic systems consists on a grow bed, an aquarium with a capacity for 45L, a protection barrier for the plant’s roots, aeration, biofilters and a thermostat. Sever-al simplified models were developed, presented and installed in two primary schools. Labor-atory tests were conducted to validate the use of a cork grow bed and a 3D printed polya-cid lactic (PLA) aeration and biofilter system. Children’s engagement and interaction with these simplified models, indicates that these systems will provide a biology and sustainability related group learning opportunity.