Browsing by Issue Date, starting with "2025-09-22"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Fear of Death, Concept of a Good Death and Self-Compassion Among University Students in Portugal: A Cross-Sectional StudyPublication . Pereira, Marisa; Ali, Amira Mohammed; Fekih-Romdhane, Feten; Yıldırım, Murat; Laranjeira, CarlosBackground/Objectives: Historically, humankind has consistently regarded death as an uncomfortable topic. Although death and dying are unescapable, they are frequently overlooked in formal education, as discussing or acknowledging them is believed to provoke emotional or psychological discomfort. To the best of our knowledge, little is known about the influence of the fear of death on the lives of university students. To fill this gap, this study aimed to examine the relationship between the concept of a good death, fear of death and self-compassion among university students in Portugal. Methods: This cross-sectional study was conducted in Portugal between November 2024 and January 2025 with 310 university students using an e-survey. Personal questionnaire and the Portuguese versions of the Good Death Concept Scale, the Collett-Lester Fear of Death Scale, and the Self-Compassion Scale were used. JAMOVI statistical software (version 2.7.6.) was used for descriptive analysis, independent sample t-tests, one-way ANOVA with post hoc analysis, and Pearson correlation analysis. To identify the factors associated with fear of death, a multiple linear regression analysis was conducted. This study adhered to the STROBE checklist for reporting. Results: A total of 310 students were included. The average age was 25 ± 8.52 years, and 75.2% were female. The total mean score for fear of death was 99.22 ± 21.97, indicating relatively low fear levels. However, health sciences students presented higher fear of death rates compared with non-health counterparts. Age and gender differences were also found, with female and younger students reporting significantly higher levels of fear of death (p < 0.01). The Pearson correlation matrix indicated that fear of death is positively correlated with the concept of a good death, while negatively correlated with self-compassion (p < 0.01). Key factors influencing fear of death include age, gender, closure and control domains, and the overidentification subscale (adjusted R-Squared valued [R2] = 0.352). Conclusions: The results suggest that students are often poorly prepared to deal with death-related issues (revealing fear) and with negative thoughts and feelings about mortality. In this vein, it is necessary to implement curricular educational interventions focusing on death education as well as actively involving students in compassionate community initiatives, increasing their awareness and self-confidence about EoL care.
- O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ESTUDANTES DE ENFERMAGEM: TRADUÇÃO E VALIDAÇÃO DO NURSING CRITICAL THINKING IN STUDENTS QUESTIONNAIRE© (N-CT-4 STUDENTS©) PARA OS ESTUDANTES DE ENFERMAGEM DE TIMOR-LESTE (N-CT-4 STUDENTS-VERSÃO TÉTUM©)Publication . Magalhães, Marciana; Duarte, Hugo Miguel SantosIntrodução: O pensamento crítico é um tópico de interesse significativo na enfermagem, apesar da ambiguidade terminológica e da ausência de uma concetualização amplamente aceite e adequada ao contexto clínico. Objetivo: Traduzir e validar transculturalmente para os estudantes de Enfermagem de Timor-Leste o instrumento Nursing Critical Thinking in Students Questionnaire – Tétum Version© (N-CT-4 Students-Tétum Version©); e analisar o pensamento crítico dos estudantes de Enfermagem de Timor-Leste. Metodologia: Esta investigação consiste num estudo metodológico, quantitativo, descritivo e correlacional. O estudo foi iniciado após aprovação pela Unit of Ethical Research and Development de Timor-Leste. A população do estudo foi constituída por estudantes de enfermagem de vários anos académicos de uma universidade de Timor-Leste. Os instrumentos deste estudo permitiram recolher dados referentes às características sociodemográficos dos estudantes e validar transculturalmente o N-CT-4 Students-Tétum Version©, composto por 109 itens de escolha múltipla, com uma escala de Likert. Resultados: Participaram, no presente estudo, 551 estudantes de enfermagem de uma Universidade de Timor-Leste, com uma média de idade de 22 anos (22,480±1,657), maioritariamente do sexo feminino (64,8%) e a frequentar o 4.º ano do curso de Licenciatura em Enfermagem (45,2%). A análise fatorial exploratória permitiu identificar 4 dimensões do instrumento N-CT-4 Students-Tétum Version©: dimensão pessoal; dimensão intelectual e cognitiva; dimensão interpessoal e de autogestão; e dimensão técnica, evidenciando através do teste de Pearson correlações estatisticamente significativas entre todas as dimensões e o instrumento global. A análise fatorial confirmatória demonstrou um modelo, globalmente, não satisfatório apresentando apenas alguns dos índices de ajustamento dentro dos limites recomendados (χ2/ gl = 2,92; RMSEA = 0,059; PNFI = 0,535), embora com um alfa de Cronbach de 0,976. Após a análise psicométrica, com recurso à teste t-Student foi possível constatar a presença de diferenças estatisticamente significativas entre o variável sexo e as dimensões: Pessoal (t=-2,674; p<0,004), Interpessoal e de Autogestão (t=1,736; p<0,042) e Técnica (t=2,431; p<0,0,008). Além disso, verificou-se uma correlação de Pearson estatisticamente significativa entre a variável idade e a Dimensão Intelectual e Cognitiva (r=0,101; p<0,018), a Dimensão Interpessoal e de Autogestão (r=0,190; p<0,001), a Dimensão Técnica (r=0,216; p<0,001), e o N-CT-4 Students-Tétum Version© (r=0,098; p<0,021). Conclusão: O instrumento N-CT-4 Students-Tétum Version© foi validado transculturalmente para os estudantes de Enfermagem de Timor-Leste., permitindo assim ter um instrumento que avalie o pensamento crítico dos estudantes de enfermagem em Timor-Leste.
