Browsing by Issue Date, starting with "2020-07-07"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Case study of a project-based learning experience at the Polytechnic of Viseu, PortugalPublication . Delplancq, Véronique; Amante, Susana; Costa, C. A.; Lopes, A. Costa; Coutinho, Emília; Fidalgo, Susana; Gillain, R.; Lopez Garcia, Patricia; Oliveira, I.; Pereira, J.; Relvas, S.; Roush, P.Pedagogical innovation is at the centre of higher education (HE) priorities, with a view to renewing its practices and thus motivating students and providing experiences in line with their professional context. Improvement in foreign languages (FL), especially with students who are not likely to receive further language training, requires awareness of this query, inasmuch as competences in FL in the work environment are unanimously recognized as vital and so rightly included in the training plans. The project-based learning approach in an interdisciplinary and collaborative work perspective, using multimodality in communication, is a consistent asset that allows for work to be carried out, comprising the various dimensions of language in French and English, in their connections with cognitive representations. JASM (Open window onto the world: foreign languages, multimodal creativity and pedagogical innovation in higher education) project aims to develop an experience of active pedagogy at the School of Education of Viseu with students of the 1st cycle in Media Studies enrolled in the various FL curricular units. Among the subjects of the study plan, students work on photography, digital art and cultural communication. The students start off by collecting information on the cultural and linguistic diversity of the city of Viseu (Beira Alta, Portugal). The project enhances the acquisition of multilingual skills and the development of plurilingual awareness, due to attention given to the various dimensions of language (aesthetic and emotional, in addition to cognitive), in a creative, collaborative and interdisciplinary work environment. Based on an interview, students write the story (in the two FL) of the life of migrants. Through captioned photographs, in French and English, students highlight the aspect of the migrant family’s life path which stands out more. Based on an object (associated with a cult practised by the family or a tradition or ritual), students create an animated film, also in both languages (exploration of material culture and digital scenography). The outcome of such productions will be the subject of publications on social networks, exhibitions, also being displayed at events and in an e-book. In this project, the topic of interdisciplinarity is highlighted, combining FL with digital art. The evolution, both of the student's learning and of the teacher's role in the whole process, is evaluated, using tests carried out at the beginning and at the end of the project, including monitoring in the middle of the project’s development.
- Análise de revistas de aquacultura : metanalise no período de 2007 a 2017Publication . Vieito, Leonel José Marques; Mendes, Susana Luísa da Custódia MachadoAs revistas científicas são consideradas importantes meios de divulgação do conhecimento científico. É por meio de publicações que a comunidade científica tem acesso aos resultados de novas investigações científicas e publica os resultados do seu trabalho em prol do reconhecimento público e oficial, mas também, da validação e avaliação de matérias e áreas científicas de estudo. Publicar é muito importante e na área da aquacultura, tal não é exceção. No entanto, as revistas científicas disponíveis não estão todas ao mesmo nível, pelo que se torna necessário compreender quais são as revistas com maior importância acerca do tema. A informação sobre a qualidade e prestígio da publicação é fundamental para qualquer investigador, não só na pesquisa de artigos científico, como na seleção de qual a revista que lhes permitirá obter um número superior de visualizações aquando a publicação dos seus artigos científicos. Deste modo, o presente projeto tem como objetivo comparar as revistas científicas de aquacultura (Aquaculture, Aquaculture Research, Aquaculture Nutrition, Aquaculture International, North American Journal of Aquaculture, Israeli Journal of Aquaculture, Journal of the World Aquaculture Society) e avaliar a qualidade das mesmas, entre 2007 e 2017, através de indicadores bibliométricos. Para a realização deste estudo utilizou-se a informação indexada no sistema Journal of Citation Reports. Pelos resultados obtidos verificou-se que, a revista de aquacultura com um maior Journal Impact Factor é a Aquaculture. Adicionalmente, verificou-se que a revista de aquacultura com um maior Journal Impact Factor, Average Journal Impact Factor Percentile, Total Cites e Immediacy Index é a Aquaculture. Por fim, foi possível concluir que a Aquaculture é a revista em estudo que mais se destaca, porque apresenta um Journal Impact Factor ≥ à média e à mediana, um Journal Impact Factor ≥ 3º quartil e é a revista que apresenta uma relação mais próxima com os indicadores bibliométricos. Pode assim afirmar-se que a revista Aquaculture é a revista que mais se adapta às necessidades dos estudantes, docentes e investigadores, tanto na procura de artigos científicos, como na procura de um local onde publicar um artigo, uma vez que permite a obtenção de um número superior de visualizações, quando comparada com as outras revistas de aquacultura existentes no mercado. A maior limitação deste trabalho está relacionada com o facto de serem escassos, até ao momento, os estudos e a informação disponível sobre a comparação entre as diferentes revistas científicas de aquacultura.
