Repository logo
 
Publication

Assessing the health literacy level of students in higher education: Evolution throughout the training

dc.contributor.authorLuís, Luís
dc.contributor.authorAssunção, Victor
dc.contributor.authorMelo, Helena
dc.contributor.authorLuis, Henrique
dc.date.accessioned2022-05-06T13:30:22Z
dc.date.available2022-05-06T13:30:22Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractObjectives: This work has two objectives: contribute to evaluate the level of health literacy of students in higher education, in the area of health and to contribute to the formulation of strategies to adapt the content of training to the needs of students. Methods: In this longitudinal observational study, a health literacy assessment questionnaire (NVS) was applied to students from 3 Health Schools and 2 different courses (Nursing and Dental Hygiene), at the beginning of the first school year, and at the end of the third year. Results: Less than 5% of the students participating in this study had inadequate health literacy at the entrance to the course. Women had a better level of health literacy than men, although no statistical significance was found (p=0.153). The health literacy gains are different among the courses. Nursing students began with a higher level of health literacy but were overtaken by oral hygiene students at the end of the 3rd year. However, the level of health literacy did not differ statistically throughout the training, although an increase in the level of health literacy was observed. Conclusions: The relationship between health literacy and health is recognized. Higher education institutions need to formulate strategies to adapt the content of training to the needs of students and to the level of health literacy in order to train students for lifelong learning.pt_PT
dc.description.abstractObjetivos: Este trabalho tem dois objetivos: contribuir para avaliar o nível de literacia em saúde dos estudantes do ensino superior, na área da saúde e contribuir para a formulação de estratégias para adaptar os conteúdos da formação às necessidades dos estudantes. Métodos: Neste estudo longitudinal observacional foi aplicado um questionário de avaliação da literacia em saúde (NVS) a estudantes de 3 Escolas de Saúde e 2 cursos diferentes (Enfermagem e Higiene Oral), no início do primeiro ano escolar, e no final do terceiro ano. Resultados: Menos de 5% dos estudantes participantes neste estudo tinham uma literacia de saúde inadequada à entrada para o curso. As mulheres apresentam um melhor nível de literacia de saúde do que os homens, embora não tenha sido encontrado qualquer significado estatístico (p=0,153). Os ganhos do nível de literacia de saúde são diferentes entre os cursos. Os estudantes de enfermagem começaram com um nível mais elevado de literacia de saúde, mas foram ultrapassados pelos estudantes de higiene oral no final do 3º ano de escolaridade. No entanto o nível de literacia em saúde não diferiu, estatisticamente, ao longo da formação, embora se tenha observado um aumento do nível de literacia em saúde. Conclusões: A relação entre literacia em saúde e saúde é reconhecida. As instituições de ensino superior precisam de formular estratégias para adaptar os conteúdos da formação às necessidades dos estudantes e ao seu nível de literacia em saúde de modo a capacitar os estudantes para a aprendizagem ao longo da formaçãopt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.24873/j.rpemd.2021.12.848pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.8/7115
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherSociedade Portuguesa de Estomatologia e Medicina Dentáriapt_PT
dc.relation.ispartofseries4;
dc.relation.publisherversionhttps://revista.spemd.pt/article/1685pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectHealth educationpt_PT
dc.subjectHealth literacypt_PT
dc.subjectHealth promotionpt_PT
dc.subjectNursingpt_PT
dc.subjectOral Hygienept_PT
dc.titleAssessing the health literacy level of students in higher education: Evolution throughout the trainingpt_PT
dc.title.alternativeAvaliação do nível de literacia em saúde de alunos do ensino superior: Evolução ao longo da formaçãopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage228pt_PT
oaire.citation.startPage223pt_PT
oaire.citation.titleRevista Portuguesa de Estomatologia, Medicina Dentária e Cirurgia Maxilofacialpt_PT
oaire.citation.volume62pt_PT
person.familyNameLuis
person.familyNameAssunção
person.familyNameLuis
person.givenNameLuis
person.givenNameVictor
person.givenNameHenrique
person.identifier2558763
person.identifier.ciencia-id5B16-7A1E-D107
person.identifier.ciencia-id661A-3394-5EA4
person.identifier.ciencia-id9618-0E44-341F
person.identifier.orcid0000-0003-2233-5752
person.identifier.orcid0000-0003-4836-0227
person.identifier.orcid0000-0002-1092-7825
person.identifier.ridHTP-5279-2023
person.identifier.ridI-7551-2018
person.identifier.scopus-author-id57193268171
person.identifier.scopus-author-id6602751823
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication4b3c55a4-95ad-493d-a598-20111a63753f
relation.isAuthorOfPublication9288ce60-6f18-4ae8-ae3f-c4384a60f6e4
relation.isAuthorOfPublicationad05c605-e71c-49fa-8a79-61bd1f3518f8
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryad05c605-e71c-49fa-8a79-61bd1f3518f8

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
1_19_61ce000a9465a.pdf
Size:
365.68 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description: