Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
240.36 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Esta comunicação apresenta alguns dos resultados preliminares de um questionĂĄrio aplicado a estudantes do ensino superior portuguĂȘs, a nĂvel universitĂĄrio e politĂ©cnico, com o objetivo de se investigar, neste caso, a forma como certas tipologias de ferramentas Web 2.0 sĂŁo utilizadas em unidades curriculares de lĂngua inglesa, para desenvolvimento de competĂȘncias de compreensĂŁo e expressĂŁo oral e escrita.
Tendo por base uma metodologia de teor quantitativo e cariz descritivo, os dados foram recolhidos atravĂ©s de um questionĂĄrio online em dois perĂodos diferentes: no segundo semestre de 2016/2017 e no decorrer do primeiro semestre de 2017/2018. Foram inquiridos 341 estudantes, no total, provenientes de 17 instituiçÔes diferentes.
Os resultados mostram que o Ăndice mais elevado de utilização das ferramentas foi o correspondente Ă compreensĂŁo escrita, enquanto o mais reduzido foi atribuĂdo Ă expressĂŁo oral. AlĂ©m disso, especificamente em relação Ă s tipologias de ferramentas web, o item âpartilha de vĂdeoâ foi associado sobretudo Ă s competĂȘncias de compreensĂŁo e expressĂŁo oral, ao passo que, para o desenvolvimento das componentes de compreensĂŁo e expressĂŁo escrita, o item âapresentação e partilha de informaçãoâ foi aquele que recolheu um Ăndice mais elevado de utilização.
In this paper, we present some of the findings of a survey conducted on English language students from Portuguese university and polytechnic institutions in order to find out how certain types of Web 2.0 tools are used to develop written and oral communication skills. This is a quantitative and descriptive study and data was collected through an online survey in the second semester of 2016/2017 and the first semester of 2017/2018 school year. 341 students from 17 institutions responded to the survey. The results show that Web 2.0 tools are mainly used for developing reading skills and not so much for developing speaking skills. As far as web tool types are concerned, âvideo sharingâ tools are primarily associated to listening and speaking skills, whereas âpresentationâ tools are mainly associated to reading and writing skills.
In this paper, we present some of the findings of a survey conducted on English language students from Portuguese university and polytechnic institutions in order to find out how certain types of Web 2.0 tools are used to develop written and oral communication skills. This is a quantitative and descriptive study and data was collected through an online survey in the second semester of 2016/2017 and the first semester of 2017/2018 school year. 341 students from 17 institutions responded to the survey. The results show that Web 2.0 tools are mainly used for developing reading skills and not so much for developing speaking skills. As far as web tool types are concerned, âvideo sharingâ tools are primarily associated to listening and speaking skills, whereas âpresentationâ tools are mainly associated to reading and writing skills.
Description
Keywords
Estudantes Ensino Superior TIC Ferramentas web 2.0 CompetĂȘncias de comunicação Students Higher education ICT Web tools Communication skills
Pedagogical Context
Citation
Chagas, L. & Pedro, N. (2018, 6-8 set.). Ferramentas Web 2.0 para desenvolver competĂȘncias em lĂngua inglesa no Ensino Superior: Perspetiva dos estudantes [Conference paper]. Atas do V Congresso Internacional TIC e Educação, Lisboa, Portugal
Publisher
Universidade de Lisboa