Browsing by Author "Alves, Diana Vieira"
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- Financial balance of small independent hotels: the management viewPublication . Alves, Diana Vieira; Santos, Luís Lima; Ferreira, Cátia Malheiros; Ferreira, Raul RibeiroIn order to succeed in a competitive tourism world, financial balance is fundamental to hotel management. In the particular case of small independent hotels , the financial ratios and indicators analysis have been used connected with the decision-making process, which allows their survival. Prior studies related to the use of financial ratios and indicators in the hospitality industry in several countries has demonstrated that these analysis are one of the most important management tools. Hotel chains normally use global financial ratios and indicators, which provide a huge amount of information. That can be explained by the fact that they have to follow management worldwide rules. However, as in many European countries, the Portuguese corporate structure is composed by micro and small enterprises. This fact has led us to porpose a set of suitable financial ratios and indicators (liquidity, solvency, profitability, and turnover ratios and indicators) - "tableau de bord" - to be used on smal independent hotels' management. A questionnaire addressed to independent hotel managers was conducted to obtain data, which has been submitted to a statistical analysis. To characterize the finacial ratios and indicators descritpive statistics were used. The conclusion shows that despite the importance of some of the financial ratios and indicators they are not being used, which indicates an opportunity related to the proposal of a "tableau de bord" adapted to small independent hotels management.
- Proposta de indicadores operacionais para spas: O caso do Kalyan spa no hotel Marriott Praia d’el ReyPublication . Alves, Diana Vieira; Ferreira, Cátia Nunes Malheiros; Gomes, Conceição Ilda da SilvaCom o passar dos anos os hotéis têm investido em spas, uma vez que este se tornou um fator de interesse para os clientes dos hotéis, assim como uma vantagem competitiva quando inserido num empreendimento turístico. É por isso essencial que exista uma monotorização da atividade, e uma avaliação de desempenho direcionada para este tipo de serviço, para que seja um negócio rentável para as unidades hoteleiras. Este relatório pretende apresentar uma proposta de um tableau de bord para o spa Kalyan, inserido no hotel Marriott Praia d’el Rey, onde será apresentada uma lista de indicadores de desempenho essenciais para a sua avaliação. Através de uma vasta pesquisa bibliográfica e ainda a realização de um estágio no departamento de alojamento da unidade referida acima, reuniu-se uma variedade de informações para a realização deste trabalho. Intenta-se ainda acrescentar valor a esta área de estudo e ainda fomentar investigações futuras, de forma a desenvolver um maior número de competências, que pretendem auxiliar os profissionais da área.