- LOCAL AND REGIONAL DYNAMICS OF COOPERATION TO PROMOTE SUCCESS IN SCHOOL AN INTEGRATED AND INNOVATIVE PROJECT NETWORKPublication . Milhano, Sandrina; Reis, Susana; Mangas, CatarinaThis paper aims to share the experience of a university in the conception and development of a regional collaboration strategy to promote success in school. Participants in this Portuguese regional collaboration strategy are school networks, municipalities, local and regional entities, teachers, families, and the higher education institution. Portugal has been reducing the early school leaving in the last 20 years. In the agenda 2020, Portugal assumed the commitment to achieve at least a rate of less than 10% of the early school leaving until the end of this decade [1]. However, this phenomenon is still high when compared to the OECD countries [2] and has been a challenge to national and European institutions providing all students access to an inclusive and quality education relevant to the labour market. The need to promote successful cultures and mobilize society, families and schools so that they contribute not only to more educated generations, but to better educated ones is highlighted in several documents. Higher levels of educational attainment in the European Union are associated with better employment, active citizenship and individual well-being, and contribute to increase the prosperity of society as a whole [3]. Accordingly, the awareness that the reduction and prevention of school dropout and the promotion of equal access to education are critical success factors for both the development and the territorial cohesion of the regions, has been central for each of the participant in this plan. The development of a regional strategy plan to promote success in school aimed to complement schools' strategic action plans in order to contribute more significantly to enhance the success of each and every student. Been a complex factor, the promotion of success is perceived as a collective responsibility that calls for an integrated involvement and commitment from schools, families, educational communities, municipal and inter-municipal entities and partners. The conception and development of a regional strategy that aimed to promote inclusion, the educational success of students and equal access to education, underlines the commitment to education policies and to the strengthening of an early intervention, namely through the implementation of programs to combat failure and early school leaving since primary education. This process comprised 3 phases: 1) the characterization of the regional educational network and the diagnostics and analysis of the phenomena of exclusion, failure, and school dropout; 2) an inventory, characterization and analysis of educational measures that included potential projects passible of being disseminated through partners, and a proposal of an integrated and innovative plan to combat school failure and dropout in the associated Municipalities; and, 3) The plan implementation and monitoring. All this process generated new dynamics of cooperation between educational actors as well as in school lives. We aim to share these dynamics, as they are an important contribution for regional and local public policies in the area ofeducation, supporting, informing, and sustaining the development of responses and actions. Responses and actions developed in a perspective of approximation, involvement, and inclusion through the presentation, sharing, monitoring, and articulation of contributions that promotes a collective awareness about educational success.
- Refletindo sobre a Prática Pedagógica em Educação de Infância e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico. Brincar com as históriasPublication . Bugalhão, Telma Filipa Carvalho; Gamboa, Maria José Nascimento SilvaNa primeira parte deste relatório de estágio, desenvolvido no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, apresento, de forma sucinta, descritiva, crítica e reflexiva, o meu percurso desenvolvido ao longo destes dois anos, com vista a salientar as experiências mais marcantes que foram vivenciadas em contexto de Creche, Jardim de Infância e 1.º Ciclo do Ensino Básico. Estas experiências, que contribuíram para a minha formação pessoal e profissional, foram bastante diversificadas e muito significativas sendo, portanto, impossível referi-las todas num número limitado de páginas. Foco-me, sobretudo, no ciclo pedagógico que foi implementado em cada contexto, considerando a relevância da observação, planificação, ação, avaliação e reflexão para a condução de uma boa prática profissional, considerando o papel ativo da criança no seu percurso de aprendizagem, segundo os paradigmas socioconstrutivistas e humanistas que orientaram as minhas práticas. Na segunda parte do relatório, apresento a dimensão investigativa, enquadrada na metodologia de investigação-ação e desenvolvida no decorrer da Prática Pedagógica em Jardim de Infância. Na investigação que foi implementada, pretende-se dar resposta à questão de partida que originou o estudo: “Em que medida a leitura e produção oral de narrativas se constituem como estratégias facilitadoras do desenvolvimento da competência narrativa da criança?” Desta forma, e considerando o papel que as histórias desempenham na vida de uma criança, permitindo-lhe interpretar a realidade e construir mundos imaginários, este estudo pretende analisar o desenvolvimento da competência narrativa em crianças dos 4 aos 6 anos, considerando os objetivos definidos, as opções metodológicas e os recursos didáticos que foram construídos, implementados e explorados, bem como a criação de ambientes propícios para o conto de histórias. Neste sentido, pretende-se compreender e avaliar o processo de desenvolvimento da competência narrativa, tendo sido descrito e analisado todo o processo vivido com as crianças alvo do estudo, tendo-se confirmado o valor da narrativa como instrumento didático e pedagógico, na procura do desenvolvimento cognitivo, linguístico e emocional das crianças.
- AUTOPERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A PARTICIPAÇÃO EM ATIVIDADES EXTRACURRICULARES DE TRANSFERÊNCIA DE CONHECIMENTO: O EXEMPLO DA TRANSIÇÃO SEGURAPublication . Baixinho, Cristina Lavareda; Ferreira, Óscar; Cardoso, Mário; Nascimento, Patrícia; Pedrosa, Rita; Gonçalves, PauloA emergência de um novo paradigma na formação na área dasaúde apela ao aumento dascompetências associadas à ciência, para que os futuros profissionais tenhamconhecimento sobre métodos e técnicasde investigaçãoe utilizem a literacia científica como uma ferramenta de trabalho.
- Service Monitoring for a Mobile Money SystemPublication . Correia, Diogo Manuel Santos; Bernardino, Anabela Moreira; Bernardino, Eugénia MoreiraMobile applications are gaining more and more market share and virtually everyone today has smartphones. This reality is no different in Africa, where the use of mobile payment systems has grown and allowed people without access to bank accounts to use their phones to perform banking operations. Currently, WIT Software provides these countries with a Mobile Money System solution providing a Backend and Mobile Application, that allows users to make and receive payments, lend money and pay into mortgages, check statements, and transactions’ history. Still, another important aspect is the availability and functionality so that users can use it without interruption. In this way, was proposed to design a monitoring platform that will allow users to perceive the health status of the total system from the users' side, to detect problems either in applications, servers or even in network components that may be running. Prevent the correct functioning of this system that allows millions of people to have their bank account associated with their mobile phone number. This report describes all the work carried out for nine months at the company WIT Software, which involves the design and implementation of a Monitoring Platform for a Mobile Payments System.