Browsing by Author "Salvador, Andreia"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Práticas de avaliação dos terapeutas da fala em Portugal com crianças no período pré-linguísticoPublication . Graça, Ana; Tessarolo, Gisele; Rema, Mónica; Samgy, Susana; Lima, Etelvina; Salvador, AndreiaEstado de arte: As aquisições do período pré-linguístico condicionam o ulterior desenvolvimento da linguagem, pelo que, quanto mais precocemente forem identificadas alterações comunicativo-linguísticas, mais cedo serão implementadas medidas de intervenção. A avaliação pré-linguística deve oferecer ao profissional informações precisas e suficientes para a elaboração de um programa de intervenção. Contudo, a escassez de instrumentos nacionais de avaliação pode ser um fator condicionante da qualidade da avaliação e intervenção do Terapeuta da Fala neste período. Objetivos: identificar as metodologias de avaliação utilizadas pelos Terapeutas da Fala em Portugal com crianças no período pré-linguístico; determinar o grau de satisfação destes em relação às metodologias utilizadas e determinar qual a opinião dos Terapeutas da Fala em Portugal em relação às práticas de avaliação desenvolvidas com esta população. Metodologia: o desenho de investigação é do tipo descritivo, quantitativo e transversal, com a aplicação de um questionário eletrónico à amostra. O tratamento estatístico será efetuado com o SPSS. Implicações éticas: a realização deste estudo foi aprovada pela Comissão de Ética da Escola Superior de Enfermagem de Coimbra. Implicações para a prática em saúde: contribuir para a existência de evidências relativas ao processo de avaliação na fase pré-linguística.
- Speech and Language Therapy Degree: reflections about school admission criteria in Portugal and worldwidePublication . Soares, Elsa Marta Pereira; Lima, Etelvina; Pinto, Carina; Franco, Débora; Salvador, Andreia; Lopes, Inês; Mina, Sónia Pós deThe purpose of this study is to identify the admission processes to the speech and language therapy degree worldwide and characterize how Portuguese speech and language therapists assess the candidates to the speech and language therapy degree.This is a descriptive, exploratory, and cross sectional study. This study is divided into two studies. Questionnaires were used to collect data in both studies. The data were inserted and analyzed through descriptive statistics (via Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 27) and content analysis. Considering study 1, the results show that there are no school admission criteria performed by a speech and language therapist in most countries. However, in some institutions, there are some specific procedures considering the acceptance of applicants to enter the speech and language therapy degree. Study 2 reveals that Portuguese speech and language therapists use mainly informal assessment procedures when performing school admissioncriteria. The skills/areas most valued as school admission criteria for accessing the degree are writing and reading skills. Most participants consider it essential to perform the school admission criteria before candidates can access the speech and language therapy degree. There are different procedures worldwide considering the entrance in speech and language therapy degree. If school admission criteria should or should not exist is a matter of debate concerning inclusion and non discrimination policies. Even in Portugal, where school admission criteria are mandatory, there is a high variability of procedures. All these results state the importance of discussing this matter in more depth, involving all the institutions and entities that formally represent the scientific area of speech and language therapy.