Browsing by Issue Date, starting with "1994"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- Dynamic analysis of a refrigerated roomPublication . Carvalho, Maria da Graça; Pitarma, Rui A.; Pereira, Filipe D.; Ramos, João António EstevesThe prediction of velocity and temperature distributions in a refrigerated room generally requires the simultaneous three-dimensional solution of the equations governing the flow pattern (Navier-stokes equations for buoyant flows) and the energy equation. This paper presents numerical predictions and experimental validation of the three-dimensional turbulent flow inside two different three-dimensional refrigeration chambers with forced convection. The refrigerated rooms are a 26 m3 living produce storage room and a 10 m3 yogurt truck refrigerated chamber. Agreement between measured and predicted values was very satisfactory for engineering purposes. The model is very useful in chamber's design since an important tool to predict food storage in order to allow energy savings.
- A narrativa no processo de desenvolvimento do professorPublication . Oliveira, Lúcia
- The weathering ability of higher plants. The case of Ailanthus altissima (Miller) SwinglePublication . Almeida, M. T.; Mouga, T.; Barracosa, P.The growth of higher plants in monuments causes wheathering of the substrata and can be one of the biggest problems for conservators.
- Eu escrevo, tu lês, ele analisa : ou os sujeitos da produção e análise de textos para / pelas criançasPublication . Nobre, CristinaEsta comunicação pretende abrir um espaço de reflexão duplamente direccionado. Por um lado, tecem-se considerações sobre os sujeitos do processo de ensino/aprendizagem centrado na leitura de textos de literatura para a infância, isto é, o autor de textos infantis, o leitor desses textos e o professor da Escola. Pretende-se demonstrar que os sujeitos dessas práticas têm mudado muito ao longo destes últimos anos, e ao sabor das novas práticas lectivas que os acompanham, e que essa mudança é um factor positivo da evolução pedagógica. Por outro lado, passam-se em revista algumas práticas de análise e de leitura do texto infantil, para tentar chegar à síntese final de que algumas podem permitir e legitimar a produção de textos pelas próprias crianças, numa afirmação clara de que “escrever é crescer”.
- Excavated monuments as environment for plants - Conímbriga, Portugal: a study casePublication . Mouga, Teresa; Almeida, Maria Teresa F.