Browsing by Author "Zhang, Yuxiong"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- The correspondences and non-correspondences between Chinese and Portuguese language and culture: An analysis of botanical termsPublication . Zhang, YuxiongDespite belonging to two totally different language families, there is always a translatability between Chinese and Portuguese. The first Portuguese-Chinese dictionary by Matteo Ricci and Michele Ruggieri dating from the 17th century is the most persuasive evidence of this fact. On the one hand, there is no shortage of translation masterpieces today, and on the other hand, cultural exchange is intensifying at a rapid pace as the globalization process deepens. It is becoming urgent to pay attention to the differences existing in the two different cultures and the non-correspondences in their translation. Partial knowledge about another culture can lead to imprecise translation and result in equivocation of other related concepts in sequence. Undoubtedly, biological and cultural differences cause the phenomenon of non-correspondence the most. However, searching for similar concepts in the target language culture is also used as a frequent strategy, facilitating both the translator's work and the target audience's understanding. However, translation facilitation can bring misunderstandings. The non-matching of hyperonyms and hyponyms between the two cultures makes the translation of some concepts somewhat difficult. This paper aims to exemplify some of the issues of non-correspondence between the two languages, with the objective of contributing to a better understanding of the two cultures and the enhancement of translation between Chinese and Portuguese.
- Paixão ou oportunidades? O motivo dos brasileiros para aprender chinêsPublication . Zhang, YuxiongO ensino de chinês no Brasil tem acelerado bastante nos últimos anos, mas seu desenvolvimento está enfrentando uma série de desafios. Até o momento, existem menos de 10 pesquisas em relação ao ensino da língua chinesa no Brasil e nenhuma preocupa os estudantes brasileiros, sobretudo a sua motivação para aprendizagem. O presente trabalho se baseia em um questionário que envolveu 97 estudantes de um curso online de chinês implementado em uma universidade pública no Nordeste do Brasil. Um questionário adaptado a partir de um conjunto de modelos amplamente utilizados nos estudos de motivação da aprendizagem de línguas foi utilizado para coletar dados. Os resultados indicam que os aprendizes brasileiros têm uma motivação relativamente abrangente de aprender a língua chinesa, porém a maior parte deles manifestam uma vontade autônoma de adquirir a língua e uma inclinação intrínseca pelo idioma e cultura chinesa.