Browsing by Author "Almeida, Leandro S."
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- A acção educativa : análise psico-socialPublication . Almeida, Leandro S.; Santiago, Rui A.; Silva, Pedro; Oliveira, Lúcia; Caetano, Orlando; Marques, João P.
- A acção educativa : análise psico-socialPublication . Almeida, Leandro S.; Sousa, Elizabeth; Santiago, Rui A.
- Escala de competências de estudo: resultados de um estudo de validação no Instituto Politécnico de LeiriaPublication . Seco, Graça Maria dos Santos Batista; Almeida, Leandro S.; Alves, Sandra; Pereira, Patrícia; Filipe, Luís PereiraDescreve-se um estudo exploratório de construção e validação de uma escala voltada para a avaliação das competências de estudo e abordagens à aprendizagem por parte de alunos do Ensino Superior Politécnico. Uma amostra de 264 alunos foi considerada neste estudo, tendo-se recorrido à Escala de Competências de Estudo (ECE – Almeida & Joly, em preparação). Os resultados, longe de confirmarem as dimensões iniciais propostas pelos autores, parecem identificar duas formas de auto-regulação nos alunos: uma mais centrada nos comportamentos e condutas quotidianas (organização do estudo) e outra mais dirigida por aspectos motivacionais e cognitivos. São apresentados os resultados centrados na delimitação das duas dimensões, assim como a sua associação a níveis de rendimento escolar (disciplinas em atraso e médias obtidas) e diferenciação segundo o género, idade e tipo de curso frequentado pelos alunos. As correlações com o rendimento são mais elevadas tomando a dimensão mais comportamental da autoregulação, sendo que as alunas apresentam médias mais elevadas nas duas dimensões e os alunos mais velhos apresentam níveis mais elevados de auto-regulação em termos motivacionais e cognitivos.
- Intervention effects on communication skills and sensory regulation on children with ASDPublication . Reis, Helena; Pereira, Ana P. S.; Almeida, Leandro S.This article evaluates the effects of an individualized intervention for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) based on the principles of the DIR/FloortimeTM model, which encourages caregivers to follow their child’s emotions and interests and to interact with them in a natural social environment to help children develop social communication skills. Twenty-five preschool children with ASD, ranging from 3 to 6 years of age, received care from an interdisciplinary team specializing in ASD intervention, which included psychologists, speech and language pathologists, and occupational therapists. The children received supportive care from these professionals based on their individual and family needs and concerns. A pre-experimental research design, pre-tests (1)- post-test (2) was given. The effects of the intervention were evaluated using the “Assessment Scale of Children with Autism Spectrum Disorder,” which was completed by the parents before and after the intervention. Children made significant changes in mean scores within the areas of “Social Communication” and “Sensory Processing.” The results revealed that this intervention, focused on the development of relationships and interaction through play, had positive effects on the development of communication and sensory regulation with children with ASD at early ages.