Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Level up! How Gamed-Based Activities Transform Learning and Alleviate Stress in Institutionalized Elderly
    Publication . Lacomba-Arnau, Elena; Ribeiro, Anaísa; Sabino, Raquel; Pinheiro, Rafael; Lopes, Susana; Gaspar, Marisa; Navarro-Mateos, Carmen; Sousa, Micael; Rosa, Marlene
    Mental health issues are a critical concern for the elderly, as the inability to manage stress during stimulation activities can significantly impair their ability to accept and effectively learn new tasks, thereby affecting their performance in daily life activities. Serious games are increasingly recognized as valuable in the context of rehabilitation; however, there is a paucity of studies examining how elderly individuals manage stress and learn in regular practice using such games. In this study, 10 institutionalized elderly participants underwent 6 game-based stimulation sessions playing the serious games Ta!Ti! and Mexerico. Learning variables, including time and error rates, were assessed at baseline (T0), mid-point (T1), and the final session (T2), along with stress management indicators, specifically cortisol levels, at T0 and T2. The findings revealed that learning profiles improved throughout the program, with more pronounced gains observed initially. Additionally, stress levels decreased following each game-based session. The study identified significant relationships between stress management and learning profiles, suggesting that game-based activities can effectively enhance both learning outcomes and stress reduction in the elderly.
  • Desenvolvimento coparticipativo de um Plano Local Estratégico para a Demência – análise de uma proposta para um território do Centro de Portugal
    Publication . Rosa, Marlene; Lopes, Susana; Sabino, Raquel
    No presente estudo é apresentado e analisado o desenvolvimento coparticipativo de um Plano Estratégico Local para a Demência. Participaram nesta dinâmica 15 instituições de um território do centro de Portugal, cada uma delas representada por um profissional de referência e 2 técnicos superiores da Câmara Municipal (n=17). Foram recrutados os participantes com experiência prévia na prestação do cuidado à pessoa idosa e no cuidado e assistência à pessoa com demência. A dinâmica de ideação coparticipativa decorreu numa única sessão de 8h, e foi dividida em 4 fases distintas: (i) apresentação quebra-gelo, (ii) codesign de objetivos, (iii) codesign de eixos estratégicos, (iv) codesign de intervenção. Foi realizada uma análise de conteúdo dos exercícios e um resumo de acordo com a seguinte estrutura: objetivos para o plano estratégico, eixos estratégicos e ações a implementar. Ao longo dos exercícios de ideação foram definidas palavras-chave mais significativas, refletindo as dimensões mais relevantes na assistência e cuidado à pessoa com demência: 10 dimensões para processos, 7 para saúde social e 7 para políticas. Foram definidos 5 eixos: Literacia Comunitária, Combate ao Isolamento, Ageing in Place, Intergeracionalidade, e Serviço Amigo da Pessoa com Demência, suportados por 13 objetivos, 15 ações, 17 metas e 20 parceiros estratégicos. O desenho de uma proposta coparticipativa de um Plano Estratégico Local para a Demência demonstrou ser uma metodologia inovadora e efetiva, devendo, no futuro, envolver outros intervenientes da comunidade e desenvolver linhas de ação para a coordenação e monitorização da estratégia.