Browsing by Author "Oliveira, M. F."
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- A reflection on explanatory factors for COVID -19: A comparative study between countriesPublication . Santos, E.; Oliveira, M. F.; Ratten, V.; Tavares, F.; Tavares, V.The COVID-19 pandemic is the biggest problem facing the world nowadays. Each country in the world has its own characteristics, which means that its governments, at different rhythms, adopt identical measures to combat this new virus. This article aims to perform a comparative study between countries with a population similar to the Portuguese in number of inhabitants and to find out which factors may explain the numbers registered with the COVID-19 pandemic. The results show that the countries that carried out more population tests have higher values in tourism, secu rity, innovation, competitiveness, and GDP per capita indicators. There is a significant and positive relationship between temperature and the daily cases of COVID-19 infections. The results found contribute to a greater knowledge of the behavior of this disease according to the characteristics of each country, making it useful for international business managers to compare and contrast different country environ mental conditions in order to define alternative strategies to overcome this great period of disturbance more quickly.
- A tecnologia como facilitador no processo ensino-aprendizagem da MatemáticaPublication . Santos, E.; Oliveira, M. F.; Tavares, F. O.As experiências que o ser humano vivencia em sociedade ao longo da sua vida desempenham um papel muito importante na construção do seu conhecimento. A aprendizagem é, portanto, uma atividade socialmente mediada por diferentes intervenientes, entre os quais se destacam, os professores, os colegas de turma e o uso de tecnologias. Deste modo, pretende-se averiguar se o uso do software GeoGebra é um elemento facilitador na aprendizagem e de melhoria do desempenho dos estudantes na área de Matemática. Participaram neste estudo, 80 estudantes da licenciatura de Educação Básica. Os estudantes realizaram atividades em grupos com e sem a utilização de software e, participaram também no preenchimento de um questionário que analisava a sua perceção acerca do uso do referido software, no estudo de funções. Os resultados evidenciam que a perceção dos estudantes sobre a utilização do software é positiva e que o seu desempenho melhora significativamente quando o utilizam para a resolução de atividades em grupo, havendo interação entre o professor e os estudantes. Assim, constata-se que, no ensino com recurso a software, o professor desempenha um papel de facilitador do processo de aprendizagem e que, os estudantes enquanto futuros professores consideram também utilizar o software no ensino, pois consideram-no um instrumento potencializador da aprendizagem. Perante estes resultados, espera-se que os futuros professores recorram à utilização de tecnologias atuais, em contexto de sala de aula, de modo a melhorar a confiança e o entusiasmo dos estudantes na Matemática.
- The Importance of E-Commerce and Customer Relationships in Times of COVID-19 PandemicPublication . Oliveira, M. F.; Tavares, F.; Diogo, A.; Ratten, V.; Santos, E.; Ratten, V.; Thaichon P.A digital transformation in the world, the purchase of products, or possible services, is just a click away through e-commerce. The online consumer is increasingly knowledgeable and demanding. That’s why in online shopping it is important to maintain the good relationship between the company and the customer. This investigation aims to study the importance of the e-commerce in the context of a COVID-19 pandemic and relationship with customers. In terms of methodology, the questionnaire was used, with the sample consisting of 306 individuals who shopped online at least once. The results show that, since the quarantine of the COVID-19 pandemic, most of the individuals have started to use e-commerce more often. Data also show a positive and significant relationship between the dimensions of the e-commerce scale and the relationship with customers. It is expected that this study will contribute to the increase in the scientific knowledge of retailers, and a better identification of products purchased online, the type of actions valued by consumers, as well as the relationship of customers with the e-commerce. This knowledge can be essential for the definition and the implementation of policies and management strategies for the e-commerce platforms that enhance better organizational results.