ESTG - Mestrado em Engenharia Informática - Computação Móvel
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Browsing ESTG - Mestrado em Engenharia Informática - Computação Móvel by advisor "Ascenso, Rita Margarida Teixeira"
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- Augmented Reality Birdwatching in MindoPublication . Villamarín, Genaro Sebastian Sulca; Gonçalves, Alexandrino José Marques; Rodrigues, Nuno Carlos Sousa; Ascenso, Rita Margarida TeixeiraThe project reported in this dissertation presents the development of an Android mobile application to be used for birdwatching in Mindo - Ecuador. The application has as target audience tourists and as main goal to share information about the species that inhabit the aforementioned place to improve tourist experience; it provides routes to follow with points of interest in which the users can find bird species. In addition to this, the application provides scientific information and highlights the most important characteristics of bird species, information about the threats that may be exposing these species to extinction and multimedia content like images, videos and sounds of those species. As a distinctive feature, this application uses augmented reality to enhance birdwatching experience; it allows the user to interact in a different way with nature and offers the opportunity to perceive virtual 3D models of some birds and take photos of it to share on social networks or simply to save on the device. To manage all the content of the application, a web-based backoffice was also developed, to add, edit or remove routes, spots and species including their information, images, videos and sounds. The augmented reality, together with the user-friendly interface make the application very interactive and attractive to the user, likewise, the backoffice allows a simple administration of the content.
- Digital Fishes - An Interactive Virtual AquariumPublication . Pérez, David Cervantes; Rodrigues, Nuno Carlos Sousa; Ascenso, Rita Margarida TeixeiraThis work describes the creation of an interactive virtual aquarium, Digital Fishes, with a physical representation in a cubic fish tank with synchronized visual information and animated elements, such as fish and vegetation, which can be used for educational purposes. Here the solution to simulate the movement of marine flora and fauna added to our virtual Aquarium is described. An implementation of the fish behavior, to move in groups using the Boids algorithm, is created, in addition to autonomous behaviors such as chasing prey and fleeing from predators, interactive behaviors such as following the finger on the screen and going towards the food that the user may throw in the pond. The solution described in this work has managed to bring into the hands of children an interactive virtual representation of an interactive as one more learning tool at their disposal. These children who participated in the Digital Fishes Interactive Aquarium's evaluation provided positive feedback, showing great enthusiasm and positively assessed the solution.
- Observação de Aves com Realidade AumentadaPublication . Venâncio, José Afonso Condeixa; Rodrigues, Nuno Carlos Sousa; Gonçalves, Alexandrino José Marques; Ascenso, Rita Margarida TeixeiraCom o intuito de ajudar na prática da observação de aves, é pretendido o desenvolvimento de uma aplicação móvel, que auxilie o percurso de uma rota com pontos de interesse de observação de aves e, simultaneamente, permita a utilização de técnicas de Realidade Aumentada (RA) com o objetivo de apresentar algumas aves que possam ser observadas, em determinado momento, ao longo do rio Lis. Através da utilização de rotas, pretende-se criar percursos que poderão ser acedidos pelos utilizadores desta aplicação, sendo que, através da utilização de mecanismos de geolocalização, é pretendido apresentar alertas para a possibilidade de visualização de espécies de aves que normalmente habitam aquela área e estão disponíveis para visualização em RA. De acordo com as tecnologias existentes e disponíveis, foi feito um levantamento de tecnologias e ferramentas para a aplicação móvel e uma melhor abordagem à utilização da Realidade Aumentada. No decorrer deste projeto são estudadas diversas plataformas e metodologias utilizadas no desenvolvimento de aplicações destinadas à observação de aves, com as mais diversas funcionalidades, desde permitir a pesquisa de aves, à sua identificação, como à possibilidade de integração de Realidade Aumentada neste tipo de aplicações, estudando um pouco a história por detrás do surgimento desta tecnologia aos vários tipos de integração mais utilizados, incluindo algumas das suas características. Após esta pesquisa é acompanhado todo o processo de desenvolvimento da aplicação, que fora apelidada de “Guard@Lis”, sendo uma mistura entre uma das aves que pode ser observada ao longo do rio, com o nome Guarda-rios, e o próprio rio Lis, juntamente como o desenvolvimento de um gestor de conteúdos, capaz de gerir toda a informação sobre as várias rotas e aves, utilizadas pela aplicação. Todo o processo de pesquisa e desenvolvimento deste projeto teve a parceria da Câmara Municipal de Leira (CML), do Centro de Interpretação Ambiental de Leiria (CIA), ao professor José Artur que sempre se disponibilizaram a ajudar no processo de recolha de informação das várias espécies de aves que habitam ao longo do rio Lis, aos testes da aplicação, através da divulgação de informação sobre rotas de observação reais a partir das quais foi possível testar a aplicação com utilizadores, através da realização de uma rota próxima do que será utilizado pela aplicação.