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- Turismo baseado na Natureza: motivação e escolha de um destino. O caso de Gullfoss, IslândiaPublication . Ribeiro, Vilma; Viana, Ana Sofia; Jorge, João PauloA escolha de um destino turístico está relacionada com a decisão que as pessoas tomam quando atendem a uma necessidade e agem para satisfazê-la. Para a tomada de decisões, deve haver uma motivação que exija que um indivíduo aja e que tal possa ser entendido como um estímulo. O estudo das motivações turísticas é importante para entender o comportamento turístico e, assim, ajudar as empresas do sector do turismo a trabalhar de forma sustentável dentro de um segmento específico, no caso o turismo de natureza e o ecoturismo. Sendo o recurso “natureza” o elemento básico do turismo baseado na natureza, é importante encontrar soluções turísticas sustentáveis e, ao mesmo tempo, satisfazer as motivações dos turistas. As características do destino também são importantes para o processo de tomada de decisão e constituem um objetivo central deste estudo. Além disso, o estudo visa caracterizar o perfil da natureza turística que visita Gullfoss, Islândia, os fatores implícitos das suas motivações turísticas e a segmentação do mercado. A análise dessas questões é importante para um melhor desempenho, competitividade e promoção de um destino de natureza. A recolha de dados por meio de um questionário feito aos turistas de natureza permite concluir que atributos este segmento de turistas valoriza mais na escolha de um destino de natureza. Também permite a segmentação do mercado por meio da análise cluster, importante para a identificação de segmentos de mercado.
- Manual de boas práticas e sustentabilidade no turismoPublication . Almeida, Paulo; Eurico, Sofia; Almeida, Sérgio; Oliveira, Fernanda; Jorge, João Paulo; Ramos, Dulcineia; Oliveira, Verónica; Simões, Ana Raquel; Borges, Patrícia; Malheiros, Cátia; Caetano, Marta; Amorim, Daniela; Viana, Ana Sofia; Coelho, Júlio; Sousa, Ana Elisa; Lourenço, Paulo; Rafael, Célia; Almeida, Nuno; Fonseca, Júlia; Schön, Michael; Martins, Rui; Dias, Francisco; Cardoso, Lucília; Mendes, Alexandra; Bento, Carla; Elias-Almeida, Anabela; Varela, Luciana; Varela, Jorge; Santos, Luís Lima; Gomes, Conceição; Brasão, Inês; Baptista, Pedro
- Environmental awareness of surf tourists: The case study of Peniche, PortugalPublication . Springwald, Sarah; Jorge, João Paulo; Ramos, Dulcineia; Viana, Ana SofiaThe sustainability of surf destinations has gained considerable attention over the last decades and surfers have been identified as key stakeholders for the planning and development of sustainable surf tourism. In order to achieve changes in people’s behavior, it is important to gain insights into their beliefs and values and how these influence their decisions. Therefore, the purpose of this study is to assess surf tourists´ environmental awareness by using the revised NEP scale (Dunlap et al. 2000) and additional questions, and thus, simultaneously enlightening the contradictory relationship between the representation of surfers and the environment, and further contribute to sustainable surf tourism planning and development. A quantitative method was applied to this study by conducting a questionnaire amongst 145 surf tourists in Peniche, Portugal. The results show, contrary to other studies and the representation throughout media, that surf tourists do not identify with the term environmentalist. Nevertheless, they have a strong ecological worldview, meaning that they have an environmental awareness in a broader sense. The majority of the respondents display a mid-ecological to pro-ecological attitude. However, when it comes to surf related issues and the environment, it seems that there is a lack of awareness. Further, it shows that there is a high willingness to advocate for the environment, however, it became also evident that there is a lack of knowledge on how to advocate for the environment amongst most respondents. Thus, the findings suggest that there is a need to educate and engage surf tourists.