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  • Gastronomical Experiences in the Western Touristic Pole of Portugal
    Publication . Elias-Almeida, Anabela; Oliveira, Simão; Cabral, Paula; Ferreira, Cátia; Ezequiel, Graça
    The tourism concept associated to an experience is getting more prominent every day. Food Tourism is one of those expansions of tourism that focuses on the individual as opposed to the world around him. The tourist is the protagonist of an experience, apparently individual, but in reality it involves a whole range of factors, physical and psychological, that do not allow isolating him but identifying him as the one who surrenders to the sensations. According to Fields (2005), gastronomy is run by four pillars that allow tourists to move in certain areas in order to meet their needs. It is the destinations onus to attract tourists with its attributes and its capacity to distinguish itself from other destinations, aiming to provide different experiences. The Western Region through its attributes, either by food associated with the region or some events, allowed us to develop this study, individualizing its characteristics but particularizing the region in a global context. This article results from a research project in the Western Region of Portugal, which had the duration of one year (May 2010 to May 2011), with the objective to understand the role that food tourism plays for the differentiation of a destination, assess the local tourist agents’ perception on food tourism and their sensibility of the same and to profile the food tourist that travels to the Western Touristic Pole and identify key practices of those who travel, motivated by food. Regarding the method of the study, the case study approach was used, with field work that resulted in 863 questionnaire surveys on the demand side and 92 questionnaire surveys on the supply side. To conclude, we sought out to understand if gastronomy has a primary or secondary role in this coastal region, determined by particular gastronomical aspects, in order to evaluate its recognition from both views, supply and demand.
  • O turismo gastronómico no Pólo Turístico do Oeste (Portugal) na perspetiva da oferta
    Publication . Ezequiel, Graça; Almeida, Anabela; Ferreira, Cátia; Cabral, Paula; Oliveira, Simão
    O turismo gastronómico consiste num segmento de mercado em crescimento que permite desenvolver destinos turísticos competitivos. Enquanto área abrangente, traduz-se em viagens a locais específicos com o propósito de estabelecer um sentido de pertença onde a qualidade da experiência relacionada com a gastronomia é o mais importante. Este artigo resulta de um projeto desenvolvido na região Oeste de Portugal, com a duração de um ano (maio de 2010 a maio de 2011), a fim de compreender o papel que o turismo gastronómico desempenha para a diferenciação do destino, avaliar a perceção dos agentes turísticos locais, traçar o perfil do turista gastronómico do Pólo Turístico do Oeste, e identificar as suas práticas-chave. Em termos de metodologia, foi utilizado o estudo de caso, com trabalho de campo, de onde resultaram 863 inquéritos por questionário do lado da procura e 92 inquéritos por questionário do lado da oferta. As conclusões do projeto revelaram que a gastronomia pode efetivamente ser um fator importante como atração primária, bem como secundária; e que, embora os agentes locais estejam cientes da sua importância, a inexistência de um produto organizado, resulta na predominância de visitantes e não de turistas. Este artigo pretende explorar a perceção da oferta do turismo gastronómico, sobre a preocupação em oferecer produtos regionais e do seu envolvimento em decisões estratégicas.