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- The Effect of Celebrity Endorsement on Brand Equity: A Cross Cultural ComparisonPublication . Crespo, Catia Fernandes; Ferreira, Alcina Gaspar; Ribeiro, Fábio Matos; Popa, VictorCelebrity endorsement has become a popular advertising strategy on a global scale. However, although responses to celebrity endorsement are considered to diverge across cultures, cross-cultural research on celebrity endorsement as an advertising strategy is argued to be scarce. The purpose of this research is to extend the current literature by examining cross-cultural similarities and differences in celebrity endorsement effectiveness. We investigate the impact of celebrity endorsement strategies on brand image and brand identification and how these factors, in turn, influence brand equity, across markets. Data were collected through an online survey addressed to two markets: Portugal, and Moldova. A total of 365 valid answers were obtained, 195 from the Portuguese market, and 170 from the Moldovan market. Partial least squares structural equation modeling was used to test the hypotheses. The results indicate that the attitude toward the celebrity endorser has a significantly positive effect on brand image and a significantly positive effect on brand identification, only in the Moldovan market. In both markets, brand image and brand identification positively influence brand equity.
- FORNO MODULAR PARA CERÂMICAPublication . Barros, João Luís Zeferino; Pires, Fernando Alípio BrízioÉ do conhecimento geral que um forno é imprescindível para o trabalho do ceramista; sem ele, o processo de produção não se finaliza. É fundamental cozer o barro para obtermos o producto final que todos conhecemos, contemplamos ou utilizamos. Esta ferramenta, o forno, nem sempre consegue potenciar o ajuste à cerâmica a cozer, sendo esta que obrigatoriamente se acomoda, com a desvantagem sobre um processo criativo que se pretenderia livre das barreiras que a volumetria do forno industrial estandardizado tem. A interacção entre um projecto de produção em cerâmica e a “ferramenta” que o finaliza, é o ponto de partida para o desenvolvimento de um forno que se ajuste ao propósito livre e criativo do ceramista, contemplando as exigências de volumetria e, sobretudo, possa adequar-se harmonicamente à capacidade do material a cozer e, bem assim, à necessidade de espaço de circulação do combustível exigido pela queima. Um forno concebido com este propósito, obriga-se a aumentar ou reduzir a sua capacidade, alterando a largura e altura, e daí permitindo diferentes capacidades e atmosferas internas, criando benefícios em energia, também favoráveis economicamente ao trabalho do ceramista.