Browsing by Issue Date, starting with "2021-11-26"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- How is risk different in family and non-family businesses? - a comparative statistical analysis during the COVID-19 pandemicPublication . Santos, E.; Ratten, Vanessa; Tavares, F.; Ratten, V.Abstract Purpose – Risk is part of corporate activity and a consequence of the businesses’ demands, the market and the changes in companies and their surroundings. The way that risk is managed is different between family and non-family businesses. The paper aims to compare the different risk types experienced in the context of the coronavirus disease (COVID-19) pandemic among family and non-family businesses and to analyze whether operational, legal, strategic and image risks influence financial risks. Design/methodology/approach – The nature of the study is quantitative and based on a questionnaire survey that analyses the perception of risks by 1,090 family businesses and 557 non-family businesses. Findings – The results show the existence of statistically significant differences in the perception of financial and legal risks between family and non-family businesses, where the former being the businesses that give more importance to these risks. The perception of operational, legal, strategic and image risks have a positive influence on the perception of financial risk in family and non-family businesses. Originality/value – The results obtained in the study are important because they allow an understanding about the differences in risk management between family and non-family businesses, which can lead to greater corporate sustainability and increased financial performance.
- Viagens Organizadas e Serviços de Viagem Conexos: de um périplo histórico a uma análise do regime jurídicoPublication . Martinho, Paulo Alexandre Benedito; Almeida, Susana Catarina Simões deO tema desta dissertação foi escolhido em virtude da entrada em vigor do DL n.º 17/2018, de 8 de março, que transpôs para a ordem jurídica nacional a Diretiva (UE) n.º 2015/2302, do Parlamento Europeu e do Conselho, de 25 de novembro, relativa às viagens organizadas e aos serviços de viagem conexos, que altera o Regulamento (CE) n.º 2006/2004 do Parlamento Europeu e do Conselho, de 27 de outubro de 2004, e a Diretiva n.º 2011/83/UE do Parlamento Europeu e do Conselho, de 25 de outubro, e revoga a Diretiva n.º 90/314/CEE do Conselho de 13 de junho. Considerando a importância que a tutela do consumidor viajante reveste nos nossos dias nesta aldeia global, a presente dissertação tem como objetivo dar uma visão da evolução histórico-legislativa do tema e, bem assim do específico enquadramento legal atualmente em vigor, em particular, com a análise crítica dos preceitos inscritos no DL n.º 17/2018 de 8 de março. Depois de um enquadramento histórico do contrato, propomos, recorrendo a legislação nacional e comunitária, à jurisprudência nacional, a programas disponibilizados online por algumas das Agências de Viagens a operar em Portugal e a doutrina que de uma forma premente abordou também aspetos relacionados com o tema, vincar a importância do referido diploma na defesa do consumidor viajante, enquadrando-o com as noções básicas dos elementos nucleares da relação contratual aqui analisada. Iremos constatar a definição precisa da elevada tutela concedida ao consumidor que adquire, quer em linha, quer presencialmente, um pacote de férias e/ou de serviços de viagem conexos, durante todo o processo de reserva e até ao fim do gozo das suas férias, mormente no que toca ao direito a receber informações pré-contratuais, aos direitos decorrentes da responsabilidade do organizador pela correta execução de serviços e, bem assim, os direitos emergentes em caso de insolvência. Veremos outrossim que o nível de proteção será inferior no caso dos chamados serviços de viagem conexos.
- Faculty and student perceptions of the use of web 2.0 tools to develop communication skills in EnglishPublication . Chagas, Laura Vala; Pedro, NeuzaAs the use of Web 2.0 proves to be beneficial in foreign language learning contexts, this quantitative study focuses on the use of Web 2.0 tools for the development of communication skills in English, specifically in higher education. In order to investigate the participants’ perceptions, 341 undergraduate students and 70 faculty members from Portuguese higher education institutions responded to an online survey. They were asked to associate a list of Web 2.0 tool types with the communication skills that they believed could be developed in English language learning. The general results from both groups show that video sharing tools (for listening and speaking) and presentation tools (for reading and writing) are the ones that the respondents consider to be the most used in class. A deeper analysis allows us to identify other tools that are mostly used in face-to-face and distance learning contexts. We suggest that this list can work as a guideline for faculty members in their practice.