Browsing by Issue Date, starting with "2021-11-17"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- O papel do divertimento e das determinantes motivacionais na persistência da prática de exercício físicoPublication . Rodrigues, Filipe; Teixeira, Diogo; Macedo, Rita; Neiva, Henrique P.; Cid, Luis; Monteiro, DiogoComo objetivo deste trabalho, decidiu-se analisar os efeitos indiretos de determinante motivacionais no divertimento e na persistência em praticantes de exercício físico regular. Participaram ao todo 967 praticantes de exercício em ginásio e health clubs, com idades compreendidas entre 18 e 65 anos (M=45,08; DP=13,76). Todos os participantes tinham mais de 6 meses de experiência regular em exercício físico. Os participantes preencheram ao todo questionários traduzidos e validados para a língua portuguesa no contexto do exercício físico, que examinavam a perceção dos comportamentos interpessoais, as necessidades psicológicas básicas, a regulação da motivação e o divertimento. A persistência foi medida através de registos eletrónicos, considerando um praticante persistente aquele que tivesse uma frequência semanal similar aquela auto-reportada no momento inicial. A maioria das regressões são significativas, confirmado os pressupostos da literatura existente. Os efeitos indiretos mostram que o divertimento desempenha um papel crucial na persistência, tanto por via motivação autónoma, como por via motivação controlada. Em suma, atividades promotoras do prazer que os praticantes de ginásio e health club experienciam durante a prática de exercício físico poderão ser a variável chave na persistência a longo prazo.
- From Alternative to Scientific Conceptions in the Learning of Physics of Sound: Students’ Perceptions of Learning Using Active Methodologies and Computer SimulatorsPublication . Conde, Bruno; Santos, Filipe; Barreto, Maria Antónia; Pereira, Maria Isabel Alves Rodrigues; Fonseca, MartaLearning Physics is an area with numerous difficulties and alternative conceptions often limit a deeper understanding of several domains of this discipline. In particular, in the field of sound, it is common to find such misconceptions. Active learning methodologies have been used effectively for science teaching in a constructivist approach. The use of these methodologies to address alternative conceptions can promote the construction of mental models that are closer to scientifically accepted conceptual models. In this paper, we present a work in progress, which analyses the students' perception of the contribution of computer simulators integrated in active methodologies to improve their learning. For this purpose, we present the results obtained from the implementation of a sequence of didactic activities, which took place in a context of emergency remote teaching (ERT). This study was conducted with a class of 23 8th grade students from a school cluster in central Portugal, during the month of March 2021.The results suggest that students felt the characteristic engagement of activities based on active methodologies and the use of simulators, but showed limitations in the activities regarding the perception of orientation and the surprise factor, limitations that can be attributed to the high degree of autonomy that was required of them.