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Authors
Abstract(s)
As rĂĄpidas mudanças que ocorrem nas organizaçÔes e o alto nĂvel de competitividade
existente entres empresas e nos diferentes mercados, com um grande nĂvel de oferta de
produtos e serviços, as organizaçÔes tĂȘm de optar por se modernizar e optar por adotar
estratégias de diferenciação que as distingam dos concorrentes.. Neste contexto, a
criatividade organizacional tem sido vista, cada vez mais, como um fator de importĂąncia a
avaliar dentro das organizaçÔes tal como os fatores que poderĂŁo afetar o nĂvel desta,
positivamente, de forma a melhorar o desempenho das empresas. As ferramentas de
inteligĂȘncia artificial, tĂȘm sido cada vez mais exploradas e estudadas neste sentido, pois
quando bem introduzidas nas organizaçÔes, podem permitir aos funcionårios a facilitação de
algumas tarefas de forma automatizada, o que poderĂĄ contribuir para o pensamento criativo
dos indivĂduos, uma vez que possuem mais tempo livre. A existĂȘncia de um bom nĂvel de
criatividade organizacional é uma mais-valia nas empresas, uma vez que organizaçÔes
inovadoras terão sempre vantagem face aos concorrentes, quer seja pela criação de novas
ideias e perspetivas diferentes, ou pelas soluçÔes inovadoras face aos obståculos
organizacionais. Assim, o principal objetivo deste estudo serĂĄ analisar o papel da inteligĂȘncia
artificial na criatividade organizacional. A metodologia empregue envolveu um estudo
quantitativo, utilizando um inquérito por questionårio que possibilitou a obtenção de 95
respostas vålidas de profissionais pertencentes a organizaçÔes, tanto do setor privado como
do pĂșblico.. AtravĂ©s do instrumento de medição estatĂstico do Modelo de RegressĂŁo Linear,
apurou-se que a inteligĂȘncia artificial tem um impacto positivo na criatividade organizacional.
A presente investigação contribui para a literatura sobre potenciais fatores que produzem um
efeito na criatividade organizacional e os resultados obtidos são benéficos para empresas que
procurem melhorar o nĂvel de criatividade.
The rapid changes taking place in organizations and the high level of competitiveness between companies and in different markets, with a high level of supply of products and services, mean that organizations must choose to modernize and adopt differentiation strategies that distinguish them from the competition. In this context, organizational creativity has increasingly been seen as an important factor to evaluate within organizations and which factors could positively affect its level in order to improve company performance The methodology employed involved a quantitative study, using a questionnaire survey which made it possible to obtain 95 valid responses from professionals belonging to organizations in both the private and public sectors. Of the total number of responses, 68 are from women and 27 from men. Using the Linear Regression Model statistical measurement tool, it was found that artificial intelligence has a positive impact on organizational creativity. This research contributes to the literature on potential factors that influence organizational creativity, and the results obtained are beneficial for companies seeking to improve their level of creativity.
The rapid changes taking place in organizations and the high level of competitiveness between companies and in different markets, with a high level of supply of products and services, mean that organizations must choose to modernize and adopt differentiation strategies that distinguish them from the competition. In this context, organizational creativity has increasingly been seen as an important factor to evaluate within organizations and which factors could positively affect its level in order to improve company performance The methodology employed involved a quantitative study, using a questionnaire survey which made it possible to obtain 95 valid responses from professionals belonging to organizations in both the private and public sectors. Of the total number of responses, 68 are from women and 27 from men. Using the Linear Regression Model statistical measurement tool, it was found that artificial intelligence has a positive impact on organizational creativity. This research contributes to the literature on potential factors that influence organizational creativity, and the results obtained are beneficial for companies seeking to improve their level of creativity.
Description
Keywords
InteligĂȘncia artificial Criatividade organizacional