Browsing by Issue Date, starting with "2023-01-16"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- “Searching for Gold” with Sustainable Human Resources Management and Internal Communication: Evaluating the Mediating Role of Employer Attractiveness for Explaining Turnover Intention and PerformancePublication . Gomes, Daniel Roque; Ribeiro, Neuza; Santos, Maria JoãoObjective: The main objective of this study is to evaluate the impact of sustainable human resources management (SHRM) and internal communication (IC) on turnover intention (TI) and employee performance (PER) while assessing the mediating role of organizational attractiveness (AT) over these relationships. In this sense, this study intends to evaluate the effect of SHRM and IC on employee PER and TI, with AT acting as the mediator in a joint model of analysis. Methodology: To achieve the aforementioned purposes, a cross-sectional quantitative study was prepared using the Structural Equation Model (SEM). In total, 177 individuals participated in the study. Regarding gender, 62.4% were female. Participants came from all districts of Portugal and were aged from 21 years old to over 55 years old. Results: The main results show that both SHRM and IC are significantly correlated with AT, PER, and TI. Additionally, AT has a total mediation effect in the relationship between SHRM, PER, and TI and also between IC, PER, and TI. Practical implications: These results seem to support the need for organizations to invest in combined strategies and practices that aim to intertwine SHRM and IC towards the benefit of the worker. Both areas have been shown to have solid effects over PER and TI, as well as on the development of favorable worker perceptions that identify the organization as a good place to work. Practitioners should look at both SHRM and IC as valid ways of stimulating the quality of the worker–organization relationship. Incorporating these areas into common strategic planning and consecutive practices seems advisable regarding workers’ performance and employee retention.
- A Cultura pede espaçoPublication . Marques, Marcelo Berti; Sousa, Jenny Gil; Magueta, Lúcia Grave; Vicente, José António DuqueA Escola Cultural de Vermoil foi concebida, partindo do princípio de não se vincular a uma determinada classe social, mas antes que a sua concretização fosse resultante de interesse da comunidade e administração local. Assim, o seu propósito primordial prendeu-se ao estabelecimento de uma relação entre a Escola Cultural e a Freguesia de Vermoil, para responder às demandas e desejos da sua comunidade e propiciar o encontro entre todas as pessoas com a cultura regional. A sua missão priorizou o dar a conhecer, valorizar e promover o entendimento dos acontecimentos contemporâneos, bem como prestar serviços culturais à sociedade de Vermoil e aos territórios circundantes. O presente estudo teve como objetivo principal traçar um plano de ação, execução de todo o processo para implementar a Escola Cultural de Vermoil, mantendo a premissa da conexão e da interação com a comunidade e com os acontecimentos locais. Para a conceção do projeto, recorreu-se à pesquisa qualitativa a qual se ajusta a um projeto desta natureza e foi privilegiada a investigação-ação. No referencial teórico relaciona-se o conceito de cultura, arte e comunidade, enquadrando-o com as linhas e estratégias educativas predominantes, explanando as principais expressões e atividades artísticas, produções teatrais, musicais, dança e convívio social, de modo a atender as mais diversas exigências de ordem política, económica, social e tecnológica. A distribuição dos bens culturais e a circulação da informação, os bens culturais, uma vez produzidos, devem ser tornados públicos, através de uma política de eventos que possibilite a participação da sociedade. A Escola Cultural de Vermoil tem o objetivo de ensinar pela arte e valorizar a cultura da comunidade de Vermoil, por meio da preservação. Depois de criado e tornado público, o bem cultural deve ser preservado, uma vez que com a sua preservação está garantida a manutenção da memória cultural da coletividade.