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- Person-Centered Practice in the Portuguese Healthcare Services: A Scoping Review ProtocolPublication . Ventura, Filipa; Costeira, Cristina; Silva, Rosa; Cardoso, Daniela; Oliveira, CláudiaRecognizing the importance of the international advancements on person-centered prac tice (PCP) with positive implementation outcomes at the varied levels of healthcare systems, this scoping review will examine the PCP in Portuguese healthcare services. The Joanna Briggs Institute (JBI) guidance for scoping reviews will be followed. The Population (P) Concept (C) Context (C) mnemonic will scaffold research questions, the inclusion and exclusion criteria, and the searching strategy. Literature reporting on person-centeredness domains at the macro-, meso-, and micro levels applied to Portuguese healthcare services in Portuguese and English will be considered for inclusion. Accordingly, MEDLINE, CINAHL, SCOPUS, LILACS, SCIELO, Open Access Scientific Repository of Portugal (RCAAP), and Open gray will be searched. The literature will be screened for eligibility by two independent reviewers, first by title and abstract and subsequently by full text. A data extraction matrix designed to answer the research questions will be used for the included literature. The charted data will be thematically analyzed and presented graphically, with a narrative description of the literature characteristics. The results are expected to inform healthcare stakeholders at varying levels about the PCP domains where further improvements might be required in order to raise the quality of care to the international gold standards.
- A mensagem publicitária durante a pandemia da covid-19: uma análise crítica do discurso multimodal em anúncios de bebidasPublication . Ribeiro, Vivian de Souza; Menezes, Catarina Maria Nogueira Marques da CruzConsiderar os discursos circulantes como práticas sociais e culturais torna pertinente a sua análise e a reflexão sobre os impactos que podem ter na disseminação de ideologias partilhadas e na construção da própria realidade social. O presente estudo analisa o discurso publicitário durante o primeiro período da pandemia da Covid-19 (entre março e agosto de 2020), tendo por objetivo compreender as representações construídas em textos multimodais de anúncios de marcas de bebidas. A análise é conduzida através do aporte teórico e metodológico da Análise Crítica do Discurso e da Gramática do Design Visual, que visam investigar as dimensões do evento discursivo (o texto, a prática discursiva e a prática social), a fim de entender como o discurso pode expressar e influenciar as relações e construções sociais. Assim, analisa-se a forma como a pandemia é representada multimodalmente, procurando identificar as estratégias discursivas utilizadas e refletir sobre efeitos sociais que poderão configurar. Após a utilização das categorias de análise, concluímos que em todas as três peças a estratégia discursiva empregada foi a de proximidade, empatia e apelo à coletividade. No entanto, o contexto de isolamento, causado pela pandemia, surge naturalizado. Embora com contradições, os resultados evidenciam a presença de traços da ideologia Neoliberal, que recontextualiza as normas vigentes para um ‘novo normal’ e coloca as responsabilidades de superação no indivíduo.