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- Modelling gamified exercise data to support therapeutic monitoring of fraily in older adultsPublication . António, João Miguel Abrantes Marques; Malheiro, Ricardo Manuel da SilvaResearch indicates that video games can provide mental stimulation and stress relief, which may contribute to the well-being of gamers. With the continued growth of the video game industry and its demographic, attempts to evoke similar feelings of enjoyment in non-game environments have been proposed, gradually defining the concept of ’gamification’. Over the last two decades, gamification has shown positive effects on user engagement and participation in tasks across several fields of research, such as education and workplace productivity. In the area of healthcare, specifically in subjects of physical therapy and rehabilitation exercise, the implementation of game design choices and social features is evident in mobile applications and smart devices, however, despite the outlined benefits, the adoption of these strategies by the elderly population faces methodological difficulties that bar its progress. Research highlights a lack of process standardization, the employment of inefficient game concepts, and improper design choices for the referred demographic. In this thesis, the complications associated with the employment of gamification strategies in senior healthcare are explored and discussed, leading up to the proposal of a methodological approach to improving the success of such strategies, through the conception and development of a data mining project applied to a real clinical scenario. The use of this approach has been shown to effectively improve the quality of gamification and aid in making better business decisions based on the underlying data. Moreover, five distinct data models and processes were developed, acting on improving the platform with feedback collection, automated game suggestions and logical patient profiling based on physical factors.
- Initial Validation of the Coach-Athlete Relationship Questionnaire in a Sample of Portuguese AthletesPublication . Pinho, Ana; Monteiro, Diogo; Jacinto, Miguel; Matos, Rui; Rodrigues, Filipe; Amaro, Nuno; Teques, Pedro; Fonseca, Teresa; Antunes, RaulOur primary objectives in this study were to translate and provide psychometric support for the Coach Athlete Relationship Questionnaire (CART-Q) Portuguese version, assess its invariance across sex, and explore its nomological validity in relation to enjoyment. Our sample participants were 470 athletes (226 females, 244 males) aged between 16 to 39 years from various individual and team sports. We found that the translated Portuguese version of the CART-Q exhibited satisfactory test-retest reliability and can serve as a reliable tool for evaluating the core constructs of the coach-athlete relationship – closeness, commitment, and complementarity. Moreover, this instrument showed evidence of nomological validity through significant positive correlations between its underlying factors and athletes' enjoyment with their sport. The proposed model for explaining item variance was also found to be invariant between male and female respondents. We recommend further use of this instrument in research and practical applications.
- Youth Arts EmpowermentPublication . Faria, Sandra Maria Camacho; Vicente, José António DuqueA intervenção social integra conceitos e práticas multidisciplinares e participativas relativamente ao empowerment enquanto paradigma de intervenção na sociedade contemporânea, assim como perceber quais as principais dimensões que reforçam a ideia de fortalecer a capacidade das pessoas através da sua participação em atividades promotoras de competências, relacionais, sociais e culturais. O uso do termo empowerment tem sido recorrente nos campos da intervenção social e sua definição implica vários aportes de conhecimento, sendo, por isso, exigida a contextualização de sua definição. A arte e a sua função como estratégia de empoderamento da população jovem é uma forma de não só de melhorar o bem-estar dos jovens, mas de criar sinergias que visam contribuir a o desenvolvimento comunitário. Neste sentido, o presente estudo pretendeu concetualizar e contextualizar o empowerment através da realização de atividades artísticas num processo continuo de execução, monotorização e avaliação, resultante da operacionalização com cariz interventivo a partir do estudo de caso da Associação de Amigos das Artes - Teatro Metaphora, uma associação situada em Câmara de Lobos na Ilha da Madeira.
- O Impacto da Educação no Empreendedorismo com o Efeito Moderador da CulturaPublication . Oliveira, Joana Rodrigues de; Reis, Nuno Manuel Rosa dos; Santos, João Neves de CarvalhoO empreendedorismo é um conceito complexo e é influenciado por uma variedade de fatores. Esta dissertação tem o propósito de investigar o impacto da educação no empreendedorismo, considerando o efeito moderador da cultura. Por outras palavras, a dissertação pretende compreender de que forma os valores de uma sociedade moldam a propensão dos indivíduos a se tornarem empresários, investigando a relação existente entre a dimensão cultural do individualismo/coletivismo, por Geert Hosftede, o nível de educação de um determinado país e a decisão pelo desenvolvimento de atividades empreendedoras. Os resultados obtidos, através da recolha de dados de bases de dados certificadas como o World Bank e o PNUD englobam mais de 200 países no total e demonstram que existe, de facto, uma correlação, ainda que negativa, entre a taxa de conclusão do ensino superior e o número de empresas criadas, isto é, quanto maior for o número de indivíduos bem-sucedidos na educação superior num determinado país, teoricamente menor serão os níveis de empreendedorismo para a mesma amostra. Infelizmente, não foi se chegou a nenhuma evidência de que o ensino secundário e a dimensão cultural do individualismo/coletivismo tivessem algum tipo de influência no empreendedorismo. Ainda assim, esta dissertação contribuiu para o conhecimento existente, uma vez que foi verificada uma discrepância de resultados na literatura existente em relação aos tópicos analisados. Contudo, foram registadas algumas limitações à análise devido à disponibilidade limitada de dados recentes e à complexidade das matérias em estudo. Por fim, foi detetada uma necessidade de se desenvolver um quadro teórico consistente que possa orientar investigações futuras e esclarecer a verdadeira relação entre a educação, o empreendedorismo e o efeito moderador da cultura.
