Browsing by Author "Oliveira, Eunice"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Anthropometrics and Ergonomics in Pregnant WomenPublication . Almeida, Henrique de Amorim; Teixeira Ascenso, Rita Margarida; Oliveira, EunicePregnancy is a women life event that impacts her own and offspring’s life; surprisingly, few systematic and scientific maternal information is available in the literature for anthropometric and ergonomic purposes. Regarding ergonomics, some authors state that guidelines should be design for pregnant women. These guidelines may consider anthropometric issues such as changes in weight and distribution of mass, which influence mobility, home and labour performance, mood and cognition. Anthropometrics allows the body measurement, but in pregnancy women are sparingly characterized, besides Body Mass Index and few other parameters. Ergonomics not only aids in the design process of work or home layouts, but also contains several evaluation tools to determine the level of risk of musculoskeletal disorders of daily or labour tasks. Some of these tools are very specific and others have certain conditions that should be met before using them. The purpose of this study is to present an overview of guidelines and discuss which anthropometric and ergonomic evaluation tools may be used, and under which conditions can be implemented in pregnant women.
- A hybrid multi-objective GRASP+SA algorithm with incorporation of preferencesPublication . Oliveira, Eunice; Antunes, Carlos Henggeler; Gomes, ÁlvaroA hybrid multi-objective approach based on GRASP (Greedy Randomized Adaptive Search Procedure) and SA (Simulated Annealing) meta-heuristics is proposed to provide decision support in a direct load control problem in electricity distribution networks. The main contributions of this paper are new techniques for the incorporation of preferences in these meta-heuristics and their hybridization. Preferences are included in the construction phase of multi-objective GRASP, in SA, as well as in the selection of solutions that go to the next generation, with the aim to obtain solutions more in accordance with the preferences elicited from a decision maker. The incorporation of preferences is made operational using the principles of the ELECTRE TRI method, which is based on the exploitation of an outranking relation in the framework of the sorting problem.
- O jogo educacional Multipli enquAnto atividade lúdica e de aprendizagem matemáticaPublication . Sebastião, Fernando; Tavares, Dina; Menino, Hugo Lopes; Oliveira, Eunice; Féria, Ana la; Teixeira, RitaJogar é uma atividade lúdica que proporciona situações de prazer e de descontração, motivando o envolvimento e a atenção das crianças, o que pode ser um fator decisivo para aprender matemática, de forma significativa (Grando, 2000). Para Ponte (2005), o jogo é um tipo de tarefa que deve integrar a experiência matemática das crianças, cabendo ao professor selecionar os jogos a explorar, de acordo com objetivos curriculares a atingir. Do ponto de vista da investigação afigura-se importante proceder à avaliação de jogos educacionais, contribuindo para a melhoria da qualidade desses recursos (Savi et al., 2010). Em relação à dinamização dos jogos, diversos estudos evidenciam que a participação dos alunos em competições matemáticas, de natureza inclusiva, promove a autoconfiança, o autoconceito e a motivação do aluno para aprender matemática (Amado, Carreira & Ferreira, 2016; Tavares & Pinto, 2019). Este estudo pretende avaliar o jogo educacional Multipli, enquanto recurso educativo, e descrever a perceção de crianças relativamente à sua experiência de jogo, no contexto de um campeonato nacional online. Adota-se o modelo ARCS (Dempsey & Johnson, 1998) para analisar a motivação dos alunos na aprendizagem, com base em quatro categorias: atenção, relevância, confiança e satisfação. Consideram-se também categorias relacionadas com a experiência do utilizador, amplamente utilizadas noutros modelos de avaliação de jogos: imersão, habilidade, divertimento, desafio, interação social e aprendizagem (Savi et al. 2010). O estudo desenvolvido é observacional, de natureza descritiva (Bogdan & Biklen, 1994; McMillan & Schumacher, 2005). O instrumento de recolha de dados é o inquérito por questionário, aplicado a crianças do 3.º, 4.º, 5.º e 6.º anos de escolaridade, que permite recolher a informação avaliada sob a forma de afirmações, segundo uma escala de concordância. É espectável que este estudo contribua para a compreensão e utilização dos jogos ao nível pedagógico enquanto tarefa para a aprendizagem da matemática.
- A multi-objective simulated annealing approach to reactive power compensationPublication . Antunes, Carlos Henggeler; Lima, Paulo; Oliveira, Eunice; Pires, Dulce F.Reactive power compensation is an important problem in electrical distribution systems, involving the sizing and location of capacitors (sources of reactive power). The installation of capacitors also contributes to releasing system capacity and improving voltage level. A multi-objective simulated annealing approach to provide decision support in this problem is presented. This approach is able to compute a set of well-distributed and diversified solutions underlying distinct trade-offs, even for a challenging network. The characterization of the non-dominated front is relevant information for aiding planning engineers to select satisfactory compromise solutions (compensation schemes) to improve the network operation conditions.
