Browsing by Author "Freitas, Daniel"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Assistive Technology and Functional Diversity: Enabling EducationPublication . Ribeiro, Jaime; Faria, Graça; Abreu, Tiago; Silva, Sílvia; Bento, Lúcia; Freitas, DanielTechnological and contextual developments have been transforming society and, inevitably, education, bringing opportunities and challenges in ICT, particularly for those with diverse functioning. This chapter considers the implications of informing the professionals who support people with disabilities and summarises a set of technologies available to respond to functional diversity. It aims to discuss ways to promote accessible and inclusive education, focusing on technological tools to support involvement in learning. It presents the different concepts and culminates with a summary table, which compiles high-tech solutions to address functional diversity. It seeks to present a practical and easily accessible set of guidelines for those looking for options to enable their student’s participation in their learning. It aims to bridge the gap between a person’s potential and accomplishment, and foremost, to promote knowledge in effectively implementing assistive technologies.
- Interfaces de acesso ao computador para pessoas com limitações motoras: um estado da artePublication . Freitas, Daniel; Rodrigues, Sara; Ribeiro, Jaime; Décio Nascimento Guimarães; Douglas Christian Ferrari de Melo; Ribeiro, Jaime MoreiraIntrodução Na última década, ocorreu um considerável aumento na utilização de ferramentas digitais para a comunicação, trabalho, educação, socialização e mesmo a gestão da vida diária (saúde, compras, transportes, pagamentos, etc.), entre outras. Todavia, aceder a essas plataformas é frequentemente um desafio para algumas pessoas consideradas com funcionamento normal. Pessoas com funcionamento atípico motor, e que se deparam-se com desafios físicos graves, podem mesmo não conseguir qualquer tipo de interação e verem-se impossibilitadas de comunicar, socializar, trabalhar e aprender (Kyung; Park, 2020; Trewin et al., 2019).